Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL YÖNETİCİLERİ VE ÖĞRETMENLERDE NARSİSİZM İLE İŞ MOTİVASYONU ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 3, 1854 - 1874, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1254139

Öz

Bu çalışmada amaç, okul yöneticileri ve öğretmenlerin iş motivasyon ve narsisizm düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi olup ayrıca cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, okul türü, öğrenim düzeyi değişkenleri temelinde incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 öğretim yılında, Edirne ili merkez ve ilçelerinde yer alan ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 499 okul yöneticisi ve öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmada seçkisiz örnekleme yoluyla belirlenen 499 yönetici ve öğretmene bilgilendirme formu, narsisizm kişilik envanteri ve çok boyutlu iş motivasyonu ölçeği uygulanmıştır. Araştırma bulguları öğretmen ve yöneticilerde narsisizm ve iş motivasyonu arasında anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğunu göstermektedir. Araştırmanın genel sonucu olarak, okullarda iş motivasyonu sağlamak adına okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin narsisizm düzeylerinin belirleyici bir değişken olduğu anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akçakanat, T., & Antalyalı, Ö. (2016). Do Students Need Academic and Motivation For Success. Social Sciences, (1), 27-38.
  • Amerikan Psikiyatri Birliği. (2014). DSM V Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal Elkitabı. (Çev : E. Köroğlu) Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Andreasse, C., Ursin, H., Eriksen, H., & Pallesen, S. (2012). The relationship of narcissism with workaholism, work engagement, and professional position. Social Behavior and Personality: an international journal, 40(6), 881-890. Anlı, İ. (2010). Psikanalizde Narsisizm. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Arıtan, M. (2020). Psikoterapide Yeni Entegretif Yaklaşım. Bilişsel Davranışçı Terapiler'de Motivasyon Temel Psikolojik İhtiyaçlar ve Kültürümüze Uyumlu Motivasyonel Bilişsel Duygucu Terapi'ye Giriş(Edt. M. Arıtan, & Ö. Şimşek). İstanbul: DER Yayınları. ss. 65-83
  • Atay, S. (2009). Narsistik Kişilik Envanterinin Türkçeye Standardizasyonu. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 181-196.
  • Atay, S. (2010). Çalışan Narsisst. İstanbul: Namar Yayınları.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma : Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Barlı, Ö., & Özen, Ü. (2008). Maddi Değer Taşımayan Motivasyonel Araçalar Bağlamında Kamu ve Özel okul Karşılaştırması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 437-455.
  • Brookes, J. (2015). The effect of overt and covert narcissism on self-esteem and self-efficacy beyond self-esteem. Personality and Individual Differences, 85, 172-175.
  • Budak, S. (2005). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Campbell, W., Goodie, A., & Foster, J. (2004). Narcissism, confidence, and risk attitude. Journal of behavioral decision making, 17(4), 97-311.
  • Chatterje, A., & Hambrick, D. (2006). It's All About Me: Narcissistic CEOs and their effects Company Strategy and Performance. Yayınlanmamış Doktora Tezi. The Pennsylvania State University.
  • Chasseguent-Smirgel, J. (. (2005). Ben İdeali. (Çev: N. T. Demiryontan) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çakar, N. D., & Ceylan, A. (2005). İş motivasyonunun çalışan bağlılığı ve işten ayrılma eğilimi üzerindeki etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 52-66.
  • Çekim, Z., & Aydın, S. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonları ve Kullandıkları Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 451-468.
  • Çiftçi, N. (2017). Öğretmenlerin algılarına göre motivasyon kaynaklarının belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çivilidağ, A., & Şekercioğlu, G. (2017). Çok boyutlu iş motivasyonu ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 7(1), 143-156.
  • Daft, R. L. (2008). Managment. Mason: Thomson Higher Education.
  • Freud, S. (2015). Narsisizm Üzerine ve Schreber Vakası. (Çev:S. M. Tura) İstanbul: Metis.
Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 3, 1854 - 1874, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1254139

Öz

Kaynakça

  • Akçakanat, T., & Antalyalı, Ö. (2016). Do Students Need Academic and Motivation For Success. Social Sciences, (1), 27-38.
  • Amerikan Psikiyatri Birliği. (2014). DSM V Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal Elkitabı. (Çev : E. Köroğlu) Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Andreasse, C., Ursin, H., Eriksen, H., & Pallesen, S. (2012). The relationship of narcissism with workaholism, work engagement, and professional position. Social Behavior and Personality: an international journal, 40(6), 881-890. Anlı, İ. (2010). Psikanalizde Narsisizm. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Arıtan, M. (2020). Psikoterapide Yeni Entegretif Yaklaşım. Bilişsel Davranışçı Terapiler'de Motivasyon Temel Psikolojik İhtiyaçlar ve Kültürümüze Uyumlu Motivasyonel Bilişsel Duygucu Terapi'ye Giriş(Edt. M. Arıtan, & Ö. Şimşek). İstanbul: DER Yayınları. ss. 65-83
  • Atay, S. (2009). Narsistik Kişilik Envanterinin Türkçeye Standardizasyonu. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 181-196.
  • Atay, S. (2010). Çalışan Narsisst. İstanbul: Namar Yayınları.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma : Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Barlı, Ö., & Özen, Ü. (2008). Maddi Değer Taşımayan Motivasyonel Araçalar Bağlamında Kamu ve Özel okul Karşılaştırması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 437-455.
  • Brookes, J. (2015). The effect of overt and covert narcissism on self-esteem and self-efficacy beyond self-esteem. Personality and Individual Differences, 85, 172-175.
  • Budak, S. (2005). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Campbell, W., Goodie, A., & Foster, J. (2004). Narcissism, confidence, and risk attitude. Journal of behavioral decision making, 17(4), 97-311.
  • Chatterje, A., & Hambrick, D. (2006). It's All About Me: Narcissistic CEOs and their effects Company Strategy and Performance. Yayınlanmamış Doktora Tezi. The Pennsylvania State University.
  • Chasseguent-Smirgel, J. (. (2005). Ben İdeali. (Çev: N. T. Demiryontan) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çakar, N. D., & Ceylan, A. (2005). İş motivasyonunun çalışan bağlılığı ve işten ayrılma eğilimi üzerindeki etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 52-66.
  • Çekim, Z., & Aydın, S. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonları ve Kullandıkları Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 451-468.
  • Çiftçi, N. (2017). Öğretmenlerin algılarına göre motivasyon kaynaklarının belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çivilidağ, A., & Şekercioğlu, G. (2017). Çok boyutlu iş motivasyonu ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 7(1), 143-156.
  • Daft, R. L. (2008). Managment. Mason: Thomson Higher Education.
  • Freud, S. (2015). Narsisizm Üzerine ve Schreber Vakası. (Çev:S. M. Tura) İstanbul: Metis.
Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 3, 1854 - 1874, 26.09.2023
https://doi.org/10.24315/tred.1254139

Öz

Kaynakça

  • Akçakanat, T., & Antalyalı, Ö. (2016). Do Students Need Academic and Motivation For Success. Social Sciences, (1), 27-38.
  • Amerikan Psikiyatri Birliği. (2014). DSM V Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal Elkitabı. (Çev : E. Köroğlu) Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Andreasse, C., Ursin, H., Eriksen, H., & Pallesen, S. (2012). The relationship of narcissism with workaholism, work engagement, and professional position. Social Behavior and Personality: an international journal, 40(6), 881-890. Anlı, İ. (2010). Psikanalizde Narsisizm. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Arıtan, M. (2020). Psikoterapide Yeni Entegretif Yaklaşım. Bilişsel Davranışçı Terapiler'de Motivasyon Temel Psikolojik İhtiyaçlar ve Kültürümüze Uyumlu Motivasyonel Bilişsel Duygucu Terapi'ye Giriş(Edt. M. Arıtan, & Ö. Şimşek). İstanbul: DER Yayınları. ss. 65-83
  • Atay, S. (2009). Narsistik Kişilik Envanterinin Türkçeye Standardizasyonu. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 181-196.
  • Atay, S. (2010). Çalışan Narsisst. İstanbul: Namar Yayınları.
  • Balcı, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Araştırma : Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Barlı, Ö., & Özen, Ü. (2008). Maddi Değer Taşımayan Motivasyonel Araçalar Bağlamında Kamu ve Özel okul Karşılaştırması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 437-455.
  • Brookes, J. (2015). The effect of overt and covert narcissism on self-esteem and self-efficacy beyond self-esteem. Personality and Individual Differences, 85, 172-175.
  • Budak, S. (2005). Psikoloji Sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Campbell, W., Goodie, A., & Foster, J. (2004). Narcissism, confidence, and risk attitude. Journal of behavioral decision making, 17(4), 97-311.
  • Chatterje, A., & Hambrick, D. (2006). It's All About Me: Narcissistic CEOs and their effects Company Strategy and Performance. Yayınlanmamış Doktora Tezi. The Pennsylvania State University.
  • Chasseguent-Smirgel, J. (. (2005). Ben İdeali. (Çev: N. T. Demiryontan) İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çakar, N. D., & Ceylan, A. (2005). İş motivasyonunun çalışan bağlılığı ve işten ayrılma eğilimi üzerindeki etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 52-66.
  • Çekim, Z., & Aydın, S. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonları ve Kullandıkları Stratejileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 451-468.
  • Çiftçi, N. (2017). Öğretmenlerin algılarına göre motivasyon kaynaklarının belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Çivilidağ, A., & Şekercioğlu, G. (2017). Çok boyutlu iş motivasyonu ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 7(1), 143-156.
  • Daft, R. L. (2008). Managment. Mason: Thomson Higher Education.
  • Freud, S. (2015). Narsisizm Üzerine ve Schreber Vakası. (Çev:S. M. Tura) İstanbul: Metis.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammet Furkan Doğan 0000-0001-8344-2231

Cem Çuhadar 0000-0003-0190-5592

Erken Görünüm Tarihi 19 Eylül 2023
Yayımlanma Tarihi 26 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Doğan, M. F., & Çuhadar, C. (2023). OKUL YÖNETİCİLERİ VE ÖĞRETMENLERDE NARSİSİZM İLE İŞ MOTİVASYONU ARASINDAKİ İLİŞKİ. Trakya Eğitim Dergisi, 13(3), 1854-1874. https://doi.org/10.24315/tred.1254139