Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Tarihsel Süreçte Rebus ve Kullanım Alanları

Yıl 2019, Sayı: 22, 31 - 40, 22.07.2019
https://doi.org/10.17484/yedi.532802

Öz




















Bireyler
tarih boyunca birbirleriyle iletişim kurmak için değişik yollara
başvurmuşlardır. İletişim süreci kimi zaman doğrudan, kimi zaman da dolaylı
olarak gerçekleşmiştir. Bu doğrultuda rebus bir iletişim aracı olarak karşımıza
çıkmaktadır. Alfabenin ve dilsel iletişimin olmadığı zamanlarda insanoğlu duygu
ve düşüncelerini mağara duvarlarına resmederken bir bakıma rebus’un en ilkel
halini de keşfetmişlerdi. Bu durum Sümer ve Mısır uygarlıklarının kullandığı
yazının en ilkel örnekleri olan piktografik yazıların icadına kadar sürmüş,
sonraları rebus kullanımı Rönesans’ın başlangıcından günümüzü de kapsayan süreç
içerisinde sanatsal ya da eğitim amaçlı kullanım alanlarında kendisini göstermiştir.
Kimi zaman bir tabloda, kimi zaman bir mektupta, kimi zaman da grafik tasarım
ürünü olan ticari bir logo tasarımında karşımıza çıkmaktadır. Öte yandan
teknolojinin gelişimi ve cep telefonlarının ortaya çıkmasıyla uluslararası bir
iletişim dili olan ‘emoji’ karakterleriyle de rebus, varlığını günlük
hayatımızda sürdürmekte ve başka mecralarda da sürdürmeye devam edecek gibi
görünmektedir.

Kaynakça

  • Boutell, C. (1863). Heraldry, Historical and Popular, Second Edition, London: Winsor and Newton, https://books.google.com.tr/books?redir_esc=y&hl=tr&id=VcEYAAAAM AAJ&q= oldham#v=snippet&q=oldham&f=false (25.12.2018).
  • Brantley, J. (2015). “In Things:The Rebus in Premodern Devotion”, Journal of Medieval and Early Modern Studies, 45:2, USA: Duke University Press, DOI 10.1215/ 10829636-2880899, 287-322.
  • Gedik, M. B. ve Taşçıoğlu M. (2018). “Afişte İllüstrasyonun Anlatım Biçimleri”, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Sanat ve Tasarım Dergisi, http://dergipark.gov.tr/ download/article-file/621124 (10.02.2019).
  • Heller S. ve Vienne V. (2016). “Fikir No 43: Bilmeceler ve Görsel Bulmacalar”, Grafik Tasarımı Değiştiren 100 Fikir, (Çev. Bengisu Bayrak), ISBN: 9789750407024, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Jean, G. (2018). Yazı İnsanlığın Belleği, 9. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.Kocabaşoğlu, U. (2012). “Aydede’den”, Taha Toros Arşivi, Dosya No: 87-Refik Halit Karay, http://earsiv.sehir.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11498/27024/00151475 6006.pd f?sequence=1.
  • Munis, E. (1966). Evrimi ile Yazı Sanatı, Ankara: Sevinç Matbaası.

The History of Rebus and Where It is Used

Yıl 2019, Sayı: 22, 31 - 40, 22.07.2019
https://doi.org/10.17484/yedi.532802

Öz




















Throughout
history, people have employed varied methods for communication.The process of
communication has sometimes been direct while at other times it has been
indirect. Within this contex, rebus catches attention as a means of
communication. In the distant past, when there was no alphabets or linguistic
communication, man used to paint their feelings and thoughts on cave walls.
Those people were, in a way, discoverers of the most primitive form of rebus. That
practice continued until the invention of pictographic writing, the most
primitive example of the writing system used by the Sumerian and Egyptian
civilizations. Much later, rebus was in use for either artistic or educational
purposes from the beginning of the Renaissance to the present day. Sometimes we
see them on a painting or in a letter or sometimes in a commercial logo design
created by a graphic designer. In addition, with the emergence of mobile phones
and other similar technological devices, rebus continues to exist through
emogies images, a universal communication means, in everyday life and it seems
that it will continue to exist in new areas of life in future.

Kaynakça

  • Boutell, C. (1863). Heraldry, Historical and Popular, Second Edition, London: Winsor and Newton, https://books.google.com.tr/books?redir_esc=y&hl=tr&id=VcEYAAAAM AAJ&q= oldham#v=snippet&q=oldham&f=false (25.12.2018).
  • Brantley, J. (2015). “In Things:The Rebus in Premodern Devotion”, Journal of Medieval and Early Modern Studies, 45:2, USA: Duke University Press, DOI 10.1215/ 10829636-2880899, 287-322.
  • Gedik, M. B. ve Taşçıoğlu M. (2018). “Afişte İllüstrasyonun Anlatım Biçimleri”, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Sanat ve Tasarım Dergisi, http://dergipark.gov.tr/ download/article-file/621124 (10.02.2019).
  • Heller S. ve Vienne V. (2016). “Fikir No 43: Bilmeceler ve Görsel Bulmacalar”, Grafik Tasarımı Değiştiren 100 Fikir, (Çev. Bengisu Bayrak), ISBN: 9789750407024, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Jean, G. (2018). Yazı İnsanlığın Belleği, 9. Baskı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.Kocabaşoğlu, U. (2012). “Aydede’den”, Taha Toros Arşivi, Dosya No: 87-Refik Halit Karay, http://earsiv.sehir.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11498/27024/00151475 6006.pd f?sequence=1.
  • Munis, E. (1966). Evrimi ile Yazı Sanatı, Ankara: Sevinç Matbaası.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleler
Yazarlar

Ece Çalış Zeğerek 0000-0002-8756-0435

Yayımlanma Tarihi 22 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2019
Kabul Tarihi 14 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Çalış Zeğerek, E. (2019). Tarihsel Süreçte Rebus ve Kullanım Alanları. Yedi(22), 31-40. https://doi.org/10.17484/yedi.532802

18409

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.