Bu çalışmanın amacı Türkiye’de fen okuryazarlığına yönelik yapılan lisansüstü tezleri çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma doküman analizi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini fen okuryazarlığı alanında yurt içinde ve yurt dışında yapılmış makale ve lisansüstü tezler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Türkiye’de 2002 – 2020 yılları arasına fen okuryazarlığı alanında YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanına kayıtlı erişim izinli 87 lisansüstü tez çalışması oluşturmaktadır. Erişim izni olmayan 2 lisansüstü tez araştırmaya dahil edilmemiştir. İncelediğimiz tezlerden elde edilen bulgulara göre; çalışmaların genellikle nicel yöntemler ve ilişkisel tarama deseniyle yapıldığı ve katılımcıların lise öğrencilerinden oluştuğu görülmektedir. Ayrıca Fen okuryazarlığı alanında yapılan lisansüstü tezlerin ölçme araçlarına göre incelenmesi sonucunda araştırmalarda çoğunlukla PISA’da kullanılan ölçeklerin kullanıldığı görülmektedir. Yine elde edilen bulgulardan okul türü, çevre bilinci, branş, öğretim yöntemi, baba eğitim düzeyi, evdeki olanaklar, aile sosyoekonomik düzeyi, sınıf seviyesi, bilgisayar kullanma, akademik başarı, yaş ve fen öz yeterliği değişkenlerinin fen okuryazarlık seviyelerini etkilediği tespit edilmiştir. Çalışmanın sonunda bu alanda çalışma yapacak araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2022 |
Submission Date | June 20, 2022 |
Acceptance Date | September 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 3 Issue: 3 |
© 2019–2025 19 Mayıs Journal of Social Sciences. All rights reserved.
This journal is published by the Association for Educational, Scientific, Social and Cultural Research and Practices in Çanakkale and is provided via the DergiPark platform as an open-access publication.
ISSN: 2717-736X | Periodicity: Quarterly | Editor-in-Chief: Halil Emre Deniş
No Article Processing Charges | Languages: Turkish and English
Website: https://dergipark.org.tr/en/pub/19maysbd | Contact: editor@cebsader.com
All content published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) license.