Research Article
BibTex RIS Cite

Yabancı Dil Öğretmenlerinin Web2.0 Araçlarını Kullanma Deneyimlerinin İncelenmesi

Year 2024, Volume: 15 Issue: 1, 30 - 44, 29.06.2024

Abstract

Bu araştırmanın amacı, yabancı dil öğretmenlerinin derslerinde Web2.0 araçlarını deneyimlemeye yönelik görüşlerini ortaya çıkarmaktır. Çalışma nitel araştırma desenlerinden olan fenomenoloji deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 2020-2021 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin çeşitli şehirlerinde MEB’e bağlı ilkokul, ortaokul ve lisede çalışan 20 yabancı dil öğretmeni katılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, daha sonra içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Bulgular, yabancı dil öğretmenlerinin genel olarak Web2.0 araçlarıyla E-twning projeleri sayesinde tanıştıklarını ve daha sonrasında derslerinde kullanmaya başladıklarını, kendilerini bu anlamda geliştirmek için hizmetiçi eğitimler aldıklarını, öğretmenlerin bu araçları kullanarak çağı yakaladıklarını ve Z kuşağı diye adlandırılan öğrencilerine hitap edebildiklerini düşündüklerini ortaya çıkarmıştır. Araştırma sonuçları, ilgili çalışmalar doğrultusunda yorumlanarak tartışılmış; öğretmenlere yönelik daha fazla hizmetiçi eğitim düzenlenmesi, yabancı dil öğretmenlerinin mutlaka bir projeye dahil olması, ders kitapları ve öğretim programının Web2.0 araçlarıyla uyumlu hale getirilmesi gibi birtakım önerilerde bulunulmuştur.

Ethical Statement

Bu çalışma, araştırma etiğine uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri 2020 yılında toplanmıştır. Araştırmaya katılım, gönüllülük esasına dayalı olarak gerçekleştirilmiştir.

Thanks

Çalışmamız süresince destek veren tüm meslektaşlarıma, aile bireylerime ve hocalarıma teşekkürü bir borç bilirim.

References

  • Aldır, Z. (2014). Web 2.0 araçlarının öğretimde kullanılmasına ilişkin öğretmen adaylarının görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Anderson, P. (2007). What is Web 2.0: Ideas, technologies and implications for education. JISC, 1(1). Bristol, UK.
  • Bahadorfar, M., & Omidvar, R. (2014). Technology in teaching speaking skill. Acme International Journal of Multidisciplinary Research. 2(4), 9-13.
  • Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • Bal, H. (2019). Öğretmenlerin eğitimde yeni teknolojileri ve web2.0 araçlarını kullanımlarının değerlendirilmesi. Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Bilgiç, H. G., Duman, D., & Seferoğlu, S. S. (2011). Dijital yerlilerin özellikleri ve çevrim içi ortamların tasarlanmasındaki etkileri. Akademik Bilişim, 2(4), 1-7.
  • Bilgin, E. (2022). Yabancı dil öğretiminde Web 2.0 araçlarının eğitimsel kullanımı: En iyi uygulamaları tanımlayan bir çalışma [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Cebeci, Z., & Tekdal, M. (2006). Using podcasts as audio learning objects. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 2(1), 47-57.
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri (4.Baskı). M. Bütün ve S.B. Demir, Çev.(Eds.). Siyasal Kitapevi.
  • Çelik, T. (2021). Web 2.0 araçları kullanımı yetkinliği ölçeği geliştirme çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 449-478. https://doi.org/10.9779/pauefd.700181
  • Çemrek, F., Baykuş, H., & Özaydın, Ö. (2014). Sosyal medya kullanım ve davranışlarının kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında incelenmesi: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi örneği. Alphanumeric Journal, 2(2), 61-76. https://doi.org/10.17093/aj.2014.2.2.5000084657
  • Çiftçi, S. (2022). Covid-19 salgın sürecinde Milli Eğitim Bakanlığı’nın ilkokullara ilişkin politika ve uygulamalarının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Alaaddin Keykubat Üniversitesi.
  • Çukurbaşı, B., & Kıyıcı, M. (2018). Öğretmen adaylarının öğretimde internet teknolojilerini kullanmaya yönelik tercihlerindeki değişimin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(3), 765-776. https://doi.org/10.24106/kefdergi.413325
  • Deperlioğlu, Ö., & Köse, U. (2010). Web 2.0 teknolojilerinin eğitim üzerindeki etkileri ve örnek bir öğrenme yaşantısı. Akademik Bilişim, 10, 10-12.
  • Dinler, S.S. (2022). Covid-19 salgın sürecinde sınıf öğretmenlerinin yaşadığı sorunlar [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Kırıkkale Üniversitesi.
  • Duffy, P., & Bruns, A. (2006). The use of blogs, wikis and RSS in education: a conversation of possibilities. In Learning on the Move: Proceedings of the Online Learning and Teaching Conference (pp. 31-38). Queensland University of Technology.
  • Elmas, R., & Geban, Ö. (2012). Web 2.0 tools for 21st century teachers. International Online Journal of Educational Sciences, 4(1), 243-254.
  • Ersoy, F. (2017). Fenomenoloji. Saban, A., ve Ersoy, A. (Ed.) Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (2.bs.). Anı Yayıncılık.
  • Flanagan, B., & Calandra, B. (2005). Podcasting in the classroom. Learning & Leading with Technology, 33(3), 20-23.
  • Gömleksiz, M. N. (2000). Yabancı dil öğretiminde kullanılan yöntemler ve yöntem sorunu. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5, 263-264.
  • Greenhow, C., Robelia, B., & Hughes, J. E. (2009). Learning, teaching, and scholarship in a digital age: Web2.0 and classroom research: What path should we take now? Educational Researcher, 38(4), 246-259. https://doi.org/10.3102/0013189X09336671
  • Gün, S. (2015). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde web2.0 sesli ve görüntülü görüşme (Skype) uygulamalarının konuşma becerisine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Horzum, M. B. (2010). Öğretmenlerin web2.0 araçlarından haberdarlığı, kullanım sıklıkları ve amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 603-634.
  • Karaca, F., & Aktaş, N. (2019). Ortaöğretim kurumu öğretmenlerinin web2.0 uygulamaları için haberdarlıklarının, yeterlilik düzeylerinin, kullanım sıkılıklarının ve eğitsel amaçlı kullanım biçimlerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 212-230. https://doi.org/10.17556/erziefd.473412
  • Karakuş, N., & Er, Z. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının web2.0 araçlarının kullanımıyla ilgili görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 177-197. https://doi.org/10.21733/ibad.837184
  • Karaman, S., Yıldırım, S., & Kaban, A. (2008). Öğrenme 2.0 yaygınlaşıyor: Web2.0 uygulamalarının eğitimde kullanımına ilişkin araştırmalar ve sonuçları. XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, 35-40. Kaynar, T. (2019). Web2.0 araçlarının yabancı dil öğretiminde kullanımı [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Marmara Üniversitesi.
  • Martins, M. L. C., Moreira, G., & Moreira, A. (2012). Web 2.0 and authentic foreign language learning at higher education level. içinde L. Bradley & S. Thouësny (Ed.), CALL: Using, Learning, Knowing, EUROCALL Conference, Gothenburg, Sweden, Proceedings (pp. 64–69).
  • McLoughlin, C., & Lee, M. (2007). Social software and participatory learning: Pedagogical choices with technology affordances in the web2.0 era (pp. 664-675). İçinde ICT: Providing choices for learners and learning. Proceedings ascilite Singapore 2007. Centre for Educational Development, Nanyang Technology.
  • Memiş, M. R., & Erdem, M. D. (2013). Yabancı dil öğretiminde kullanılan yöntemler, kullanım özellikleri ve eleştiriler. Turkish Studies, 8(9), 297-319.
  • Miles, H., & Huberman, A. M. (2018). Qualitative data analysis: A methods sourcebook.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Milli eğitim istatistikleri örgün eğitim 2018/2019. Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • O'reilly, T. (2007). What is web2.0: Design patterns and business models for the next generation of software. Communications & Strategies, 1, 17-37.
  • Özgür, H. (2016). Facebook sosyal ağına entegre e-portfolyo yazılımının akademik başarı ve öğretim sürecinde kullanımına yönelik tutuma etkisi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 38-56. https://doi.org/10.19126/suje.46684
  • Richardson, W. (2010). Blogs, wikis, podcasts, and other powerful web tools for classrooms. Corwin Press.
  • Selwyn, N. (2012). Social media in higher education. The Europa World of Learning, 1(3), 1-10.
  • Shang, J., & Wang, M. (2010). Web2. 0's impact and use strategies on pedagogy reform of professional English courses. In 2010 International Conference on Artificial Intelligence and Education (ICAIE) (pp. 695-698). IEEE.
  • Suri, H. (2011). Purposeful sampling in qualitative research synthesis. Qualitative Research Journal, 11(2), 63-75. DOI:10.3316/QRJ1102063
  • Uçak, S. (2016). Dil öğrenimi ve edinimi üzerine bir tartışma. Aydın Tömer Dil Dergisi, 1(1), 65-80.
  • Üncel, R., & Kapan, K. (2020). Gelişen web teknolojilerinin (web1.0-web2.0-web3.09) Türkiye turizmine etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 276-289.
  • Wells, M. (2007). Wikis, blogs and podcasts-using Web2 technologies in teacher education. In AARE 2007: The Association for Active Educational Researchers International Educational Research Conference Proceedings. AARE.
  • Yadigar, G.C. (2022). İlkokullarda covid-19 döneminde uzaktan eğitime erişimi engelleyen faktörlerin ve sorunların incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Çankırı Karatekin Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. (2014). İnternetin görünen yüzü. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 3, 51-59. DOI: 10.18493/kmusekad.3844
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
Year 2024, Volume: 15 Issue: 1, 30 - 44, 29.06.2024

Abstract

References

  • Aldır, Z. (2014). Web 2.0 araçlarının öğretimde kullanılmasına ilişkin öğretmen adaylarının görüşlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Sakarya Üniversitesi.
  • Anderson, P. (2007). What is Web 2.0: Ideas, technologies and implications for education. JISC, 1(1). Bristol, UK.
  • Bahadorfar, M., & Omidvar, R. (2014). Technology in teaching speaking skill. Acme International Journal of Multidisciplinary Research. 2(4), 9-13.
  • Bakioğlu, B., & Çevik, M. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde fen bilimleri öğretmenlerinin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • Bal, H. (2019). Öğretmenlerin eğitimde yeni teknolojileri ve web2.0 araçlarını kullanımlarının değerlendirilmesi. Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü.
  • Bilgiç, H. G., Duman, D., & Seferoğlu, S. S. (2011). Dijital yerlilerin özellikleri ve çevrim içi ortamların tasarlanmasındaki etkileri. Akademik Bilişim, 2(4), 1-7.
  • Bilgin, E. (2022). Yabancı dil öğretiminde Web 2.0 araçlarının eğitimsel kullanımı: En iyi uygulamaları tanımlayan bir çalışma [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Cebeci, Z., & Tekdal, M. (2006). Using podcasts as audio learning objects. Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 2(1), 47-57.
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri (4.Baskı). M. Bütün ve S.B. Demir, Çev.(Eds.). Siyasal Kitapevi.
  • Çelik, T. (2021). Web 2.0 araçları kullanımı yetkinliği ölçeği geliştirme çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 449-478. https://doi.org/10.9779/pauefd.700181
  • Çemrek, F., Baykuş, H., & Özaydın, Ö. (2014). Sosyal medya kullanım ve davranışlarının kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında incelenmesi: Eskişehir Osmangazi Üniversitesi örneği. Alphanumeric Journal, 2(2), 61-76. https://doi.org/10.17093/aj.2014.2.2.5000084657
  • Çiftçi, S. (2022). Covid-19 salgın sürecinde Milli Eğitim Bakanlığı’nın ilkokullara ilişkin politika ve uygulamalarının değerlendirilmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Alaaddin Keykubat Üniversitesi.
  • Çukurbaşı, B., & Kıyıcı, M. (2018). Öğretmen adaylarının öğretimde internet teknolojilerini kullanmaya yönelik tercihlerindeki değişimin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 26(3), 765-776. https://doi.org/10.24106/kefdergi.413325
  • Deperlioğlu, Ö., & Köse, U. (2010). Web 2.0 teknolojilerinin eğitim üzerindeki etkileri ve örnek bir öğrenme yaşantısı. Akademik Bilişim, 10, 10-12.
  • Dinler, S.S. (2022). Covid-19 salgın sürecinde sınıf öğretmenlerinin yaşadığı sorunlar [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Kırıkkale Üniversitesi.
  • Duffy, P., & Bruns, A. (2006). The use of blogs, wikis and RSS in education: a conversation of possibilities. In Learning on the Move: Proceedings of the Online Learning and Teaching Conference (pp. 31-38). Queensland University of Technology.
  • Elmas, R., & Geban, Ö. (2012). Web 2.0 tools for 21st century teachers. International Online Journal of Educational Sciences, 4(1), 243-254.
  • Ersoy, F. (2017). Fenomenoloji. Saban, A., ve Ersoy, A. (Ed.) Eğitimde nitel araştırma desenleri içinde (2.bs.). Anı Yayıncılık.
  • Flanagan, B., & Calandra, B. (2005). Podcasting in the classroom. Learning & Leading with Technology, 33(3), 20-23.
  • Gömleksiz, M. N. (2000). Yabancı dil öğretiminde kullanılan yöntemler ve yöntem sorunu. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 5, 263-264.
  • Greenhow, C., Robelia, B., & Hughes, J. E. (2009). Learning, teaching, and scholarship in a digital age: Web2.0 and classroom research: What path should we take now? Educational Researcher, 38(4), 246-259. https://doi.org/10.3102/0013189X09336671
  • Gün, S. (2015). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretiminde web2.0 sesli ve görüntülü görüşme (Skype) uygulamalarının konuşma becerisine etkisi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Horzum, M. B. (2010). Öğretmenlerin web2.0 araçlarından haberdarlığı, kullanım sıklıkları ve amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 603-634.
  • Karaca, F., & Aktaş, N. (2019). Ortaöğretim kurumu öğretmenlerinin web2.0 uygulamaları için haberdarlıklarının, yeterlilik düzeylerinin, kullanım sıkılıklarının ve eğitsel amaçlı kullanım biçimlerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 212-230. https://doi.org/10.17556/erziefd.473412
  • Karakuş, N., & Er, Z. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının web2.0 araçlarının kullanımıyla ilgili görüşleri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 9, 177-197. https://doi.org/10.21733/ibad.837184
  • Karaman, S., Yıldırım, S., & Kaban, A. (2008). Öğrenme 2.0 yaygınlaşıyor: Web2.0 uygulamalarının eğitimde kullanımına ilişkin araştırmalar ve sonuçları. XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı Bildirileri, 35-40. Kaynar, T. (2019). Web2.0 araçlarının yabancı dil öğretiminde kullanımı [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Marmara Üniversitesi.
  • Martins, M. L. C., Moreira, G., & Moreira, A. (2012). Web 2.0 and authentic foreign language learning at higher education level. içinde L. Bradley & S. Thouësny (Ed.), CALL: Using, Learning, Knowing, EUROCALL Conference, Gothenburg, Sweden, Proceedings (pp. 64–69).
  • McLoughlin, C., & Lee, M. (2007). Social software and participatory learning: Pedagogical choices with technology affordances in the web2.0 era (pp. 664-675). İçinde ICT: Providing choices for learners and learning. Proceedings ascilite Singapore 2007. Centre for Educational Development, Nanyang Technology.
  • Memiş, M. R., & Erdem, M. D. (2013). Yabancı dil öğretiminde kullanılan yöntemler, kullanım özellikleri ve eleştiriler. Turkish Studies, 8(9), 297-319.
  • Miles, H., & Huberman, A. M. (2018). Qualitative data analysis: A methods sourcebook.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Milli eğitim istatistikleri örgün eğitim 2018/2019. Türkiye Cumhuriyeti Milli Eğitim Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı.
  • O'reilly, T. (2007). What is web2.0: Design patterns and business models for the next generation of software. Communications & Strategies, 1, 17-37.
  • Özgür, H. (2016). Facebook sosyal ağına entegre e-portfolyo yazılımının akademik başarı ve öğretim sürecinde kullanımına yönelik tutuma etkisi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 38-56. https://doi.org/10.19126/suje.46684
  • Richardson, W. (2010). Blogs, wikis, podcasts, and other powerful web tools for classrooms. Corwin Press.
  • Selwyn, N. (2012). Social media in higher education. The Europa World of Learning, 1(3), 1-10.
  • Shang, J., & Wang, M. (2010). Web2. 0's impact and use strategies on pedagogy reform of professional English courses. In 2010 International Conference on Artificial Intelligence and Education (ICAIE) (pp. 695-698). IEEE.
  • Suri, H. (2011). Purposeful sampling in qualitative research synthesis. Qualitative Research Journal, 11(2), 63-75. DOI:10.3316/QRJ1102063
  • Uçak, S. (2016). Dil öğrenimi ve edinimi üzerine bir tartışma. Aydın Tömer Dil Dergisi, 1(1), 65-80.
  • Üncel, R., & Kapan, K. (2020). Gelişen web teknolojilerinin (web1.0-web2.0-web3.09) Türkiye turizmine etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 276-289.
  • Wells, M. (2007). Wikis, blogs and podcasts-using Web2 technologies in teacher education. In AARE 2007: The Association for Active Educational Researchers International Educational Research Conference Proceedings. AARE.
  • Yadigar, G.C. (2022). İlkokullarda covid-19 döneminde uzaktan eğitime erişimi engelleyen faktörlerin ve sorunların incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Çankırı Karatekin Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. (2014). İnternetin görünen yüzü. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 3, 51-59. DOI: 10.18493/kmusekad.3844
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin yayıncılık.
There are 43 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum and Instration (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Burcu Gökcan 0009-0003-5520-2638

Necla Köksal 0000-0003-2675-4305

Publication Date June 29, 2024
Submission Date October 24, 2023
Acceptance Date April 16, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 15 Issue: 1

Cite

APA Gökcan, B., & Köksal, N. (2024). Yabancı Dil Öğretmenlerinin Web2.0 Araçlarını Kullanma Deneyimlerinin İncelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(1), 30-44.