Bu çalışmanın amacı Türkiye’de fen okuryazarlığına yönelik yapılan lisansüstü tezleri çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma doküman analizi yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini fen okuryazarlığı alanında yurt içinde ve yurt dışında yapılmış makale ve lisansüstü tezler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise Türkiye’de 2002 – 2020 yılları arasına fen okuryazarlığı alanında YÖK Ulusal Tez Merkezi veri tabanına kayıtlı erişim izinli 87 lisansüstü tez çalışması oluşturmaktadır. Erişim izni olmayan 2 lisansüstü tez araştırmaya dahil edilmemiştir. İncelediğimiz tezlerden elde edilen bulgulara göre; çalışmaların genellikle nicel yöntemler ve ilişkisel tarama deseniyle yapıldığı ve katılımcıların lise öğrencilerinden oluştuğu görülmektedir. Ayrıca Fen okuryazarlığı alanında yapılan lisansüstü tezlerin ölçme araçlarına göre incelenmesi sonucunda araştırmalarda çoğunlukla PISA’da kullanılan ölçeklerin kullanıldığı görülmektedir. Yine elde edilen bulgulardan okul türü, çevre bilinci, branş, öğretim yöntemi, baba eğitim düzeyi, evdeki olanaklar, aile sosyoekonomik düzeyi, sınıf seviyesi, bilgisayar kullanma, akademik başarı, yaş ve fen öz yeterliği değişkenlerinin fen okuryazarlık seviyelerini etkilediği tespit edilmiştir. Çalışmanın sonunda bu alanda çalışma yapacak araştırmacılara önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Psikolojisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2022 |
Gönderilme Tarihi | 20 Haziran 2022 |
Kabul Tarihi | 9 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 3 |
© 2019–2025 19 Mayıs Sosyal Bilimler Dergisi. Tüm hakları saklıdır.
Bu dergi, Çanakkale Eğitim, Bilim, Sosyal ve Kültürel Araştırmalar ve Uygulamalar Derneği tarafından yayımlanmakta ve DergiPark altyapısıyla açık erişimli olarak sunulmaktadır.
ISSN: 2717-736X | Yayın Periyodu: Yılda 4 Sayı | Baş Editör: Halil Emre Deniş
Yayın Ücreti: Alınmamaktadır | Yayın Dili: Türkçe ve İngilizce
Web adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/19maysbd | İletişim: editor@cebsader.com
Bu dergide yayımlanan tüm içerikler, Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) lisansı ile lisanslanmıştır.