Öğrenmeyi öğrenme olarak da bilinen üst biliş, insanların kendi bilişsel süreçlerini izlemesi ve bunu kontrol etmesi anlamına gelmektedir. Bireylerin, üst biliş becerilerini edinebilmeleri için bu becerinin kullanabilen öğretmenler tarafından planlı ve programlı bir şekilde okul ortamlarında geliştirilmesi önemlidir. Türkçe dersinde öğrencilerin ana dili edinimi noktasında dil becerisi kazandırma sürecinde özellikle diğer dil becerilerinin temelini oluşturan dinleme becerisini bireylerin etkili bir şekilde kullanabilmesi ve kendi sürecini iyi bir şekilde yönetebilmesi için üst bilişlerini geliştirebilecek stratejileri kullanabilmesi gerekmektedir. Öğretmenler, bu stratejileri sadece sınıflarında değil, senkron şeklinde ders işledikleri zaman Web 2.0 araçları vasıtasıyla da öğretebilmektedir. Web 2.0 araçlarından biri olan Mindmasters, öğretmenlerin, öğrencilerin dinleme öncesi, dinleme sırası ve dinleme sonrası aşamalarında kullanabilecekleri zihin haritasının İnternet tabanlı teknolojisidir. Bu çalışmada dinleme eğitimi sürecinde Web 2.0 araçlarından biri olan Mindmaster uygulamasının dinleme stratejisi öğretiminde kullanımının örneklerle açıklanması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda çalışmada, önce üst biliş ve üstbilişe dayalı öğrenme modeli hakkında bilgi verilmiştir. Ardından üst biliş, Türkçe dersinde dinleme becerisinde üstbilişe dayalı öğrenme modeline ait stratejilerin kullanılmasıyla ilişkilendirilmiş ve bu model, Web 2.0 araçlarından biri olan Mindmasters uygulamasıyla bütünleştirilmiş ve örneklerle açıklanmıştır.
Üst Biliş Üst Bilişe Dayalı Öğrenme Modeli Üst Biliş Stratejileri Web 2.0 Mindmasters
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Edebi Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 16 Aralık 2023 |
Kabul Tarihi | 21 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |