Bu çalışmanın amacı, Türk İngilizce öğretmenlerinin sınıflarında verilen okuduğunu anlama stratejilerini ne ölçüde öğrettiklerini belirlemektir. Veriler, Mokhtari ve Sheorey (2002) tarafından oluşturulan Okuma Stratejileri Anketinden (SORS) uyarlanan bir anket aracılığıyla toplanmıştır. 48 öğretmenden toplanan veriler analiz edilmiştir. Sonuçlar, tarama, bilinmeyen kelimelerin anlamlarını tahmin etme, metni önizleme, bağlam ipuçlarını kullanma ve göz gezdirmenin sırasıyla en sık öğretilen beş okuma stratejisi olduğunu göstermektedir. Ayrıca, grafik düzenleyici kullanmak, sözlük kullanma, okuma hızını ayarlama, not alma ve başka kelimelerle ifade etme, okuduğunu anlama stratejileri arasında en az öğretilen stratejiler arasında yer almaktadır.
The purpose of this study was to identify to what extent Turkish teachers of English teach the given reading comprehension strategies in their classes. Data were collected through a survey instrument which was adapted from the Survey of Reading Strategies (the SORS) created by Mokhtari and Sheorey (2002). Data collected from 48 teachers were analyzed. Results indicate that scanning, guessing the meaning of unknown words, previewing the text, using context clues, and skimming are the five most frequently taught reading strategies, respectively. Furthermore, using graphic organizers, a dictionary use, adjusting reading speed, making notes, and paraphrasing are the least frequently taught reading comprehension strategies.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | December 16, 2022 |
Acceptance Date | December 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |