Amaç: Araştırma gebelerde sağlık okuryazarlığı ile yaşam kalitesi arasındaki ilişkiyi belirmek amacı ile gerçekleştirildi.
Gereç ve Yöntem: Analitik kesitsel nitelikteki bu araştırma, Ankara’da özel bir hastanede 219 gebe ile yürütüldü. Veriler, Türkiye sağlık okuryazarlık ölçeği-32, WHOQOL-BREF yaşam kalitesi ölçeği ve Katılımcı bilgi formu ile toplandı. İstatistiksel değerlendirmede; sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, Pearson korelasyon ve doğrusal regresyon analizi kullanıldı.
Bulgular: Araştırmada gebelerin (n=15) yetersiz sağlık okuryazarlığına, (n=41) sorunlu-sınırlı sağlık okuryazarlığı, (n=87) yeterli sağlık okuryazarlığı ve (n=76) mükemmel sağlık okuryazarlığına sahip olduğu saptandı. Araştırmada sağlık okuryazarlığı ile yaşam kalitesi arasında doğrusal pozitif ilişki olduğu saptandı (r:0,226, p<0,05). Aynı zamanda sağlık okuryazarlık ölçeğinde meydana gelen bir birimlik artışın yaşam kalitesi ölçeğinin tüm alt boyutlarında artışa neden olduğu ve bu artışın istatiksel olarak da anlamlı olduğu saptandı (p<0,05).
Sonuç: Araştırmadan elde edilen veriler sonucunda gebelerin sağlık okuryazarlık düzeyi ile yaşam kalitesi arasında pozitif yönde zayıf düzeyde ilişki olduğu saptandı.
Aim: The research was carried out to determine the relationship between health literacy and quality of life in pregnant women.
Materials and Methods: This analytical cross-sectional study was conducted with 219 pregnant women in a private hospital in Ankara. Data were collected through the Turkish Health Literacy Scale-32, the WHOQOL-BREF Quality of Life Scale, and the Socio-demographic Form. Statistical analyses included numbers, percentages, means, standard deviations, Pearson correlation, and linear regression analysis.
Results: In the study, it was determined that the pregnant women had insufficient health literacy (n=15), problematic-limited health literacy (n=41), adequate health (n=87), and excellent health literacy (n=76). This study found a linear and positive relationship between health literacy and quality of life (p<0.05). In addition, a one-unit increase in the Health Literacy Scale was found to cause an increase in all sub-scales of the Quality-of-Life Scale, and this increase was found to be statistically significant (p<0.05).
Conclusion: As a result of the data obtained from the study, it was determined that there was a positive, and weak relationship between the health literacy level of pregnant women and their quality of life.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | August 16, 2021 |
Acceptance Date | December 17, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |