Year 2019, Volume 5, Issue 1, Pages 1278 - 1292 2019-04-15

Hemşirelik Öğrencilerinin Cerrahi Dren Takibi ve Bakımına Yönelik Bilgi Düzeyleri
Knowledge Levels of Nursing Students for Surgical Drain Follow up and Care

Akif Bulut [1] , Tuğba AFŞAR [2] , Nursel VATANSEVER [3]

73 544

Amaç: Bu çalışma hemşirelik bölümü öğrencilerinin dren takibi ve bakımı konusundaki bilgi düzeylerini belirlemek amacıyla yapıldı.

Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel nitelikteki bu çalışma 2016-2017 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Yarıyılı’nda Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik bölümünde Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği dersini almış (ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri) çalışmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden 233 öğrenci ile gerçekleştirildi. Veriler araştırmacılar tarafından “Öğrenci Tanıtım Formu” ve “Dren Uygulama ve Bakımına İlişkin Bilgi Değerlendirme Formu” kullanılarak toplandı. Elde edilen veriler SPSS 23 programında tanımlayıcı istatistikler kullanılarak yüzdelik dağılımlar, ortalamalar ve ki-kare testi kullanılarak değerlendirildi. İstatistiksel anlamlılık sınırı p< 0.05 olarak kabul edildi.

Bulgular: Çalışmaya %53.07 (n=233) oranında katılım sağlandı, öğrencilerin %73.4’ü (n=171) kız , %36.9’u (n=86) üçüncü sınıf , %83.7’sinin (n=195) herhangi bir meslek eğitimi vermeyen liseden mezun olduğu, %7.3’ünün (n=17) sağlık sektöründe çalıştığı belirlendi. Öğrencilerin %63.5’inin (n=148) dren takibi ve bakımı konusunda daha önce eğitim aldığı, %50.6’sının (n=118) dreni olan bir hastaya bakım verdiği belirlendi. Öğrenciler, araştırmacılar tarafından hazırlanan bilgi değerlendirme sorularına %55 oranında doğru cevap verdiği saptandı. Çalışmamızda öğrencilerin sınıfları ile dren uygulaması ve bakımına ilişkin temel bilgileri içeren sorular arasındaki ilişki incelendiğinde ikinci sınıf öğrencilerinin üst sınıflara göre doğru bilme oranının (%44.3) daha yüksek olduğu belirlendi.

Sonuç: Elde edilen sonuçlarda hemşirelik öğrencilerinin drenler konusunda bilgi düzeylerinin yeterli olmadığı kaydedildi. Bu bilgi yetersizliğinin özellikle dren tipindeki değişikler ve öğrencilerin bir üst sınıfa geçtikçe bu konuyla ilgili klinik uygulamalı derslerin bulunmamasından kaynaklandığı düşünülmektedir.


Objective: This study was carried out in order to determine the level of knowledge about nursing department students' follow-up and care of the drains.

Method: This identificatory and cross-sectional study was carried out with 233 students (second, third and fourth grade students) who took Surgical Nursing course at departmant of Nursing science during spring term in 2016-2017 academic year and accepted to participate the study voluntarily. The data were collected by the researchers by using “Student Introduction Form’’ and “Information Evaluation Form Concerning Usage and Treatment of Drain’’. The data obtained were evaluated using the percentage distributions, averages and chi-square test using descriptive statistics in the SPSS 23 program. The statistical significance limit was accepted as p<0.05.

Results: %53.07 (n= 233) participated in the study, %73.4 (n= 171) of the students were girls, %36.9 (n= 86) were in the third grade and %83.7 (n= 195) and %7.3 (n= 17) were working in the health sector. It was determined that %63.5 of the students (n= 148) had been educated about the follow-up and care of the drains, and %50.6 (n= 118). The students responded correctly to the information evaluation questions prepared by the researchers by %55. In our study, when the relationship between students’ classes and the questions relating to basic informations about practicte and maintenance of drain, it is indicated that second year students’ rate of knowing the correct answer (%43.3) is higher than upper students.

Conclusion: It was noted that nursing students' knowledge levels about drains were not sufficient in the results obtained. This lack of knowledge is considered to be due, in particular, to changes in the type of drain and the lack of relevant clinical practice courses for students as they progress through a higher class.

  • 1. Durai R, Mownah A, Philip CN. Use of drains in surgery: a review. Journal of perioperative practice, 2009;19(6):180-186.
  • 2. Yılmaz KB, Akıncı M, Şeker D, Güller M, Güneri G, Kulaçoğlu H. Factors affecting the safety of drains and catheters in surgical patients. Ulusal Cerrahi Dergisi 2014;30(2):90-92.
  • 3. Čečka F, Loveček M, Jon B, Skalický P, Šubrt Z, Neoral C, Ferko A. Intra-abdominal drainage following pancreatic resection: A systematic review. World J Gastroenterology 2015;21(40):11458-68.
  • 4. Brown MD, Brookfield KFW. A Randomized Study of Closed Wound Suction Drainage for Extensive Lumbar Spine Surgery. Spine 2004;29(10):1066-68.
  • 5. Petrowsky H, Demartines N, Rousson V, Clavien P. Evidence-based value of prophylactic drainage in gastrointestinal surgery: a systematic review and meta-analyses. Annals of surgery 2004;240(6):1074-84.
  • 6. Kehlet H, Wilmore DW. Evidence-based surgical care and the evolution of fast-track surgery. Annals of surgery 2008;248(2):189-98.
  • 7. Lyons N, Heron P, Bethune R. Improving the recording of surgical drain output. BMJ Open Quality 2015;4(1):doi: 10.1136/bmjquality.u209264.w3964.
  • 8. Crawford D. Care and nursing management of a child with a chest drain. Nursing children and young people 2011;23(10):27-34.
  • 9. Sullivan B. Nursing management of patients with a chest drain. British journal of nursing 2008;17(6):388-393.
  • 10. Durai R, Phılıp CH. Surgical vacum drains: types, uses, and complications. AORN journal 2010;91(2):266-74.
  • 11. Tiwari A, McFarlane JP, Peters, JL. A simple technique for securing surgical drains. Injury Extra 2004;35(11):91-3.
  • 12. Kuhajda I, Zarogoulidis K, Kougioumtzi I, Huang H, Li Q, Dryllis G, Kioumis I, Pitsiou G, Machairiotis N, Katsikogiannis N, Papaiwannou A, Lampaki S, Papaiwannou A, Zaric B, Branislav P, Porpodis P, Zarogoulidis P. Tube thoracostomy; chest tube implantation and follow up. J Thorac Dis 2014;6(4):470-9.
  • 13. Lehwaldt D, Timmins F. Nurses’ knowledge of chest drain care: an exploratory descriptive survey. Nursing in critical care 2005;10(4):192-200.
  • 14. Magner C, Houghton C, Craig M, Cowman, S. Nurses' knowledge of chest drain management in an Irish Children's Hospital. Journal of clinical nursing 2013;22(19-20):2912-22.
  • 15. Ergin M, Yeğinsu A, Gürlek K. Göğüs tüpü takılması. Turkish Journal of Surgery/Ulusal Cerrahi Dergisi 2010;26(2):115-21.
  • 16. Ling L, Guo L, Wang J, Zhang L, Zhu J, Huang Z. Nursing Management of Lumbar Drainage in Cryptococcal Meningitis: A Case Report. Journal of Neuroscience Nursing 2017;49(4):198-202.
  • 17. Trotter M, Morgan D. Continuous lumbar drainage. Ann R Coll Surg Engl 2002;84(1):64–5.
  • 18. Muralidharan R. External ventricular drains: management and complications. Surgical neurology international, 2015;6(6):271-4.
  • 19. Tarhan M, Gökduman SA, Ayan A, Dalar L. Nurses’ Knowledge Levels of Chest Drain Management: A Descriptive Study. Eurasian Journal of Pulmonology 2016;18(3):153-9.
  • 20. Briggs D. Nursing care and management of patients with intrapleural drains. Nursing Standard (through 2013) 2010;24(21):47-55.
  • 21. Charnock Y, Evans D. Nursing management of chest drains: a systematic review. Aust Crit Care 2001;14(4):156-60.
  • 22. Bruce EA. Chest drain removal pain and its management: a literature review. Blackwell Publishing Ltd, Journal of Clinical Nursing 2006;(15):145–54.
  • 23. Patel SB, Griffiths-Jones W, Jones CS, Samartzis D, Clarke AJ, Khan S, Stokes OM. The current state of the evidence for the use of drains in spinal surgery: systematic review. European Spine Journal 2017;26(11):2729-38.
  • 24. Puleo FJ, Mishra N, Hall JF. Use of intra-abdominal drains. Clinics in colon and rectal surgery 2013;26(3):174-7.
  • 25. Walker J. Patient preparation for safe removal of surgical drains. Nursing standard 2007;21(49):39-41.
  • 26. Liu Y, Li Y, Miao J. Wound drains in posterior spinal surgery: a meta-analysis. Journal of orthopaedic surgery and research, 2016;11(16): DOI 10.1186/s13018-016-0351-8
  • 27. Mirzai H, Eminoglu M, Orguc S. Are drains useful for lumbar disc surgery? A prospective, randomized clinical study. Clinical Spine Surgery 2006;19(3):171-7.
  • 28. Melnyk BM, Fineout‐Overholt E, Feinstein NF, Li H, Small L, Wilcox L, Kraus R. Nurses' Perceived Knowledge, Beliefs, Skills, and Needs Regarding Evidence‐Based Practice: Implications for Accelerating the Paradigm Shift. Worldviews on Evidence-Based Nursing 2004;1(3):185–93.
  • 29. Hatlevik IKR. The theory-practice relationship: reflective skills and theoretical knowledge as key factors in bridging the gap between theory and practice in initial nursing education. Journal of Advanced Nursing 2011;68(4):868–77.
  • 30. Angel BF, Duffey M, Belyea M. An evidence-based project for evaluating strategies to improve knowledge acquisition and critical-thinking performance in nursing students. Journal of Nursing Education 2000;39(5):219-28.
Primary Language tr
Subjects Health Care Sciences and Services
Journal Section Araştırma/Research
Authors

Orcid: 0000-0003-1793-6238
Author: Akif Bulut
Institution: BURSA KARACABEY DEVLET HASTANESİ
Country: Turkey


Orcid: 0000-0001-8041-9730
Author: Tuğba AFŞAR

Orcid: 0000-0002-5858-573X
Author: Nursel VATANSEVER

Dates

Publication Date: April 15, 2019

Bibtex @research article { adiyamansaglik493880, journal = {Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi}, issn = {}, eissn = {2458-9179}, address = {Adıyaman University}, year = {2019}, volume = {5}, pages = {1278 - 1292}, doi = {10.30569/adiyamansaglik.493880}, title = {Hemşirelik Öğrencilerinin Cerrahi Dren Takibi ve Bakımına Yönelik Bilgi Düzeyleri}, key = {cite}, author = {Bulut, Akif and AFŞAR, Tuğba and VATANSEVER, Nursel} }
APA Bulut, A , AFŞAR, T , VATANSEVER, N . (2019). Hemşirelik Öğrencilerinin Cerrahi Dren Takibi ve Bakımına Yönelik Bilgi Düzeyleri. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5 (1), 1278-1292. DOI: 10.30569/adiyamansaglik.493880
MLA Bulut, A , AFŞAR, T , VATANSEVER, N . "Hemşirelik Öğrencilerinin Cerrahi Dren Takibi ve Bakımına Yönelik Bilgi Düzeyleri". Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 5 (2019): 1278-1292 <http://dergipark.org.tr/adiyamansaglik/issue/43834/493880>
Chicago Bulut, A , AFŞAR, T , VATANSEVER, N . "Hemşirelik Öğrencilerinin Cerrahi Dren Takibi ve Bakımına Yönelik Bilgi Düzeyleri". Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 5 (2019): 1278-1292
RIS TY - JOUR T1 - Hemşirelik Öğrencilerinin Cerrahi Dren Takibi ve Bakımına Yönelik Bilgi Düzeyleri AU - Akif Bulut , Tuğba AFŞAR , Nursel VATANSEVER Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - doi: 10.30569/adiyamansaglik.493880 DO - 10.30569/adiyamansaglik.493880 T2 - Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 1278 EP - 1292 VL - 5 IS - 1 SN - -2458-9179 M3 - doi: 10.30569/adiyamansaglik.493880 UR - https://doi.org/10.30569/adiyamansaglik.493880 Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Health Sciences Journal of Adıyaman University Hemşirelik Öğrencilerinin Cerrahi Dren Takibi ve Bakımına Yönelik Bilgi Düzeyleri %A Akif Bulut , Tuğba AFŞAR , Nursel VATANSEVER %T Hemşirelik Öğrencilerinin Cerrahi Dren Takibi ve Bakımına Yönelik Bilgi Düzeyleri %D 2019 %J Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi %P -2458-9179 %V 5 %N 1 %R doi: 10.30569/adiyamansaglik.493880 %U 10.30569/adiyamansaglik.493880
ISNAD Bulut, Akif , AFŞAR, Tuğba , VATANSEVER, Nursel . "Hemşirelik Öğrencilerinin Cerrahi Dren Takibi ve Bakımına Yönelik Bilgi Düzeyleri". Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 5 / 1 (April 2019): 1278-1292. https://doi.org/10.30569/adiyamansaglik.493880
AMA Bulut A , AFŞAR T , VATANSEVER N . Hemşirelik Öğrencilerinin Cerrahi Dren Takibi ve Bakımına Yönelik Bilgi Düzeyleri. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 5(1): 1278-1292.
Vancouver Bulut A , AFŞAR T , VATANSEVER N . Hemşirelik Öğrencilerinin Cerrahi Dren Takibi ve Bakımına Yönelik Bilgi Düzeyleri. Adıyaman Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019; 5(1): 1292-1278.