Sosyal Bilgiler kaynağını sosyal bilimlerden alan
disiplinlerarası bir eğitim alanıdır. Coğrafya bilimi de bu Sosyal Bilgiler
disiplinlerden birini oluşturmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler dersinde
değerler eğitiminde coğrafya disiplininin rolü hakkında Sosyal Bilgiler
öğretmenlerinin görüşlerini ortaya koymaktır. Çalışma nitel yöntemle
gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış mülakat yöntemi ile
toplanılmıştır. Çalışma, 2013-2014 eğitim-öğretim döneminde Kastamonu il
merkezinde görev yapan 31 Sosyal Bilgiler öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmada
araştırmaya katılan Sosyal Bilgiler öğretmenleri coğrafya disiplini ile
programda verilen doğal çevreye duyarlılık, kültürel mirasa duyarlılık,
sorumluluk ve vatanseverlik değerlerinin kazandırılabileceğini belirtmektedirler.
Bu değerleri teknolojiden yararlanarak ve gezi ve gözlem yaparak öğrencilere kazandırdıklarını
ifade etmektedirler. Coğrafya disipliniyle ilgili değerleri İnsanlar, Yerler ve
Çevreler; Üretim, Dağıtım ve Tüketim ve Kültür ve Miras öğrenme alanlarıyla
ilişkilendirmektedirler. Coğrafya disiplininin çocuğun dünyayı ve çevresini
tanımasını sağladığını ve çevre bilinci kazandırdığını belirtmektedirler.
Sosyal Bilgiler öğretmenleri coğrafya disiplinini, Sosyal Bilgiler dersinde değerleri
kazandırmada en etkili gördükleri ikinci disiplin olarak düşünmektedirler.
Social studies is an interdisciplinary educational field
which grounds on social sciences. Geography is one of the disciplines in social
studies. The aim of this study is to present the social studies teachers’
opinions on the role of geography within values education in social studies
lessons. The study adopts the qualitative research tradition. It involved 31
social studies teachers working in the Kastamonu province in 2013-2014 academic
year and the data were collected through semi-structured interviews with these
teachers. The social studies teachers participating in this study stated that
environmental awareness, cultural heritage awareness, responsibility and
patriotism values listed in the programme could be gained through the
discipline of geography. They pointed out that these values could be taught
with the help of technology and via field trips and observations. They
associated the values related to the discipline of geography with the learning
domains of People, Places and Environments, Production, Distribution and
Consumption and Culture and Heritage. The teachers also stated that geography
helped pupils to familiarise the world and his/her environment and to gain
environmental awareness. The social studies teachers described the discipline
of geography as the second most effective discipline in teaching values in
social studies lessons.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | January 16, 2017 |
Submission Date | January 18, 2017 |
Acceptance Date | January 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 1 Issue: 1 |