Research Article
BibTex RIS Cite

Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları: “On Yıl Sonra”

Year 2018, , 31 - 45, 27.04.2018
https://doi.org/10.30803/adusobed.323374

Abstract

Bu araştırmada, 2002–2013 yılları
arasında Türkiye’de yazılmış makale, yüksek lisans tezleri ve doktora tezlerinin
yöntem bölümleri analiz edilmiştir. Çalışmada, nitel araştırma yöntemi işe
koşulmuştur. Nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Araştırmaya
dâhil edilen çalışmalara ULAKBİM, ASOS ve YÖK Tez Merkezi veritabanları
taranarak ulaşılmıştır. Tarama sonucu 82 makale, 47 yüksek lisans tezi ve 22
doktora tezi olmak üzere toplam 151 çalışmaya ulaşılmıştır. Çalışmalar;
yayınlanma yılı, yayınlanma türü, modeli, araştırma deseni, karşılaştırmalı
eğitim yaklaşımı, karşılaştırma türü, gerçekleştirildiği düzey/alan, veri
toplamı araçları, karşılaştırma ölçütü/örneklemi ve konu alanına göre
incelenmiştir. Elde edilen bulgulara göre, karşılaştırmalı eğitim kapsamında en
çok incelenen ülke İngiltere ve en çok araştırılan konu alanı öğretmen
yetiştirmedir. Çalışmaların %89.4’ü nitel olarak desenlenmiştir. Çalışmaların
büyük çoğunluğunda karşılaştırmalı eğitim yaklaşımı belirtilmemiştir. En çok
kullanılan yaklaşım ise yatay yaklaşım olmuştur. Araştırmaların büyük bölümünde
veri toplama aracı olarak doküman inceleme tercih edilmiştir. Karşılaştırmalı
eğitim alanında standart oluşturma çalışmaları yürütülmeli ve uzmanlar bir
araya gelip sorunların dünü, bugünü ve geleceğini tartışmalıdır.

References

  • ADAMSON, B. (2012). International comparative studies in teaching and teacher education. Teaching and Teacher Education 28(5), 641-648.
  • AYNAL, S. (2012). Karşılaştırmalı Eğitim Kimliği. S. Aynal (Ed.), Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları içinde (s. 196-238). Ankara: Pegem Akademi.
  • ERDOĞAN, İ. (2003). Karşılaştırmalı Eğitim: Türk Eğitim Bilimleri çalışmaları içinde Önemsenmesi Gereken Bir Alan. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 265–283.
  • ERGÜN, M. (1985). Karşılaştırmalı Eğitim. Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • FAIRBROTHER, G. P. (2007). Quantiative and Qualitative Approaches to Comparative Education. M. Bray, B. Adamson, & M. Mason (Eds.). Comparative education research approaches and methods içinde (ss. 39-62). CERC Studies in Comparative Education 19. China: The University of Hong Kong & Springer.
  • GÖKMENOĞLU, T. ve ERET, E. (2011). Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı Araştırma Görevlilerinin Bakış Açısıyla Türkiye’de Program Geliştirme. İlköğretim Online, 10 (2), 667-681.
  • KING, E. J. (2012). Comparative Studies and Educational Decision. London and Newyork: Routledge Taylor & Francis.
  • MILES, M. B., & HUBERMAN, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expandeds our ebook. California: Sage Publications.
  • NOAH, H. (1986). The use and abuse of comparative education. P. G. Altbach, & G. P. Kelly (Eds.). In New approaches to comparative education (153-166). Chicago: University of Chicago Press.
  • NOAH, H.J., & ECKSTEIN, M.A. (1969). Toward A Science of Comparative Education. New York: Macmillan.
  • POTTS, P. (2007). The Place of Experience in Comparative Education Research. M. Bray, B. Adamson & M. Mason (Eds.). In Comparative education research approaches and methods (63-81). CERC Studies in Comparative Education 19. China: The University of Hong Kong & Springer.
  • SAĞLAM, M. (1999). Avrupa Ülkelerinin Eğitim Sistemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • SAĞLAM, M. ve KÜRÜM, D. (2005). Türkiye ve Avrupa birliği ülkelerinde öğretmen eğitiminde yapısal düzenlemeler ve öğretmen adaylarının seçimi. Milli Eğitim Dergisi, 33 (167), 53-70.
  • SÖNMEZ, V. (2011). Eğitim Felsefesi (10. Baskı). Ankara: Anı Yayıcılık.
  • SWEETING, A. (2007). Comparing Times. M. Bray, B. Adamson & M. Mason (Eds.). In Comparative education research approaches and methods (145-163). CERC Studies in Comparative Education, 19. China: The University of Hong Kong & Springer.
  • TATLI, S. VE ADIGÜZEL, O. C. (2012). Türkiye’deki Lisansüstü Karşılaştırmalı Eğitim Tezlerinin Çok Boyutlu Bir İncelemesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (1), 143-150.
  • TRETHEWEY, A. R. (1976). Introducing Comparative Education. Australia: Pergamon Press.
  • TÜRKOĞLU, A.(1998). Karşılaştırmalı Eğitim: “Dünya Ülkelerinden Örneklerle”. Adana: Baki Kitabevi.
  • TÜRKOĞLU, A. (2011). 100 soruda eğitim bilimine giriş. İzmir: TEKNOFSET Matbaacılık.
  • TÜRKOĞLU, A. (2012). Karşılaştırmalı Eğitim Nedir?. S. Aynal (Ed.). Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları içinde (s. 2-22). Ankara: Pegem Akademi.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2018, , 31 - 45, 27.04.2018
https://doi.org/10.30803/adusobed.323374

Abstract

References

  • ADAMSON, B. (2012). International comparative studies in teaching and teacher education. Teaching and Teacher Education 28(5), 641-648.
  • AYNAL, S. (2012). Karşılaştırmalı Eğitim Kimliği. S. Aynal (Ed.), Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları içinde (s. 196-238). Ankara: Pegem Akademi.
  • ERDOĞAN, İ. (2003). Karşılaştırmalı Eğitim: Türk Eğitim Bilimleri çalışmaları içinde Önemsenmesi Gereken Bir Alan. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 265–283.
  • ERGÜN, M. (1985). Karşılaştırmalı Eğitim. Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • FAIRBROTHER, G. P. (2007). Quantiative and Qualitative Approaches to Comparative Education. M. Bray, B. Adamson, & M. Mason (Eds.). Comparative education research approaches and methods içinde (ss. 39-62). CERC Studies in Comparative Education 19. China: The University of Hong Kong & Springer.
  • GÖKMENOĞLU, T. ve ERET, E. (2011). Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı Araştırma Görevlilerinin Bakış Açısıyla Türkiye’de Program Geliştirme. İlköğretim Online, 10 (2), 667-681.
  • KING, E. J. (2012). Comparative Studies and Educational Decision. London and Newyork: Routledge Taylor & Francis.
  • MILES, M. B., & HUBERMAN, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expandeds our ebook. California: Sage Publications.
  • NOAH, H. (1986). The use and abuse of comparative education. P. G. Altbach, & G. P. Kelly (Eds.). In New approaches to comparative education (153-166). Chicago: University of Chicago Press.
  • NOAH, H.J., & ECKSTEIN, M.A. (1969). Toward A Science of Comparative Education. New York: Macmillan.
  • POTTS, P. (2007). The Place of Experience in Comparative Education Research. M. Bray, B. Adamson & M. Mason (Eds.). In Comparative education research approaches and methods (63-81). CERC Studies in Comparative Education 19. China: The University of Hong Kong & Springer.
  • SAĞLAM, M. (1999). Avrupa Ülkelerinin Eğitim Sistemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • SAĞLAM, M. ve KÜRÜM, D. (2005). Türkiye ve Avrupa birliği ülkelerinde öğretmen eğitiminde yapısal düzenlemeler ve öğretmen adaylarının seçimi. Milli Eğitim Dergisi, 33 (167), 53-70.
  • SÖNMEZ, V. (2011). Eğitim Felsefesi (10. Baskı). Ankara: Anı Yayıcılık.
  • SWEETING, A. (2007). Comparing Times. M. Bray, B. Adamson & M. Mason (Eds.). In Comparative education research approaches and methods (145-163). CERC Studies in Comparative Education, 19. China: The University of Hong Kong & Springer.
  • TATLI, S. VE ADIGÜZEL, O. C. (2012). Türkiye’deki Lisansüstü Karşılaştırmalı Eğitim Tezlerinin Çok Boyutlu Bir İncelemesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (1), 143-150.
  • TRETHEWEY, A. R. (1976). Introducing Comparative Education. Australia: Pergamon Press.
  • TÜRKOĞLU, A.(1998). Karşılaştırmalı Eğitim: “Dünya Ülkelerinden Örneklerle”. Adana: Baki Kitabevi.
  • TÜRKOĞLU, A. (2011). 100 soruda eğitim bilimine giriş. İzmir: TEKNOFSET Matbaacılık.
  • TÜRKOĞLU, A. (2012). Karşılaştırmalı Eğitim Nedir?. S. Aynal (Ed.). Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları içinde (s. 2-22). Ankara: Pegem Akademi.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Cengiz Yıldırım

Adil Türkoğlu This is me

Publication Date April 27, 2018
Acceptance Date April 6, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Yıldırım, C., & Türkoğlu, A. (2018). Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları: “On Yıl Sonra”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1), 31-45. https://doi.org/10.30803/adusobed.323374
AMA Yıldırım C, Türkoğlu A.Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları: “On Yıl Sonra.” ADUSOBIED. April 2018;5(1):31-45. doi:10.30803/adusobed.323374
Chicago Yıldırım, Cengiz, and Adil Türkoğlu. “Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları: ‘On Yıl Sonra’”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5, no. 1 (April 2018): 31-45. https://doi.org/10.30803/adusobed.323374.
EndNote Yıldırım C, Türkoğlu A (April 1, 2018) Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları: “On Yıl Sonra”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5 1 31–45.
IEEE C. Yıldırım and A. Türkoğlu, “Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları: ‘On Yıl Sonra’”, ADUSOBIED, vol. 5, no. 1, pp. 31–45, 2018, doi: 10.30803/adusobed.323374.
ISNAD Yıldırım, Cengiz - Türkoğlu, Adil. “Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları: ‘On Yıl Sonra’”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 5/1 (April 2018), 31-45. https://doi.org/10.30803/adusobed.323374.
JAMA Yıldırım C, Türkoğlu A. Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları: “On Yıl Sonra”. ADUSOBIED. 2018;5:31–45.
MLA Yıldırım, Cengiz and Adil Türkoğlu. “Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları: ‘On Yıl Sonra’”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 5, no. 1, 2018, pp. 31-45, doi:10.30803/adusobed.323374.
Vancouver Yıldırım C, Türkoğlu A. Karşılaştırmalı Eğitim Yansımaları: “On Yıl Sonra”. ADUSOBIED. 2018;5(1):31-45.

Cited By







Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.