Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Çağındaki Öğrencilerin Beslenme Bilgi Düzeyi ve Beslenme Alışkanlıkları

Year 2024, Volume: 1 Issue: 2, 86 - 94, 31.12.2024

Abstract

Beslenme, bireylerin fiziksel ve zihinsel sağlığı üzerinde kritik bir rol oynamaktadır. Ortaokul çağındaki öğrencilerin beslenme bilgi düzeyi ve beslenme alışkanlıklarının incelenmesi amacıyla özel okul ve devlet okullarında öğrenim gören öğrenciler baz alınarak bu çalışma gerçekleştirilmiştir. Bu derlemede, ortaokul çağındaki öğrencilerin beslenme bilgi düzeyleri ve beslenme alışkanlıkları ele alınmış, çocukların sağlıklı bir geleceğe sahip olmaları için gerekli olan temel beslenme eğitiminin önemi araştırılmıştır. Araştırmalar, öğrencilerin beslenme bilgi düzeyinin genellikle yetersiz olduğunu ve bu durumun düzensiz beslenme alışkanlıklarına yol açtığını ortaya koymaktadır.
Bu çalışma, literatür taraması yöntemiyle alandaki önemli bulguları derlemektedir. Elde edilen bulgulara göre; kız ve erkek öğrencilerin beslenme bilgi testinden aldıkları puanlar arasında anlamlı farklılık saptanmıştır. Adolesanların yaşları ile paralel olarak beslenme bilgi düzeylerinin de yetersiz olduğu görülmüştür. Öğrencilerin en hızlı gelişim ve değişim gösterdiği bu dönemde erken yaşlarda beslenme bilgisi eğitiminin verilmesinin önemi ve verilecek bu eğitim için en uygun ortamın da okullar olduğunu belirtmek amacıyla hazırlanmış bir derleme çalışmasıdır

Ethical Statement

ADU Spor Bilimleri Dergisi Makale Yazım Kuralları’na uygun olarak hazırladığım “Ortaokul Çağındaki Öğrencilerin Beslenme Alışkanlıklarını ve Beslenme Bilgi Düzeyleri” başlıklı bu derleme makalesi çalışmasında; makale içinde sunduğum verileri, bilgileri ve dokümanları akademik ve etik kurallar çerçevesinde elde ettiğimi, tüm bilgi, belge, değerlendirme ve sonuçları bilimsel etik ve ahlak kurallarına uygun olarak sunduğumu, makale çalışmasında yararlandığım eserlerin tümüne uygun atıfta bulunarak kaynak gösterdiğimi, kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, bu makalede sunduğum çalışmanın özgün olduğunu bildirir, aksinin tespiti halinde doğabilecek her türlü hukuki sorumluluğu kabul ettiğimi taahhüt ve beyan ederim.

Supporting Institution

Yalova Üniversitesi

Project Number

0009000432570750

Thanks

Makale yazım sürecim boyunca yardımlarını esirgemeyen, akademik anlamda bana her zaman destek olan ve doğru yolu gösteren sayın danışman hocam Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Tarık Ergüven’e ve Doç. Dr. Yavuz Öntürk'e teşekkür ederim. Her zaman yanımda oldukları ve benden desteklerini hiçbir zaman esirgemedikleri için aileme teşekkür ederim.

References

  • Ahrens,W., Bammann, K., De Henauw, S., Halford, J. C., Palou, A., & Pigeot, I. (2006). Understanding and preventing childhoo dobesity and related disorders. Obesity Reviews, 7(1), 1-15.
  • Applegate, L. (2011). Beslenme ve diyet (H. Özpınar, Çev. Ed.). İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi.
  • Branen, L., & Fletcher, J. (1999). Comparison of college students' current eating habits and recollections of their childhood food practices. Journal of Nutrition Education, 31(6), 304-310. https://doi.org/10.1016/S0022-3182(99)70089- 9
  • Can, M., & Arkadaşları. (2018). Sosyal medya ve çocukların beslenme tercihleri. Dijital Toplum ve Sağlık, 6(2), 34-50.
  • Edmundson, E., Parcel, G. S., Feldman, H. A., Elder, J., Perry, C. L., Johnson, C. C., ... & Webber, L. (1996). The effects of the child and adolescent trial for cardiovascular health upon psychosocial determinants of diet and physical activity behavior. Preventive Medicine, 25(4), 442-454. https://doi.org/10.1006/pmed.1996.0072
  • Ergun, S., & Demirel, E. (2021). Fast food tüketiminin çocuk sağlığına etkileri. Çocuk Sağlığı Araştırmaları Dergisi, 5(1), 15-22.
  • Frenn, M., Malin, S., & Bansal, N. K. (2003). Stage-based interventions for low-fat diet with middle school students. Journal of Pediatric Nursing, 18(1), 36-45. https://doi.org/10.1016/S0882-5963(02)00259-1
  • Güler, N., & Kubilay, G. (2004). Okul kantinlerinde beslenme davranışlarının incelenmesi. Toplum Sağlığı Dergisi, 12(4), 233-245.
  • Karabulut, S., & Kaya, H. (2020). Ebeveyn eğitiminin çocuk beslenmesi üzerindeki etkileri. Aile ve Türk Toplum Dergisi,8(1), 22-37
  • Kartal, F. T., Burnaz, N. A., Yaşar, B., Sağlam, S., & Kıymaz, M. (2019). Adölesanların beslenme bilgi düzeylerinin beslenme ve egzersiz alışkanlıkları üzerine etkisinin incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 280-295.
  • Köksal, G., & Şanlıer, N. (2017). Ortaokul çağındaki öğrencilerin beslenme alışkanlıkları ve bilgi düzeyleri. Sağlık ve Beslenme Araştırmaları Dergisi, 15(3), 45-52.
  • Köseoğlu, S. Z. A., & Tayfur, A. Ç. (2017). Adölesan dönemi beslenme ve sorunları. Güncel Pediatri, 15(2), 44-57.
  • Pekcan, G. (2004). Adölesan döneminde beslenme. Klinik Çocuk Forumu, 4(1), 38-47.
  • Pekcan, G., & Ark. (2020). Beslenme eğitiminin önemi ve uygulama örnekleri. Beslenme ve Diyetetik Bülteni, 18(2), 5- 18.
  • Sağlık Bakanlığı. (2010). Türkiye beslenme ve sağlık araştırması (TBSA) 2010: Saha uygulaması el kitabı. Sağlık Bakanlığı Yayın, (931).
  • Sağlık Bakanlığı. (2012). Beslenme dostu okullar programı. https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/okul-sagligi/beslenme-dostu- okullarprogram%C4%B1.html (Erişim: 13.04.2018)
  • Sağlık Bakanlığı. (2017). Türkiye beslenme ve sağlık araştırması (TBSA) 2017. (Erişim: 14.11.2018).
  • Yabancı, N., & Pekcan, G. (2010). Adolesanlarda beslenme durumu ile fiziksel aktivite düzeyinin vücut bileşimi ve kemik mineral yoğunluğu üzerine etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 22(22).
  • Yavuz, C. M., & Özer, B. K. (2019). Adölesan dönem okul çocuklarında beslenme alışkanlıkları ve beslenme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 225, 243.
  • Yıldız, A., & Demir, E. (2019). Okul kantinlerinde satılan yiyeceklerin besin değeri analizi. Eğitim ve Sağlık Araştırmaları, 10(1), 12-25.

Nutrition Knowledge Level and Nutrition Habits of Secondary School Students

Year 2024, Volume: 1 Issue: 2, 86 - 94, 31.12.2024

Abstract

Nutrition plays a critical role in individuals' physical and mental health. This study was conducted to examine the nutritional knowledge levels and eating habits of middle school students, based on a sample of students attending both private and public schools. The review focuses on the nutritional knowledge and habits of middle school students, emphasizing the importance of fundamental nutritional education for ensuring a healthy future for children. Research indicates that students generally have insufficient nutritional knowledge, which leads to irregular eating habits.
This study employs a literature review methodology to compile significant findings in the field. According to the findings, significant differences were observed in the nutritional knowledge test scores between male and female students. Additionally, it was found that adolescents' nutritional knowledge levels were inadequate, correlating with their age. Given that this period is characterized by rapid growth and development, the importance of providing nutritional education at an early age is underscored. Schools are identified as the most suitable environments for delivering such education, further highlighting their critical role in shaping students' nutritional habits.

Project Number

0009000432570750

References

  • Ahrens,W., Bammann, K., De Henauw, S., Halford, J. C., Palou, A., & Pigeot, I. (2006). Understanding and preventing childhoo dobesity and related disorders. Obesity Reviews, 7(1), 1-15.
  • Applegate, L. (2011). Beslenme ve diyet (H. Özpınar, Çev. Ed.). İstanbul: İstanbul Tıp Kitapevi.
  • Branen, L., & Fletcher, J. (1999). Comparison of college students' current eating habits and recollections of their childhood food practices. Journal of Nutrition Education, 31(6), 304-310. https://doi.org/10.1016/S0022-3182(99)70089- 9
  • Can, M., & Arkadaşları. (2018). Sosyal medya ve çocukların beslenme tercihleri. Dijital Toplum ve Sağlık, 6(2), 34-50.
  • Edmundson, E., Parcel, G. S., Feldman, H. A., Elder, J., Perry, C. L., Johnson, C. C., ... & Webber, L. (1996). The effects of the child and adolescent trial for cardiovascular health upon psychosocial determinants of diet and physical activity behavior. Preventive Medicine, 25(4), 442-454. https://doi.org/10.1006/pmed.1996.0072
  • Ergun, S., & Demirel, E. (2021). Fast food tüketiminin çocuk sağlığına etkileri. Çocuk Sağlığı Araştırmaları Dergisi, 5(1), 15-22.
  • Frenn, M., Malin, S., & Bansal, N. K. (2003). Stage-based interventions for low-fat diet with middle school students. Journal of Pediatric Nursing, 18(1), 36-45. https://doi.org/10.1016/S0882-5963(02)00259-1
  • Güler, N., & Kubilay, G. (2004). Okul kantinlerinde beslenme davranışlarının incelenmesi. Toplum Sağlığı Dergisi, 12(4), 233-245.
  • Karabulut, S., & Kaya, H. (2020). Ebeveyn eğitiminin çocuk beslenmesi üzerindeki etkileri. Aile ve Türk Toplum Dergisi,8(1), 22-37
  • Kartal, F. T., Burnaz, N. A., Yaşar, B., Sağlam, S., & Kıymaz, M. (2019). Adölesanların beslenme bilgi düzeylerinin beslenme ve egzersiz alışkanlıkları üzerine etkisinin incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 14(2), 280-295.
  • Köksal, G., & Şanlıer, N. (2017). Ortaokul çağındaki öğrencilerin beslenme alışkanlıkları ve bilgi düzeyleri. Sağlık ve Beslenme Araştırmaları Dergisi, 15(3), 45-52.
  • Köseoğlu, S. Z. A., & Tayfur, A. Ç. (2017). Adölesan dönemi beslenme ve sorunları. Güncel Pediatri, 15(2), 44-57.
  • Pekcan, G. (2004). Adölesan döneminde beslenme. Klinik Çocuk Forumu, 4(1), 38-47.
  • Pekcan, G., & Ark. (2020). Beslenme eğitiminin önemi ve uygulama örnekleri. Beslenme ve Diyetetik Bülteni, 18(2), 5- 18.
  • Sağlık Bakanlığı. (2010). Türkiye beslenme ve sağlık araştırması (TBSA) 2010: Saha uygulaması el kitabı. Sağlık Bakanlığı Yayın, (931).
  • Sağlık Bakanlığı. (2012). Beslenme dostu okullar programı. https://hsgm.saglik.gov.tr/tr/okul-sagligi/beslenme-dostu- okullarprogram%C4%B1.html (Erişim: 13.04.2018)
  • Sağlık Bakanlığı. (2017). Türkiye beslenme ve sağlık araştırması (TBSA) 2017. (Erişim: 14.11.2018).
  • Yabancı, N., & Pekcan, G. (2010). Adolesanlarda beslenme durumu ile fiziksel aktivite düzeyinin vücut bileşimi ve kemik mineral yoğunluğu üzerine etkisi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 22(22).
  • Yavuz, C. M., & Özer, B. K. (2019). Adölesan dönem okul çocuklarında beslenme alışkanlıkları ve beslenme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 225, 243.
  • Yıldız, A., & Demir, E. (2019). Okul kantinlerinde satılan yiyeceklerin besin değeri analizi. Eğitim ve Sağlık Araştırmaları, 10(1), 12-25.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Nutrition
Journal Section Reviews
Authors

Gökhan Kuzay

Project Number 0009000432570750
Early Pub Date December 30, 2024
Publication Date December 31, 2024
Submission Date December 18, 2024
Acceptance Date December 27, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 1 Issue: 2

Cite

APA Kuzay, G. (2024). Ortaokul Çağındaki Öğrencilerin Beslenme Bilgi Düzeyi ve Beslenme Alışkanlıkları. ADÜ-Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 86-94.