This research aims to reveal the opinions of Mathematics and Science teacher candidates about their distance education experiences during the Covid-19 pandemic. The research was carried out based on the quantitative research method screening design. 242 teacher candidates studying at a state university in the Central Anatolia Region participated in this study. The data of the study were collected with the Distance Education Opinion Scale and the obtained data were analyzed based on descriptive statistics. The data of the research showed that the participants had a negative opinion towards distance education in general. Analyses of responses to scale items indicate that these negative opinions may be due to the participant’s characteristics. Participants do not seem to have features such as performing the given tasks on time. This situation suggests that the learners, who are the main determinants of success in distance education, have problems in terms of taking responsibility. In the light of the research data, suggestions were made to carry out system improvement studies to eliminate these negative opinions about distance education.
Bu araştırmada amaç, Matematik ve Fen Bilimleri öğretmen adaylarının Covid-19 pandemisindeki uzaktan eğitim deneyimlerine ilişkin görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla gerçekleştirilen araştırma nicel araştırma yöntemi tarama desenine dayalı olarak yürütülmüştür. Araştırmaya İç Anadolu Bölgesi’nde yer alan bir devlet üniversitesinde öğrenim gören toplam 242 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmanın verileri Uzaktan Eğitime Yönelik Görüş Ölçeği ile toplanmış ve elde edilen veriler betimsel istatistiklere dayalı olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın verileri katılımcıların genel olarak uzaktan eğitime yönelik olumsuz görüş içerisinde olduklarını göstermiştir. Ölçek maddelerine verilen yanıtların analizleri ise bu olumsuz görüşlerin katılımcıların kişisel özelliklerinden kaynaklanıyor olabileceğini işaret etmektedir. Katılımcılar verilen görevleri zamanında gerçekleştirme, yarım bırakmama gibi özelliklere sahip görünmemektedir. Bu durum ise uzaktan eğitimde başarının temel belirleyicisi olan öğrenenlerin sorumluluk üstlenme noktasında problemlerinin olduğunu düşündürmektedir. Araştırma verileri ışığında uzaktan eğitime yönelik bu olumsuz görüşleri gidermeye ilişkin sistem iyileştirme çalışmalarının yapılması önerileri getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | October 18, 2022 |
Acceptance Date | December 8, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |