Bu çalışma, 1970–1980’li yıllarda Azerbaycan çocuk edebiyatında povest (uzun hikâye) ve roman türlerinde yazılmış eserlerin bədii (sanatsal) ve estetik özelliklerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada söz konusu döneme ait çocuk nesrinde meydana gelen tematik, yapısal ve üslup dönüşümleri analiz edilmiştir. Özellikle Sovyet sonrası modernleşme sürecinde çocuk edebiyatının bireysel kimlik, ahlaki değerler ve toplumsal sorumluluk gibi kavramlarla nasıl ilişkilendirildiği ortaya konulmuştur. Makalede, povest ve roman türlerinin çocuğun iç dünyasını, psikolojik derinliğini ve bireysel gelişimini yansıtmada üstlendiği işlev vurgulanmış; çocuk karakterlerin artık didaktik öğelerin taşıyıcısı değil, düşünsel ve duygusal açıdan özgün bireyler olarak sunulmaya başlandığı gösterilmiştir. Aynı zamanda eserlerde millî ve manevî değerlerin, halk kültürünün, geleneklerin, yemek motiflerinin ve yerel unsurların anlatıya dâhil edilerek çocukların kültürel kimliğine katkı sağladığı örneklerle açıklanmıştır. Dönemin eserlerinde çocukların sosyal ilişkileri, aile ve okul yaşantısı, bireysel karar alma süreçleri gibi alanlar gerçekçi ve yer yer felsefi boyutlarda ele alınmış; millî ve manevî değerlerin yanı sıra gelenek, görenek, mutfak kültürü ve halk anlatıları da estetik bir yapı içerisinde çocuk okuyucuya sunulmuştur. Bazı metinlerde yapaylık, şematik karakterler ve ideolojik izler görülmekle birlikte genel olarak bu yıllarda yazılan çocuk povest ve romanları, Azerbaycan edebiyatında bireysel kimliğin, ahlaki değerlerin ve modern anlatım biçimlerinin öne çıktığı yeni bir estetik dönemin habercisi olmuştur. Araştırmanın sonucunda, söz konusu yıllarda yazılmış çocuk povest ve romanlarının Azerbaycan edebiyatında estetik açıdan yeni bir dönemi başlattığı, bireysel karakter inşasını önceleyen modern bir anlayışla kurgulandığı ve türsel çeşitliliği zenginleştirdiği tespit edilmiştir. Bu bağlamda eserler yalnızca edebi değil, aynı zamanda eğitsel ve kültürel açıdan da önemli bir işlev üstlenmiştir.
Azerbaycan Çocuk Edebiyatı Povest Roman Bireysel Karakter Millî-Manevî Değerler Estetik Dönüşüm
This study aims to examine the artistic and aesthetic characteristics of povest (novella) and novel genres in Azerbaijani children’s literature during the 1970s and 1980s. The research analyzes thematic, structural, and stylistic transformations that occurred in children’s prose of this period. In particular, it explores how children’s literature began to engage with concepts such as individual identity, moral values, and social responsibility in the context of the post-Soviet modernization process. The article highlights the functional role of povest and novel in portraying the inner world, psychological depth, and personal development of child characters. These figures are no longer presented as mere vehicles of didactic messages but as intellectually and emotionally unique individuals. The study also shows how national and moral values, folk culture, traditions, culinary motifs, and local elements are incorporated into the narrative to reinforce children’s cultural identity. As a result, it is concluded that the povest and novels written during this period marked the beginning of a new aesthetic era in Azerbaijani literature. These works adopted a modern narrative approach that emphasized individual character construction and enriched the generic diversity of children’s prose. Therefore, the texts are significant not only from a literary perspective but also in terms of their educational and cultural functions.
Azerbaijani Children’s Literature Povest Novel İndividual Character National-Moral Values Aesthetic Transformation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | South-West (Oghuz) Turkic Dialects and Literatures |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2025 |
Submission Date | August 1, 2025 |
Acceptance Date | September 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 6 Issue: 3 |
© 2019–2025 19 Mayıs Journal of Social Sciences. All rights reserved.
This journal is published by the Association for Educational, Scientific, Social and Cultural Research and Practices in Çanakkale and is provided via the DergiPark platform as an open-access publication.
ISSN: 2717-736X | Periodicity: Quarterly | Editor-in-Chief: Halil Emre Deniş
No Article Processing Charges | Languages: Turkish and English
Website: https://dergipark.org.tr/en/pub/19maysbd | Contact: editor@cebsader.com
All content published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) license.