Amaç: Bu çalışmanın amacı diş hekimliği fakültesi dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinde kas iskelet sistemi problemlerinin yaygınlığının değerlendirilmesidir.
Yöntem: Bu kesitsel araştırmada, kas-iskelet sistemi problemleri, vücudun dokuz anatomik bölgesindeki (boyun, omuz, sırt, dirsekler, el/el bileği, bel, kalça/uyluk, diz ve ayak bileği/ayak) yakınmaları sorgulayan, Standardize Nordic kas-iskelet sistemi anketi kullanılarak değerlendirildi. Katılımcıların demografik özellikleri, alışkanlıkları ve çalışma konumları da veri formunda sorgulandı.
Bulgular: Çalışmaya katılan toplam 152 katılımcının %55’i dördüncü sınıf, %45’i beşinci sınıf öğrencisidir. Katılımcıların yaş ve beden kitle indeksi ortalamaları sırası ile 22,87±1,25 yıl ve 22.50±3.52 kg/m’dir. Katılımcıların yüzde altı’sında tanı konulmuş bir kas iskelet sistemi hastalığı vardır ve sadece %21.7’si düzenli fiziksel aktivite yapmaktadır. Çalışmaya katılan diş hekimliği öğrencilerinde vücudun en az bir bölgesinde kas iskelet ağrısı olma sıklığı %90.8’dir. Son 12 ayda en fazla ağrı hissedilen vücut bölgeleri; boyun (%80.9), sırt (%71.7), bel (%69.1) ve omuzdur (%66). Boyun ağrısı; son 12 ayda (%80.9), son yedi günde (%49.0) ve anketin yapıldığı gün (%42.8) en sık belirtilen yakınmadır. Cinsiyet ile son 12 ayda herhangi bir vücut bölgesinde ağrı görülme sıklığı açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır (p<0.05). Çalışma pozisyonu, aktif kullanılan el, kas iskelet sistemi hastalığına sahip olma durumu ve düzenli fiziksel aktivite alışkanlığı ile son 12 ayda vücudun herhangi bir bölgesinde ağrı görülme sıklığı arasında istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmamıştır (p>0,05).
Sonuçlar: Bu çalışmada diş hekimliği öğrencileri arasında kas iskelet sistemi problemlerinin oldukça yaygın olduğu ve en sık etkilenen bölgelerin boyun, sırt ve bel olduğu belirlendi.
Bu çalışma için herhangi bir mali destek alınmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Dentistry |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2022 |
Submission Date | June 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 1 Issue: 2 |
Founded: 2022
Period: 3 Issues Per Year
Publisher: Akdeniz University