This study aimed to reveal the degree of practicing
the educational supervisors for leadership styles according to the Goleman
Model in Al Batinah North Governorate in the Sultanate of Oman. In order to
achieve the objective of the study, a questionnaire consisting of (38)
paragraphs divided into (6) areas was constructed. After verifying the
indications of its reliability and consistency, it was applied to (411)
educational supervisors and master teachers in Al Batinah North Governorate in
the Sultanate of Oman. The results showed that the degree of practicing the
educational supervisors for leadership styles according to the Goleman Model in
Al Batinah North Governorate in the Sultanate of Oman was high. The results
also indicated that there were statistical differences in the visionary and the
affiliative styles according to the gender variable in favor of females. There
were also statistical differences in the visionary and affiliative styles
according to the variable of academic qualification in favor of diploma.
Finally, the study came out with a set of recommendations.
-
-
-
Bu çalışmada Umman Sultanlığı Al Batinah Kuzey
Valiliği Bölgesi’ndeki eğitim müfettişlerinin liderlik tarzlarının Goleman
Modeli'ne göre uygulanma derecesini ortaya koymayı amaçlanmıştır. Çalışmanın
verileri altı boyutta 38 maddeden bir anket kullanılarak toplanmıştır. Anketin
geçerliği ve güvenirliği ortaya koyulduktan sonra Umman Sultanlığı Al Batinah
Kuzey Valiliği Bölgesi’ndeki 411 müfettişten veriler toplanmıştır. Çalışmadan
elde edilen bulgulara göre Umman Sultanlığı Al Batinah Kuzey Valiliği
Bölgesi’ndeki eğitim müfettişlerinin Goleman Modeline göre liderlik stilleri uygulama
düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca eğitim müfettişlerinin
vizyoner ve bağlılık stillerinde kadınlar lehine anlamlı farklılık olduğu
belirlenmiştir. Öte yandan eğitim müfetişlerinin eğitim vizyoner ve bağlılık stillerinde
eğitim düzeyine göre de istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar tespit
edilmiştir. Çalışmada elde edilen bulgular ve ulaşılan sonuçlara göre öneriler
oluşturulmuştur.
-
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 4 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |