Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Islamist Feminism: A Conceptual Discussion

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 235 - 247, 30.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Acar, F. (1993). “Türkiye’de İslamcı Hareket ve Kadın: Kadın Dergileri ve Bir Grup Üniversite Öğrencisi Üzerinde Bir İnceleme”. Ş. Tekeli (Ed.), 1980’ler Türkiye’sinde Kadın Bakış Açısından Kadınlar, 2.basım, İstanbul: İletişim Yay. 79-101.
  • Aktaş, C. (2006). “Feminizmin Beyaz Batılı Kadın Seçkinliği”, International Conference on New Perspectives on Human Rights, Mazlum-Der, İstanbul 27-29 Mayıs.
  • --------------(2016). Bacıdan Bayana: İslamcı Kadınların Kamusal Alan Tecrübesi, 7.basım, İstanbul: İz Yay.
  • Ali, Z. (2014). İslami Feminizmler, (çev. Ö. Elitez), 2.basım, İstanbul: İletişim Yay.
  • Arat, Y. (1993). “Feminizm ve İslam: Kadın ve Aile Dergisinin Düşündürdükleri”. Ş. Tekeli (Ed.), 1980’ler Türkiye’sinde Kadın Bakış Açısından Kadınlar, 2.basım, İstanbul: İletişim Yay. 101-113.
  • Badran, M. (2009). Feminism in Islam: Secular and Religious Convergences, London: One World Oxford.
  • Bozok, M. (2009). “Feminizmin Erkekler Cephesindeki Yankısı: Erkekler ve Erkeklikler Üzerine Eleştirel İncelemeler”, Cogito Dergisi, 58, 269-84.
  • Carrigan, T., Connell, B., and Lee, J. (1985). “Toward a New Sociology of Masculinity”, Theory and Society, 14(5): 551-604.
  • Çamdereli, R. (2018). Ocak 2018’de Yapılan Kişisel Görüşme.
  • Çayır, K. (2000). “İslamcı Bir Sivil Toplum Örgütü: Gökkuşağı İstanbul Kadın Platformu”. İslam’ın Yeni Kamusal Yüzleri: İslam ve Kamusal Alan Üzerine Bir Atölye Çalışması, İstanbul: Metis Yay. 41-68.
  • Durkheim, E. (2004). Sosyolojik Yöntemin Kuralları, (çev. C. Saraçoğlu), İstanbul: Bordo Siyah Yay.
  • Erarslan, S. (2005). “İslamcı Kadının Siyasette Zaman Algısı Üzerine”. T. Bora ve M. Gültekingil (Ed.), Modern Türkiye’de İslami Düşünce İslamcılık, 2.basım, İstanbul: İletişim Yay. 818-825.
  • Göle, N. (1996). The Forbidden Modern: Civilization and Veiling, AnnArbor: University of Michigan Press.
  • ------------(2011). Modern Mahrem: Medeniyet ve Örtünme, 11. basım, İstanbul: Metis Yay.
  • Güç, A. (2008). “İslamcı Feminizm: Müslüman Kadınların Birey Olma Çabaları”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(2): 649-73.
  • Kirman, M. A. (2016). Din Sosyolojisi Sözlüğü, Adana: Karahan Yay.
  • Kirman, M. A. ve Tunç, H. (2015). “Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Din ve Kadın: Eşitlikçi ve Adaletçi Bakışlar”. Gülseren Ağrıdağ (Ed.), Türkiye’de ve Dünyada Kadın Araştırmaları, Adana: KADAUM, 296-304.
  • Sancar, S. (2009a). Erkeklik: İmkânsız İktidar Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkekler, İstanbul: Metis Yay.
  • --------------(2009b). “Türkiye’de Feminizm ve Kadın Hareketi Üzerine Yasemin Akis ve Ülkü Özakın ile Söyleşi”, Cogito Dergisi, Sayı 58: 245-59.
  • Segal, R. A. (2016). “Sosyal Bilimlerle İlgili Yanılgılar”, (çev. M. A. Kirman), Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16 (1): 305-324.
  • Sönmez, B. (2018). Nisan 2018’de Yapılan Kişisel Görüşme.
  • Tohidi, N. (2003). “Islamic Feminism: Perils and Promises”. Middle Eastern Women on the Move: Openings for and the Constraints on Women’s Political Participation in the Middle East, Woodrow Wilson International Center for Scholars, 135-147.
  • Yılmaz, Z. (2015). Dişil Dindarlık: İslamcı Kadın Hareketinin Dönüşümü, İstanbul: İletişim Yay.

İslamcı Feminizm: Kavramsal Bir Tartışma

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 2, 235 - 247, 30.12.2018

Öz

İslamcı feminizm kavramı, karmaşık ve tartışmalı bir
yapıya sahiptir. Bu karmaşıklığın ve tartışmalılığın göze çarpan bir tarafı da
kavramsaldır. Kavramsal yönüyle bu, İslamcı feminizmi isimlendirme
kargaşasıdır. Zira bugüne kadar İslamcı feminizmi isimlendirmek için “feminizm”
ve “kadın hareketi” kavramlarını vasıflandıran ‘İslamcı’, ‘İslâmî’, ‘Müslüman’,
‘dindar’, ‘türbanlı’, ‘türbancı’, ‘başörtülü’ kavramlarıyla geliştirilmiş pek
çok farklı kavramsal terkibe atıfta bulunulmuştur. Bazen Türkçe literatürde,
müstakil bir çalışmada bile geliştirilmiş isimlendirmelerden en az iki veya üç
tanesine, birbirini karşılamadığı halde yer verilmekte, bazen de vasıflandıran
kavramlardan en az iki tanesinin arasına ayraç işareti konularak aynı anda
kullanıldığı görülmektedir. Dolayısıyla bu çalışmada sorunsallaştırılan şey bir
isimlendirme eksikliği değil, birçok isimlendirmenin yol açtığı kargaşadır.
İslamcı feminizmin çetrefilli ve heterojen yapısı, üzerindeki isimlendirme
kargaşasının temelini oluşturmaktadır. Ancak bunun yanı sıra, bu isimlendirme
kargaşasında, dile, kültüre, dönemsel politik hayata ve diller arası çeviriye
bağlı bazı alt sebepler de bulunmaktadır. İşte bu çalışmada, geliştirilen
çeşitli kavramsal terkiplerle isimlendirilen İslamcı feminizm üzerine kavramsal
bir tartışma yürütülmek istenmektedir. Bu çerçevede, araştırma, anlamaya ve
yorumlamaya dayalı nitel bir çalışmadır. Bu tartışma, bugüne kadar
geliştirilmiş isimlendirmelerden birini tercih edip diğerlerini elemek anlamına
değil, sebeplerin işaret ettiği sonuca ulaşma çabası anlamına gelmektedir. Çalışmanın
yaptığı irdeleme, “İslamcı feminizm” kavramsal terkibinin sosyal bilimsel
açıdan daha kullanışlı bir isimlendirme olduğu sonucuna ulaşmaktadır. En
nihayetinde ise, bu çalışma, bu tartışma için son noktayı ifade etmezken, bu
konular çerçevesinde yapılacak başka çalışmalara katkı sunmayı amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Acar, F. (1993). “Türkiye’de İslamcı Hareket ve Kadın: Kadın Dergileri ve Bir Grup Üniversite Öğrencisi Üzerinde Bir İnceleme”. Ş. Tekeli (Ed.), 1980’ler Türkiye’sinde Kadın Bakış Açısından Kadınlar, 2.basım, İstanbul: İletişim Yay. 79-101.
  • Aktaş, C. (2006). “Feminizmin Beyaz Batılı Kadın Seçkinliği”, International Conference on New Perspectives on Human Rights, Mazlum-Der, İstanbul 27-29 Mayıs.
  • --------------(2016). Bacıdan Bayana: İslamcı Kadınların Kamusal Alan Tecrübesi, 7.basım, İstanbul: İz Yay.
  • Ali, Z. (2014). İslami Feminizmler, (çev. Ö. Elitez), 2.basım, İstanbul: İletişim Yay.
  • Arat, Y. (1993). “Feminizm ve İslam: Kadın ve Aile Dergisinin Düşündürdükleri”. Ş. Tekeli (Ed.), 1980’ler Türkiye’sinde Kadın Bakış Açısından Kadınlar, 2.basım, İstanbul: İletişim Yay. 101-113.
  • Badran, M. (2009). Feminism in Islam: Secular and Religious Convergences, London: One World Oxford.
  • Bozok, M. (2009). “Feminizmin Erkekler Cephesindeki Yankısı: Erkekler ve Erkeklikler Üzerine Eleştirel İncelemeler”, Cogito Dergisi, 58, 269-84.
  • Carrigan, T., Connell, B., and Lee, J. (1985). “Toward a New Sociology of Masculinity”, Theory and Society, 14(5): 551-604.
  • Çamdereli, R. (2018). Ocak 2018’de Yapılan Kişisel Görüşme.
  • Çayır, K. (2000). “İslamcı Bir Sivil Toplum Örgütü: Gökkuşağı İstanbul Kadın Platformu”. İslam’ın Yeni Kamusal Yüzleri: İslam ve Kamusal Alan Üzerine Bir Atölye Çalışması, İstanbul: Metis Yay. 41-68.
  • Durkheim, E. (2004). Sosyolojik Yöntemin Kuralları, (çev. C. Saraçoğlu), İstanbul: Bordo Siyah Yay.
  • Erarslan, S. (2005). “İslamcı Kadının Siyasette Zaman Algısı Üzerine”. T. Bora ve M. Gültekingil (Ed.), Modern Türkiye’de İslami Düşünce İslamcılık, 2.basım, İstanbul: İletişim Yay. 818-825.
  • Göle, N. (1996). The Forbidden Modern: Civilization and Veiling, AnnArbor: University of Michigan Press.
  • ------------(2011). Modern Mahrem: Medeniyet ve Örtünme, 11. basım, İstanbul: Metis Yay.
  • Güç, A. (2008). “İslamcı Feminizm: Müslüman Kadınların Birey Olma Çabaları”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(2): 649-73.
  • Kirman, M. A. (2016). Din Sosyolojisi Sözlüğü, Adana: Karahan Yay.
  • Kirman, M. A. ve Tunç, H. (2015). “Toplumsal Cinsiyet Bağlamında Din ve Kadın: Eşitlikçi ve Adaletçi Bakışlar”. Gülseren Ağrıdağ (Ed.), Türkiye’de ve Dünyada Kadın Araştırmaları, Adana: KADAUM, 296-304.
  • Sancar, S. (2009a). Erkeklik: İmkânsız İktidar Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkekler, İstanbul: Metis Yay.
  • --------------(2009b). “Türkiye’de Feminizm ve Kadın Hareketi Üzerine Yasemin Akis ve Ülkü Özakın ile Söyleşi”, Cogito Dergisi, Sayı 58: 245-59.
  • Segal, R. A. (2016). “Sosyal Bilimlerle İlgili Yanılgılar”, (çev. M. A. Kirman), Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 16 (1): 305-324.
  • Sönmez, B. (2018). Nisan 2018’de Yapılan Kişisel Görüşme.
  • Tohidi, N. (2003). “Islamic Feminism: Perils and Promises”. Middle Eastern Women on the Move: Openings for and the Constraints on Women’s Political Participation in the Middle East, Woodrow Wilson International Center for Scholars, 135-147.
  • Yılmaz, Z. (2015). Dişil Dindarlık: İslamcı Kadın Hareketinin Dönüşümü, İstanbul: İletişim Yay.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Harun Tunç 0000-0002-2268-9756

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tunç, H. (2018). İslamcı Feminizm: Kavramsal Bir Tartışma. Antakiyat, 1(2), 235-247.
AMA Tunç H. İslamcı Feminizm: Kavramsal Bir Tartışma. Antakiyat. Aralık 2018;1(2):235-247.
Chicago Tunç, Harun. “İslamcı Feminizm: Kavramsal Bir Tartışma”. Antakiyat 1, sy. 2 (Aralık 2018): 235-47.
EndNote Tunç H (01 Aralık 2018) İslamcı Feminizm: Kavramsal Bir Tartışma. Antakiyat 1 2 235–247.
IEEE H. Tunç, “İslamcı Feminizm: Kavramsal Bir Tartışma”, Antakiyat, c. 1, sy. 2, ss. 235–247, 2018.
ISNAD Tunç, Harun. “İslamcı Feminizm: Kavramsal Bir Tartışma”. Antakiyat 1/2 (Aralık 2018), 235-247.
JAMA Tunç H. İslamcı Feminizm: Kavramsal Bir Tartışma. Antakiyat. 2018;1:235–247.
MLA Tunç, Harun. “İslamcı Feminizm: Kavramsal Bir Tartışma”. Antakiyat, c. 1, sy. 2, 2018, ss. 235-47.
Vancouver Tunç H. İslamcı Feminizm: Kavramsal Bir Tartışma. Antakiyat. 2018;1(2):235-47.

Flag Counter