Year 2019, Volume 1, Issue 1, Pages 48 - 54 2019-01-15

Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama

Muhammed Talha SEVAL [1] , Muhittin ERVÜZ [2] , Mehmet MİMAN [3]

82 162

Araç atama problemi, bir veya birden fazla toplama noktalarından her biri aynı veya farklı kapasitelere sahip olan araçların, her biri talebe göre farklı lokasyonlara toplam sefer sayısının minimize edecek şekilde hizmet ederek toplama noktasına dönmesi için gerekli atamanın yapılmasıdır. Bu çalışmanın temel unsuru, hat güzergahının uzunluğu, günlük ihtiyaç duyulan sefer sayısı, kilometre başına kazanç ve araçların ortalama kilometre başına yaktığı yakıt bilgileri kullanılarak her hatta kullanılacak araçların en iyi çözümün bulunmasıdır.

Çalışmada Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi Belsan A.Ş. araçlarının toplu taşımada ulaşımın sağlanması için tüm hatlarda ihtiyaç duyulan araçların karşılanmasıyla ilgili problem modellenmiştir. Bu çalışmanın amaçları operasyonları düzgün yürütmek çalışanların memnuniyetini yüksek seviyede tutmak ve maksimum karı sağlamaktır. Araçlar hatlarda ihtiyaç duyulan sefer sayılarında daha az yakıt tüketimiyle atanabilmektedir. Mevcut atamada kat edilen mesafeyle yeni atama arasında kat edilen mesafe aynı olup kurulan doğrusal programın çözümü ile günlük kazançta iyileştirme sağlanmıştır. Çalışmanın sonucunda her hatta ihtiyaç duyulan hizmet karşılanmış, kar artmıştır.

Araç Atama Problemi, Tamsayılı Doğrusal Programlama, Toplu Taşıma
  • Kağnıcıoğlu C. H. ve Yıldız A. (2006). "0-1 Tamsayılı bulanık hedef programlama yaklaşımı ile sınav görevlisi atama probleminin çözümü”, Anadolu Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 7: 413-429
  • Güvez, H., Dege, M., ve Eren, T. (2012). "Kırıkkale’de Araç Rotalama Problemi ile Tıbbi Atıkların Toplanması.", Uluslararası Mühendislik Araştırma ve Geliştirme Dergisi, 4(1): 41-45.
  • [Bolat, H. B., Bayraktar, D., Öztürk, M. Ve Turan, N. (2011). "Yeşil lojistik zincirinde araç rotalama problemi için bir model önerisi.”, XI. Ürertim Araştırmaları Sempozyumu Kitabı, 536, 548.
  • [Durucasu, H. (2004). "Bir Polis Devriye Aracı Rotasının Elektronik Çalışma Sayfası Modeli Yardımıyla Belirlenmesi.", Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2): 49-72.
  • Atan, M. ve Şimşek, P. (2017). "Doğrusal Programlama İle Araç Atama Probleminin Çözümlenmesi.", Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4(11): 339-358.
  • Pala, O., Aksaraylı, M., Cenger, A., Özlü, Y. ve Aksoy, M. A. (2017). "Turizm Sektöründe Araç Rotalama Problemi Ve Karar Destek Sistemi Uygulaması.", Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(4): 203-213.
  • Atmaca, H. E., Vardar, S., Akbabaöz, S., Vural, A. ve Uruş, G. (2015). "Ankara İlinde Ürün Dağıtımı Yapan Bir Beyaz Eşya Yetkili Servisinin Araç Rotalama Problemine Çözüm Yaklaşımı”, Politeknik Dergisi, 18(2): 99-105.
  • Dantzig G. B. ve Ramser J. H. (1959). “The Truck Dispatching Problem”, Management Science, 6: 80-91.
  • Toth, P. ve Vigo, D. (2002). “The Vehicle Routing Problem”, Philadelphia, PA: Society for Industrial and Applied Mathematics.
  • Çakır, M. (2010). “Entegre Olmuş Ulaşım Sistemlerinin Yolculuk Talebindeki Değişimin İncelenmesi; Şişhane-Atatürk Oto Sanayi Raylı Sistem Hattı Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kentsel Sistemler ve Ulaşım Yönetimi Programı, İstanbul.
  • Altuntaş, C., Sargut, Z. ve Tulazoğlu, D. Ç. (2016). “Toplu taşımada hatlara optimum araç ve şoför atama karar destek sistemi”, XVIII. Akademik Bilişim Konferansı, 55. Nolu Bildiri.
Primary Language tr
Subjects Engineering
Journal Section Makaleler
Authors

Orcid: 0000-0002-8233-1887
Author: Muhammed Talha SEVAL (Primary Author)
Institution: HARRAN UNIVERSITY
Country: Turkey


Author: Muhittin ERVÜZ
Institution: HARRAN UNIVERSITY
Country: Turkey


Author: Mehmet MİMAN
Institution: HARRAN UNIVERSITY
Country: Turkey


Dates

Publication Date: January 15, 2019

Bibtex @research article { alku492375, journal = {ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi}, issn = {}, eissn = {2667-7814}, address = {Alanya Alaaddin Keykubat University}, year = {2019}, volume = {1}, pages = {48 - 54}, doi = {}, title = {Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama}, key = {cite}, author = {SEVAL, Muhammed Talha and ERVÜZ, Muhittin and MİMAN, Mehmet} }
APA SEVAL, M , ERVÜZ, M , MİMAN, M . (2019). Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama. ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi, 1 (1), 48-54. Retrieved from http://dergipark.org.tr/alku/issue/39176/492375
MLA SEVAL, M , ERVÜZ, M , MİMAN, M . "Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama". ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi 1 (2019): 48-54 <http://dergipark.org.tr/alku/issue/39176/492375>
Chicago SEVAL, M , ERVÜZ, M , MİMAN, M . "Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama". ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi 1 (2019): 48-54
RIS TY - JOUR T1 - Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama AU - Muhammed Talha SEVAL , Muhittin ERVÜZ , Mehmet MİMAN Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 48 EP - 54 VL - 1 IS - 1 SN - -2667-7814 M3 - UR - Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama %A Muhammed Talha SEVAL , Muhittin ERVÜZ , Mehmet MİMAN %T Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama %D 2019 %J ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi %P -2667-7814 %V 1 %N 1 %R %U
ISNAD SEVAL, Muhammed Talha , ERVÜZ, Muhittin , MİMAN, Mehmet . "Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama". ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi 1 / 1 (January 2019): 48-54.
AMA SEVAL M , ERVÜZ M , MİMAN M . Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama. ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi. 2019; 1(1): 48-54.
Vancouver SEVAL M , ERVÜZ M , MİMAN M . Tam Sayılı Doğrusal Programlama ile Araç Atama Planlanması ve Bir Uygulama. ALKÜ Fen Bilimleri Dergisi. 2019; 1(1): 54-48.