Research Article
BibTex RIS Cite

Turizm Sektöründe Araç Rotalama Problemi Ve Karar Destek Sistemi Uygulaması

Year 2017, , 203 - 213, 28.12.2017
https://doi.org/10.30803/adusobed.356171

Abstract




Çalışmanın
amacı, turizm sektöründe kendisine ait bir araç filosu ile altmış adet otele
hizmet veren bir ulaşım firması için önceden belirli otel ve otelden
havalimanına gidecek müşteri sayılarına göre oteller ve havalimanı arasında
yapılacak turların güzergahlarını en kısa sürede gerçekleşecek şekilde
belirlemektir. Çalışmada sadece örnek durumlar için çözüm üretmekle sınırlı
kalmayıp, firma için kullanabileceği bir karar destek sistemi oluşturmak ve
firmanın elinde bulunan araç filosunun verimini arttırarak gün içinde daha çok
tur yapabilme kapasitesine kavuşmasını minimum toplam süre ile sağlamak ve bir
yolcunun ortalama ulaşımda geçirdiği süreyi azaltarak firmanın ulaşım hizmetine
duyulan memnuniyeti arttırmak öncelikli hedef olarak belirlenmiştir. Problem
Kapasite Kısıtlı Araç Rotalama problemi olarak bazı ek kısıtlarla birlikte
kesin çözüm verecek şekilde
Tamsayılı programlama yaklaşımı ile modellenmiştir. Her
biri yirmişer defa olacak şekilde 10 ve 15 otelli tur güzergahları simülasyon
yoluyla oluşturulmuş ve firmanın kendi güzergahları ile karar destek
sisteminden elde edilen turların süresi ve ortalama ulaşımda geçirilen süre
karşılaştırılmış ve önerilen modelin her iki parametre açısından da önemli
iyileştirmeler sağladığı gözlenmiştir.




References

  • CLARKE, G., ve WRIGHT, J. W. (1964). Scheduling Of Vehicles From A Central Depot To A Number Of Delivery Points. Operations research, 12(4), 568-581.
  • CORDEAU, J.F., GENDREAU, M., HERTZ, A., LAPORTE, G., ve SORMANY, J.S., (2004). "New Heuristics For The Vehicle Routing Problem.", Technical Report G-2004-33, GERAD, Montreal, Canada.
  • DANESHZAND, F. (2011). The Vehicle-Routing Problem. Logistics Operations And Management, 8, 127-153.
  • DANTZIG, G. B., ve RAMSER, J. H. (1959). The Truck Dispatching Problem. Management Science, 6(1), 80-91.
  • EKSIOGLU, B., VURAL, A. V., ve REISMAN, A. (2009). The Vehicle Routing Problem: A Taxonomic Review. Computers & Industrial Engineering, 57(4), 1472-1483.
  • GOLDEN, B. L., ve STEWART, W. R. (1978). Vehicle routing with probabilistic demands. In Computer Science and Statistics: Tenth Annual Symposium on the Interface, NBS Special Publication (Vol. 503, pp. 252-259).
  • GOLDEN, B. L., MAGNANTI, T. L., ve NGUYEN, H. Q. (1972). Implementing Vehicle Routing Algorithms. Networks, 7(2), 113-148.
  • KARA, I., LAPORTE, G., ve BEKTAS, T. (2004). A Note On The Lifted Miller–Tucker–Zemlin Subtour Elimination Constraints For The Capacitated Vehicle Routing Problem. European Journal Of Operational Research, 158(3), 793-795.
  • KARAGÜL, K., ve GÜNGÖR, İ. (2014a). Havalimanindan Otellere Tek Tip Araçlarla Turist Dağitimi Problemine Çözüm Önerisi Ve Alanya Uygulamasi. Dumlupinar University Journal Of Social Science/Dumlupinar Üniversitesi Soysyal Bilimler Dergisi.
  • KARAGUL, K., ve GÜNGÖR, İ. (2014b). A Case Study Of Heterogeneous Fleet Vehicle Routing Problem: Touristic Distribution Application In Alanya. An International Journal of Optimization and Control, 4(2), 67.
  • KUMAR, S. N., ve PANNEERSELVAM, R. (2012). A Survey On The Vehicle Routing Problem And Its Variants. Intelligent Information Management, 4(03), 66.
  • LAPORTE, G. (1992). The Vehicle Routing Problem: An Overview Of Exact And Approximate Algorithms. European journal of operational research, 59(3), 345-358.
  • LEVIN, A. (1971). Scheduling And Fleet Routing Models For Transportation Systems. Transportation Science, 5(3), 232-255.
  • LIN, S. W., LEE, Z. J., YING, K. C., ve LEE, C. Y. (2009). Applying Hybrid Meta-Heuristics For Capacitated Vehicle Routing Problem. Expert Systems With Applications, 36(2), 1505-1512.
  • ŞAHIN, Y., ve EROĞLU, A. (2014). Kapasite Kısıtlı Araç Rotalama Problemi İçin Metasezgisel Yöntemler: Bilimsel Yazın Taraması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(4).
  • SOLOMON, M. (1983). Vehicle Routing And Scheduling With Time Window Constraints: Models and algorithms. Technical report, College of Business Admin. Northeastern University, No. 83-42.
  • TOTH, P., ve VIGO, D. (2002). Models, relaxations and exact approaches for the capacitated vehicle routing problem. Discrete Applied Mathematics, 123(1), 487-512.
  • YÜCENUR, G. N., ve DEMIREL, N. Ç. (2011). A Hybrid Algorithm With Genetic Algorithm And Ant Colony Optimization For Solving Multi-Depot Vehicle Routing Problems. Journal of Engineering and Natural Sciences, 340-350.
Year 2017, , 203 - 213, 28.12.2017
https://doi.org/10.30803/adusobed.356171

Abstract

References

  • CLARKE, G., ve WRIGHT, J. W. (1964). Scheduling Of Vehicles From A Central Depot To A Number Of Delivery Points. Operations research, 12(4), 568-581.
  • CORDEAU, J.F., GENDREAU, M., HERTZ, A., LAPORTE, G., ve SORMANY, J.S., (2004). "New Heuristics For The Vehicle Routing Problem.", Technical Report G-2004-33, GERAD, Montreal, Canada.
  • DANESHZAND, F. (2011). The Vehicle-Routing Problem. Logistics Operations And Management, 8, 127-153.
  • DANTZIG, G. B., ve RAMSER, J. H. (1959). The Truck Dispatching Problem. Management Science, 6(1), 80-91.
  • EKSIOGLU, B., VURAL, A. V., ve REISMAN, A. (2009). The Vehicle Routing Problem: A Taxonomic Review. Computers & Industrial Engineering, 57(4), 1472-1483.
  • GOLDEN, B. L., ve STEWART, W. R. (1978). Vehicle routing with probabilistic demands. In Computer Science and Statistics: Tenth Annual Symposium on the Interface, NBS Special Publication (Vol. 503, pp. 252-259).
  • GOLDEN, B. L., MAGNANTI, T. L., ve NGUYEN, H. Q. (1972). Implementing Vehicle Routing Algorithms. Networks, 7(2), 113-148.
  • KARA, I., LAPORTE, G., ve BEKTAS, T. (2004). A Note On The Lifted Miller–Tucker–Zemlin Subtour Elimination Constraints For The Capacitated Vehicle Routing Problem. European Journal Of Operational Research, 158(3), 793-795.
  • KARAGÜL, K., ve GÜNGÖR, İ. (2014a). Havalimanindan Otellere Tek Tip Araçlarla Turist Dağitimi Problemine Çözüm Önerisi Ve Alanya Uygulamasi. Dumlupinar University Journal Of Social Science/Dumlupinar Üniversitesi Soysyal Bilimler Dergisi.
  • KARAGUL, K., ve GÜNGÖR, İ. (2014b). A Case Study Of Heterogeneous Fleet Vehicle Routing Problem: Touristic Distribution Application In Alanya. An International Journal of Optimization and Control, 4(2), 67.
  • KUMAR, S. N., ve PANNEERSELVAM, R. (2012). A Survey On The Vehicle Routing Problem And Its Variants. Intelligent Information Management, 4(03), 66.
  • LAPORTE, G. (1992). The Vehicle Routing Problem: An Overview Of Exact And Approximate Algorithms. European journal of operational research, 59(3), 345-358.
  • LEVIN, A. (1971). Scheduling And Fleet Routing Models For Transportation Systems. Transportation Science, 5(3), 232-255.
  • LIN, S. W., LEE, Z. J., YING, K. C., ve LEE, C. Y. (2009). Applying Hybrid Meta-Heuristics For Capacitated Vehicle Routing Problem. Expert Systems With Applications, 36(2), 1505-1512.
  • ŞAHIN, Y., ve EROĞLU, A. (2014). Kapasite Kısıtlı Araç Rotalama Problemi İçin Metasezgisel Yöntemler: Bilimsel Yazın Taraması. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(4).
  • SOLOMON, M. (1983). Vehicle Routing And Scheduling With Time Window Constraints: Models and algorithms. Technical report, College of Business Admin. Northeastern University, No. 83-42.
  • TOTH, P., ve VIGO, D. (2002). Models, relaxations and exact approaches for the capacitated vehicle routing problem. Discrete Applied Mathematics, 123(1), 487-512.
  • YÜCENUR, G. N., ve DEMIREL, N. Ç. (2011). A Hybrid Algorithm With Genetic Algorithm And Ant Colony Optimization For Solving Multi-Depot Vehicle Routing Problems. Journal of Engineering and Natural Sciences, 340-350.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Osman Pala

Mehmet Aksaraylı

Ayşegül Cenger This is me

Yasemin Özlü This is me

Mehmet Akif Aksoy This is me

Publication Date December 28, 2017
Acceptance Date December 26, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Pala, O., Aksaraylı, M., Cenger, A., Özlü, Y., et al. (2017). Turizm Sektöründe Araç Rotalama Problemi Ve Karar Destek Sistemi Uygulaması. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(4), 203-213. https://doi.org/10.30803/adusobed.356171
AMA Pala O, Aksaraylı M, Cenger A, Özlü Y, Aksoy MA. Turizm Sektöründe Araç Rotalama Problemi Ve Karar Destek Sistemi Uygulaması. ADUSOBIED. December 2017;4(4):203-213. doi:10.30803/adusobed.356171
Chicago Pala, Osman, Mehmet Aksaraylı, Ayşegül Cenger, Yasemin Özlü, and Mehmet Akif Aksoy. “Turizm Sektöründe Araç Rotalama Problemi Ve Karar Destek Sistemi Uygulaması”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4, no. 4 (December 2017): 203-13. https://doi.org/10.30803/adusobed.356171.
EndNote Pala O, Aksaraylı M, Cenger A, Özlü Y, Aksoy MA (December 1, 2017) Turizm Sektöründe Araç Rotalama Problemi Ve Karar Destek Sistemi Uygulaması. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4 4 203–213.
IEEE O. Pala, M. Aksaraylı, A. Cenger, Y. Özlü, and M. A. Aksoy, “Turizm Sektöründe Araç Rotalama Problemi Ve Karar Destek Sistemi Uygulaması”, ADUSOBIED, vol. 4, no. 4, pp. 203–213, 2017, doi: 10.30803/adusobed.356171.
ISNAD Pala, Osman et al. “Turizm Sektöründe Araç Rotalama Problemi Ve Karar Destek Sistemi Uygulaması”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4/4 (December 2017), 203-213. https://doi.org/10.30803/adusobed.356171.
JAMA Pala O, Aksaraylı M, Cenger A, Özlü Y, Aksoy MA. Turizm Sektöründe Araç Rotalama Problemi Ve Karar Destek Sistemi Uygulaması. ADUSOBIED. 2017;4:203–213.
MLA Pala, Osman et al. “Turizm Sektöründe Araç Rotalama Problemi Ve Karar Destek Sistemi Uygulaması”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 4, no. 4, 2017, pp. 203-1, doi:10.30803/adusobed.356171.
Vancouver Pala O, Aksaraylı M, Cenger A, Özlü Y, Aksoy MA. Turizm Sektöründe Araç Rotalama Problemi Ve Karar Destek Sistemi Uygulaması. ADUSOBIED. 2017;4(4):203-1.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.