In our country, where the administrative regime is adopted, laws transferring
some disputes that fall under the jurisdiction of administrative justice to ordinary
justice has been frequently encountered. “Law Proposal Regarding Establishment
and Duties of Human Damages Courts” is the most recent comprehensive
“attempt” in this sense as the aforementioned Proposal regulates that, “human
damages courts” are foreseen to be established as first instance specialized courts
within the ordinary justice and are going to be responsible to adjudicate all
the actions for compensation arising from “death and personal injuries (corporal
damages / corporal injuries / bodily harms / bodily injuries)” which are
formulated as the “human damages”. Therefore, the regulation indicates that,
full remedy actions regarding “human damages”, which are within the jurisdiction
of administrative justice in the existing system, are to be transferred to
ordinary justice. This regulation, which gives rise to a result of transferring the
significant category of administrative disputes to ordinary justice in block, by
means hard to reconcile with administrative regime based on “wide jurisdiction
administrative justice system”, seems to conceive many problems, in terms of
legality and expediency. One of the most significant is the Constitutionality
problem of “human damages courts”, in the context of “the Constitutional
basis of the jurisdiction of administrative justice”. This article aims to analyze
the aforesaid Law Proposal by firstly revealing the ground and content of the
Proposal, secondly clarifying the meaning and scope of the provision concerning
“jurisdiction” and lastly and especially arguing the Constitutionality of the
relevant provision in this context.
İdari rejimi benimseyen ülkemizde, idari yargının görev alanına giren birtakım
uyuşmazlıkların yasa ile adli yargının görev alanına aktarıldığına ya da aktarılmak
istendiğine, öteden beri sıklıkla şahit olunmaktadır. “İnsan Zararları
Mahkemelerinin Kuruluş ve Görevlerine Dair Kanun Teklifi” de, bu doğrultuda
gerçekleştirilen en son kapsamlı “girişim” olarak karşımıza çıkmaktadır. Zira
anılan Teklif, adli yargı bünyesinde bir ilk derece ihtisas mahkemesi olarak
kurulması öngörülen “insan zararları mahkemeleri”nin, “insan zararı” olarak
ifade edilen “ölüm ve cismani (bedensel) zararlar”dan doğan tüm tazminat
davalarını karara bağlamakla görevli olacağını düzenlemektedir. Söz konusu
düzenleme, mevcut sistemde idari yargının görev alanında bulunan tam yargı
davalarının “insan zararları”na ilişkin bölümünün, adli yargıya aktarılması
anlamına gelmektedir. “Geniş görevli idari yargı sistemi”ne dayanan idari rejim
ile bağdaştırılması güç biçimde, önemli bir idari uyuşmazlık kategorisinin blok
hâlinde adli yargıya transferi sonucunu doğuran bu düzenleme, hukukilik
ve yerindelik yönünden pek çok soruna gebe görünmektedir. Bunlardan en
önemlisi ise, “idari yargının görev alanının Anayasal dayanakları” bağlamında,
“insan zararları mahkemeleri”nin Anayasa’ya uygunluğu sorunudur. İşte bu
makalede de, esasen bu sorun temelinde bir değerlendirme yapılarak, anılan
Kanun Teklifi analiz edilmektedir. Bu kapsamda, Teklif’in gerekçesi ve içeriği
ortaya konulduktan sonra, “görev”e ilişkin hükmün anlam ve kapsamı açıklığa
kavuşturulmakta ve bu bağlamda bir Anayasallık tartışması yürütülmektedir.
Other ID | JA26HE36CA |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 3 |
Journal of Ankara Bar Association adopts the Turkish Legal Citation System (TÜHAS) citation system.