Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTALLEŞEN SİYASAL İLETİŞİMDE BİLİŞİMSEL PROPAGANDA: BOTLAR

Yıl 2018, Sayı: 16, 51 - 72, 14.05.2019
https://doi.org/10.32952/atauniiletisim.486854

Öz

Sosyal medya, içerik oluşturmak ve diğer hesaplarla
etkileşim kurmak için gerçek insanların hesapları kadar, karma ya da otomatik
yaklaşımlarla kontrol edilen hesaplar için de bir yaşam alanıdır. Yapılan
çalışmalar, bu alanda her geçen gün artan miktarda algoritmik hesapların içerik
üretiminde, paylaşımda bulunduklarını kanıtlamaktadır. Bu durum, iktidarı
hedefleyen kesimlerce siyasal iletişim sürecine sokulan botları, manipülasyonu,
propagandayı gündeme getirmektedir.



Botlar ve onları kullananlar tarafından yapılan tüm
bu bilişimsel propaganda girişimleri, e-demokrasi kapsamında yer alan içerik
üreten kullanıcılar, katılımcı kültür, yaratıcı ifade ve yurttaş katılımı gibi
unsurların engellemektedir. Bu aşamada, yeni medyada yer alan propaganda unsuru
olarak botların sosyal ağlar üzerinde siyasal sembollerin yaratılmasını,
iletimini ve denetimini nasıl yaptıkları önemli bir sorunsal haline
gelmektedir.



Bu makale, geleneksel siyasal iletişimin son on
yılda ortaya çıkan yeni medya üzerinden nasıl bir değişime girdiğini keşfetmeye
çalışmaktadır. Botların sosyal medya içinde nasıl çalıştıkları, nasıl hareket
ettikleri, siyasal aktörler yararına nasıl taktikler uyguladıkları ve görevleri
nasıl yerine getirdikleri incelenmektedir.

Kaynakça

  • 50 Milyon Vatandaşın Kimlik Bilgileri İnternette!. (06.04.2016). Sözcü. https://www.sozcu.com.tr/2016/gundem/50-milyon-vatandasin-kimlik-bilgileri-internette-1170573/. (Erişim Tarihi: 05.08.2018).
  • ABD, Yahoo’a Yapılan Siber Saldırıda 2 Rus Ajanını Suçluyor. (15.03.2017). Haberler. https://www.haberler.com/abd-yahoo-a-yapilan-siber-saldirida-2-rus-ajanini-9378470-haberi/. (Erişim Tarihi: 05.08.2018).
  • BAYRAKTUTAN, Günseli, BİNARK, Mutlu, ÇOMU, Tuğrul, DOĞU Burak, İSLAMOĞLU Gözde ve TELLİ Aydemir A. (2014). “Siyasal İletişim Sürecinde Sosyal Medya ve Türkiye’de 2011 Genel Seçimlerinde Twitter Kullanımı”, Bilig. Sayı: 68. 59-96.
  • BERNAYS, Edward (1928). Propaganda. New York: Horace Liveright Inc..
  • BİALY, Beata (2017). “Social Media-From Social Exchange to Battlefield”, The Cyber Defense Review. Cilt: 2 Sayı: 2. 69-90.
  • BİNARK, Mutlu, ÇOMU, Tuğrul, KARATAŞ, Şule, ve KOCA, Eray, (2015). “Türkiye’de Twitter’da Trol Kültürü”. Toplum ve Bilim, Sayı: 135. 24-156.
  • BRADSHAW, Samantha ve HOWARD, Philip N. (2017). “Troops, Trollsand Troublemakers: A Global Inventory of Organized Social Media Manipulation”. COMPROP Working Paper Series. no. 2017.12, Oxford, UK: Computational Propaganda Research Project, Erişim Tarihi: 12.05.2018, http://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/89/2017/07/Troops-Trolls-and-Troublemakers.pdf.
  • BUCKELS, Erin E., TRAMNELL, Paul D., ve PAULHUS Delroy L. (2014). “Trolls just want to have fun”, Personality and Individual Differences”, (67), 97-102.
  • BULOVSKY, Andrew (2018). “Authoritarian Communication on Social Media: The Relationship Between Democracy and Leaders ’Digital Communicative Practices”, The International Communication Gazette, Cilt: 0 Sayı: 0. 1–26.
  • Castells, Manuel (2013). Ağ Toplumunun Yükselişi (E. Kılıç, Trans.). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
  • Çalınan 50 Milyon Kimlik Bilgisini Nasıl Ele Geçirdiler, Vatandaşı Bekleyen Riskler Neler?. (06.04.2016). T24. http://t24.com.tr/haber/internete-sizdirilan-50-milyona-yakin-kimlik-bilgisi-silinebilir-mi,335055. (Erişim Tarihi: 05.08.2018).
  • ELLUL, Jacques (1973). Propaganda: The Foundation of Mens’s Attitudes, New York: Vintage Books Edition.
  • Facebook Skandalı: Demokrasiyi Bekleyen Yeni Tehlike. (07.04.2018) Anadolu Ajansı. https://www.aa.com.tr/tr/analiz-haber/facebook-skandali-demokrasiyi-bekleyen-yeni-tehlike/1120521. (Erişim Tarihi: 20.08.2018).
  • Facebook Skandalı Büyüyor: Bilgilerimiz 60 Şirketin Elinde. (05.04.2018). NTV. https://www.ntv.com.tr/galeri/teknoloji/facebook-skandali-buyuyor-bilgilerimiz-60-sirketin-elinde,gEyshGLW10-9EMxRlskePA. (Erişim Tarihi: 05.06.2018).
  • FORELLE, Michelle, HOWARD, Phil N., Monroy-Hernandez, Andrés. ve Savage, Saiph (2015). “Political Bots and the Manipulation of Public Opinion in Venezuela”, (25.06.2015). https://ssrn.com/abstract=2635800 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2635800.
  • HAN, Rongbin (2015). “Manufacturing Consent in Cyberspace: China’s ‘Fifty-Cent Army’”, Journal of Current Chinese Affairs. Cilt: 44 Sayı: 2. 105–134.
  • HOWARD Philip N., WOOLLEY Samuel ve CALO Ryan (2018). “Algorithms, Bots, and Political Communication in The US 2016 Election: The Challenge of Automated Political Communication for Election Law and Administration”, Journal of Information Technology ve Politics. Cilt: 15 Sayı: 2. 81–93.
  • JENKİNS, Henry (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide, New York – London: New York University Press.
  • JOWETT, Garth S. ve O’DONNELL, Victoria (2012). Propaganda and Persuation, Los Angles: Sage.
  • Kimlik Bilgileri Çalınan Vatandaşlar Ne Yapmalı?. (07.04.2016). Vatan. http://www.gazetevatan.com/kimlik-bilgileri-calinanlar-ne-yapmali--932456-gundem/. (Erişim Tarihi: 05.08.2018).
  • KOLLANYİ, Bence, HOWARD Philip N., ve WOOLLEY Samuel C. (2016). “Bots and Automation over Twitter during the Third U.S. Presidential Debate”, Data Memo 2016.3, Oxford, UK: Project on Computational Propaganda, http://www.politicalbots.org. (Erişim Tarihi: 16.05.2018).
  • KÖSEOĞLU, Yakup, ve AL, Hamza (2013). “Bir Siyasal Propaganda Aracı Olarak Sosyal Medya”, Akademik İncelemeler. Cilt: 8 Sayı: 3. 103-125.
  • LASSWEL, Harold D. (1927). “The Theory of Political Propaganda”, The American Political Science Review. Cilt: 21 Sayı: 3. 627-631.
  • MURTHY, Dhiraj, POWELL, Alison B., TİNATİ, Ramine, ANSTEAD, Nick, CARR, Leslie, HALFORD, Susan J. ve WEAL, Marc (2016). “Bots and Political Influence: A Sociotechnical Investigation of Social Network Capital”, International Journal of Communication. Sayı: 10. 4952–4971.
  • PEKER, Aslı (2016). “Troller, Botlar, Astroturf: Sosyal Medyanın Anti-Sosyal Yüzüyle Baş Etme Rehberi”, Birikim, (322), http://www.birikimdergisi.com/birikim-yazi/7501/troller-botlar-astroturf-sosyal-medyanin-anti-sosyal-yuzuyle-bas-etme-rehberi#.W1AlPNIzbIU. (Erişim Tarihi: 27.03.2018).
  • PRİER, Jarred (2017). “Commanding the Trend Social Media as Information Warfare”, Strategic Studies Quarterly. Cilt: 11 Sayı: 4. 50-85.
  • SAKA, Erkan (2016). “Siyasi Trollük Örneği Olarak Aktroller”, Birikim. Sayı: 322. 17-21.
  • SANOVİCH, Sergey STUKAL Denis, ve TUCKER Joshua A., (2018). “Turning the Virtual Tables: Government Strategies for Addressing Online Opposition with an Application to Russia”, Comparative Politics. Cilt: 50 Sayı: 3. 435-482.
  • Skandal büyüyor: ABD, Google ve Facebook’ta kişisel bilgilere ulaşmış. (08.06.2013). Hürriyet. http://www.hurriyet.com.tr/gundem/skandal-buyuyor-23459074. (Erişim Tarihi: 05.08.2018).
  • Takipçi Satın Al (2018). http://takipcisatinal.org ve takipcisatinal.com. (Erişim Tarihi: 29.06.2018).
  • Topluluk Yönetimi Nedir ve Nasıl Yapılır?. http://www.dijitalajanslar.com/topluluk-yonetimi-nedir-nasil-yapilir/. (Erişim Tarihi: 30.07.2018).
  • ÜNVER, Akın H. (2017). “Bilişimsel Diplomasi”, Siber Politikalar ve Dijital Demokrasi, (3), 1-13.
  • VAROL, Onur, FERRARA, Emilio, DAVİS, Clayton A., MENCZER, Flippo, ve FLAMMİNİ, Alessandro (2017). “Online Human-Bot Interactions: Detection, Estimation, and Characterization”, Proceedings of the Eleventh International AAAI Conference on Web and Social Media (ICWSM 2017), 280-289.
  • WOOLLEY Samuel C. ve HOWARD Philip N. (2016). “Political Communication, Computational Propaganda and Autonomous Agents”, International Journal of Communication. Sayı: 10. 4882–4890.
  • Yahoo’dan Skandal Açıklama. (04.10.2017). TRT Haber. http://www.trthaber.com/haber/dunya/yahoodan-skandal-aciklama-336274.html. (Erişim Tarihi: 06.08.2018).
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Barış Yetkin

Yayımlanma Tarihi 14 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 23 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Yetkin, B. (2019). DİJİTALLEŞEN SİYASAL İLETİŞİMDE BİLİŞİMSEL PROPAGANDA: BOTLAR. Atatürk İletişim Dergisi(16), 51-72. https://doi.org/10.32952/atauniiletisim.486854

19179