Research Article
BibTex RIS Cite

İlkokullarda Yönetici ve Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Güvenliği (Aydın İli Efeler İlçesi Örneği)

Year 2017, Volume: 4 Issue: 1, 74 - 95, 25.04.2017
https://doi.org/10.30803/adusobed.309072

Abstract

Bu çalışmanın amacı,
ilkokullarda görev yapan yönetici ve öğretmenlerin okul güvenliğine ilişkin
görüşlerini almak ve yaşanan güvenlik sorunlarına karşı çözüm önerileri
geliştirmektir. Araştırmada nitel araştırma veri toplama yöntemlerinden
“Görüşme Yöntemi” kullanılmıştır. Görüşme yöntemlerinden, “Yarı Yapılandırılmış
Görüşme Tekniği” ile veriler toplanmıştır. Araştırma verileri, 2015- 2016
eğitim- öğretim yılında Aydın İli Efeler İlçesinde bulunan 12 ilkokulda görev
yapan, 36 kişilik yönetici ve öğretmenlerden oluşan çalışma grubundan elde
edilmiştir. Araştırmada okul güvenliğindeki mevcut durum ortaya konulmuş, ardından
genel bir değerlendirme yapılıp, tespit edilen eksiklikler hakkında görüş ve
önerilerde bulunulmuştur. Araştırmanın sonucunda; okulların, eğitim
politikalarındaki eksiklikler, maddi kaynak yetersizliği, eğitimsizlik,
iletişimsizlik ve medyanın sebep olduğu etkiler ile iç ve dış tehditlerden
gelecek güvenlik sorunlarına karşı yetersiz kaldıkları, bunun da zaman içinde
ciddi güvenlik sorunlarına yol açabildiği saptanmıştır.

References

  • ALP, K. (2012). İlköğretim okullarında güvenlik. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uşak Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • ATICI, R. (2014). Kaynaştırma öğrencilerinin okul hayatında yaşadığı zorluklar. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9 (5), 279-281.
  • BAKKALOĞLU, H. (2008). Engelli çocuklarda yalnızlık öğretmenler nasıl yardım edebilirler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9 (2), 41- 50.
  • BARHAN, A. (2001). İlköğretim okullarında öğrenci güvenliğinin sağlanması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., KILIÇ ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö., E., KARADENİZ, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • ÇELİK, V. ve TORLAK, Ö. (2006). Yönetim ahlakı ve sosyal sorumluluk. Okul yönetimlerini geliştirme programı. Ankara: İlköğretim Genel Müdürlüğü.
  • DÖNMEZ, B. (2001). Okul güvenliği sorunu ve okul yöneticisinin rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7 (25), 63-74.
  • DÖNMEZ, B. ve GÜVEN, M. (2002). Ortaöğretimde görev yapan öğretmen ve okul yöneticilerinin okul güvenliğine ilişkin algı ve beklentileri. Yaşadıkça Eğitim, 75 (74), 60-64.
  • DÖNMEZ, B. ve GÜVEN, M. (2003). Genel liselerdeki yönetici ve öğretmenlerin okul güvenliğine ilişkin algıları. Çağdaş Eğitim Dergisi, 28 (304), 17-26.
  • ERDEN, M. ve AKMAN, Y. (1998). Gelişim öğrenme-öğretmen. Ankara: Arkadaş.
  • EROL, F. (2009). Okulda güvenlik sorununa yol açan etkenlerin belirlenmesi. Ankara: Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED).
  • GEYİN, Ç. (2007). Genel liselerde okul güvenliği algılarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • GÖKSOY, S., EMEN, E. ve AKSOY, C. (2013). Okullarda güvenlik sorunu. Milli Eğitim, 200, 123-138.
  • GÜVEN, M. (2002). Okul güvenliğinde psikolojik danışmanların rolü ve görevleri. Eğitim Araştırmaları, 9, 67-72.
  • KARAL, D. (2011). Korkmadan öğrenmek: Okul ve okul çevresi güvenliği. Ankara: Uluslararası Sosyal Araştırmalar Kurumu Yayınları.
  • KIZMAZ, Z. (2006). Okullardaki şiddet davranışının kaynakları üzerine kuramsal bir yaklaşım. C. Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 30 (1), 47- 70.
  • KÜTÜK, Ö. (2008). Liselerde okul güvenliğine yönelik bir araştırma, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • ÖNGİDER, N. (2013). Boşanmanın çocuk üzerindeki etkileri. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 5 (2), 140-161.
  • ÖZER, N. ve DÖNMEZ, B. (2007). Okul güvenliğine ilişkin kurumsal etkenler ve alınabilecek önlemler. Milli Eğitim, 173, 299-313.
  • PİŞKİN, M. (2002). Okul zorbalığı tanımı türleri ilişkili olduğu faktörler ve alınabilecek önlemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (3), 531-562.
  • TAYMAZ, H. (2007). Okul yönetimi, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • TURAN, S. (2006). Eğitim liderliği. Okul yöneticilerini geliştirme programı. Ankara: İlköğretim Genel Müdürlüğü.
  • TURHAN, M. ve TURAN, M. (2012). Ortaöğretim kurumlarında güvenlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1 (18), 121-142.
  • YAMAN, E., EROĞLU, Y., BAYRAKTAR, B. ve ÇOLAK, T. S. (2010). Öğrencilerin güdülenme düzeyinde etkili bir faktör: Okul zorbalığı. Akademik Bakış, 20, 1-17.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2017, Volume: 4 Issue: 1, 74 - 95, 25.04.2017
https://doi.org/10.30803/adusobed.309072

Abstract

References

  • ALP, K. (2012). İlköğretim okullarında güvenlik. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Uşak Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • ATICI, R. (2014). Kaynaştırma öğrencilerinin okul hayatında yaşadığı zorluklar. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9 (5), 279-281.
  • BAKKALOĞLU, H. (2008). Engelli çocuklarda yalnızlık öğretmenler nasıl yardım edebilirler. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 9 (2), 41- 50.
  • BARHAN, A. (2001). İlköğretim okullarında öğrenci güvenliğinin sağlanması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., KILIÇ ÇAKMAK, E., AKGÜN, Ö., E., KARADENİZ, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • ÇELİK, V. ve TORLAK, Ö. (2006). Yönetim ahlakı ve sosyal sorumluluk. Okul yönetimlerini geliştirme programı. Ankara: İlköğretim Genel Müdürlüğü.
  • DÖNMEZ, B. (2001). Okul güvenliği sorunu ve okul yöneticisinin rolü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 7 (25), 63-74.
  • DÖNMEZ, B. ve GÜVEN, M. (2002). Ortaöğretimde görev yapan öğretmen ve okul yöneticilerinin okul güvenliğine ilişkin algı ve beklentileri. Yaşadıkça Eğitim, 75 (74), 60-64.
  • DÖNMEZ, B. ve GÜVEN, M. (2003). Genel liselerdeki yönetici ve öğretmenlerin okul güvenliğine ilişkin algıları. Çağdaş Eğitim Dergisi, 28 (304), 17-26.
  • ERDEN, M. ve AKMAN, Y. (1998). Gelişim öğrenme-öğretmen. Ankara: Arkadaş.
  • EROL, F. (2009). Okulda güvenlik sorununa yol açan etkenlerin belirlenmesi. Ankara: Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı (EARGED).
  • GEYİN, Ç. (2007). Genel liselerde okul güvenliği algılarının incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • GÖKSOY, S., EMEN, E. ve AKSOY, C. (2013). Okullarda güvenlik sorunu. Milli Eğitim, 200, 123-138.
  • GÜVEN, M. (2002). Okul güvenliğinde psikolojik danışmanların rolü ve görevleri. Eğitim Araştırmaları, 9, 67-72.
  • KARAL, D. (2011). Korkmadan öğrenmek: Okul ve okul çevresi güvenliği. Ankara: Uluslararası Sosyal Araştırmalar Kurumu Yayınları.
  • KIZMAZ, Z. (2006). Okullardaki şiddet davranışının kaynakları üzerine kuramsal bir yaklaşım. C. Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, 30 (1), 47- 70.
  • KÜTÜK, Ö. (2008). Liselerde okul güvenliğine yönelik bir araştırma, (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • ÖNGİDER, N. (2013). Boşanmanın çocuk üzerindeki etkileri. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 5 (2), 140-161.
  • ÖZER, N. ve DÖNMEZ, B. (2007). Okul güvenliğine ilişkin kurumsal etkenler ve alınabilecek önlemler. Milli Eğitim, 173, 299-313.
  • PİŞKİN, M. (2002). Okul zorbalığı tanımı türleri ilişkili olduğu faktörler ve alınabilecek önlemler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 2 (3), 531-562.
  • TAYMAZ, H. (2007). Okul yönetimi, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • TURAN, S. (2006). Eğitim liderliği. Okul yöneticilerini geliştirme programı. Ankara: İlköğretim Genel Müdürlüğü.
  • TURHAN, M. ve TURAN, M. (2012). Ortaöğretim kurumlarında güvenlik. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1 (18), 121-142.
  • YAMAN, E., EROĞLU, Y., BAYRAKTAR, B. ve ÇOLAK, T. S. (2010). Öğrencilerin güdülenme düzeyinde etkili bir faktör: Okul zorbalığı. Akademik Bakış, 20, 1-17.
  • YILDIRIM, A. ve ŞİMŞEK, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Özlem Boztuğ This is me

Bertan Akyol

Publication Date April 25, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Boztuğ, Ö., & Akyol, B. (2017). İlkokullarda Yönetici ve Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Güvenliği (Aydın İli Efeler İlçesi Örneği). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 74-95. https://doi.org/10.30803/adusobed.309072
AMA Boztuğ Ö, Akyol B. İlkokullarda Yönetici ve Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Güvenliği (Aydın İli Efeler İlçesi Örneği). ADUSOBIED. April 2017;4(1):74-95. doi:10.30803/adusobed.309072
Chicago Boztuğ, Özlem, and Bertan Akyol. “İlkokullarda Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Güvenliği (Aydın İli Efeler İlçesi Örneği)”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4, no. 1 (April 2017): 74-95. https://doi.org/10.30803/adusobed.309072.
EndNote Boztuğ Ö, Akyol B (April 1, 2017) İlkokullarda Yönetici ve Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Güvenliği (Aydın İli Efeler İlçesi Örneği). Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4 1 74–95.
IEEE Ö. Boztuğ and B. Akyol, “İlkokullarda Yönetici ve Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Güvenliği (Aydın İli Efeler İlçesi Örneği)”, ADUSOBIED, vol. 4, no. 1, pp. 74–95, 2017, doi: 10.30803/adusobed.309072.
ISNAD Boztuğ, Özlem - Akyol, Bertan. “İlkokullarda Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Güvenliği (Aydın İli Efeler İlçesi Örneği)”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 4/1 (April 2017), 74-95. https://doi.org/10.30803/adusobed.309072.
JAMA Boztuğ Ö, Akyol B. İlkokullarda Yönetici ve Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Güvenliği (Aydın İli Efeler İlçesi Örneği). ADUSOBIED. 2017;4:74–95.
MLA Boztuğ, Özlem and Bertan Akyol. “İlkokullarda Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Güvenliği (Aydın İli Efeler İlçesi Örneği)”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 4, no. 1, 2017, pp. 74-95, doi:10.30803/adusobed.309072.
Vancouver Boztuğ Ö, Akyol B. İlkokullarda Yönetici ve Öğretmen Görüşlerine Göre Okul Güvenliği (Aydın İli Efeler İlçesi Örneği). ADUSOBIED. 2017;4(1):74-95.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.