Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Kamu Hizmetlerinden Memnuniyet

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 255 - 275, 29.12.2021
https://doi.org/10.30803/adusobed.1024482

Abstract

Yaşam memnuniyeti demografik, sosyo-ekonomik, politik, kültürel ve çevresel birçok faktöre bağlı olarak değişmektedir. Bu faktörlerden biri de kamu hizmetlerinden duyulan memnuniyettir. TÜİK tarafından yapılan yaşam memnuniyet araştırmasında kamu hizmetlerinden memnuniyet Sosyal Güvenlik Kurumu hizmetleri, sağlık hizmetleri, eğitim hizmetleri, adli hizmetler, asayiş hizmetleri ve ulaştırma hizmetleri olmak üzere altı grupta ölçülmektedir. Kamu hizmetlerinden duyulan memnuniyet düzeyinin ve memnun olmama nedenlerinin bilinmesi, sunulan hizmetlerin kalitesinin değerlendirilmesi ve geliştirilmesi açısından önem taşımaktadır.
Bu çalışmada, kamu hizmetinden yararlananların demografik özellikleri ve kamu hizmeti alımında karşılaştıkları sorunlar ile kamu hizmetlerinden memnuniyet düzeyleri arasındaki ilişkinin analiz edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla her bir kamu hizmeti için demografik ve sorunla karşılaşma olmak üzere iki model sıralı lojistik regresyon analizi ile tahmin edilmiştir. Araştırmada TÜİK Yaşam Memnuniyeti Araştırması 2019 yılı mikro veri seti kullanılmıştır. Bu çalışmanın bulguları kamu hizmetlerinden memnuniyet üzerinde demografik faktörlerin ve hizmet alımında karşılaşılan sorunların etkili olduğunu göstermektedir.

References

  • ACAR, Y. (2019). “Türkiye’de Yaşam Memnuniyetinin Belirleyicileri: İller Üzerine Bir Yatay Kesit Analizi”, Maliye Araştırmaları Dergisi, 5(2):145-157.
  • AKÇAKAYA, O. ve ECER, Z.C. (2020). Vatandaşların Yerel Hizmetlere Yönelik Memnuniyet Algıları Üzerine Bir Araştırma: Kars Belediyesi Örneği, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi (OPUS), 16(27):516-543.
  • AKIN, H.B. ve ŞENTÜRK, E. (2012). Bireylerin Mutluluk Düzeylerinin Ordinal Lojistik Regresyon Analizi İle İncelenmesi, Öneri Dergisi, 10:183-193.
  • AKYILDIZ, F. (2012). Belediye Hizmetleri ve Vatandaş Memnuniyeti: Uşak belediye Örneği, Journal of Yaşar University, 26(7):4415-4456.
  • ALPAYKUT, S. (2017). Türkiye’de İllerin Yaşam Memnuniyetinin Temek Bileşkenler Analizi ve TOPSIS Yöntemiyle Ölçümü Üzerine Bir İnceleme, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2017/4(29):367-395.
  • ALTUNEL, M.C. ve AKOVA, O. (2017). Yaşam Memnuniyetini Etkileyen Faktörler Üzerine Kapsamlı Bir Model Önerisi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27: 217-235.
  • ARI, E. ve YILDIZ, Z. (2016). Bireylerin Yaşam Memnuniyetini Etkileyen Faktörlerin Sıralı Lojistik Regresyon Analizi ile İncelenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(42):1362-1374.
  • ARSLAN, H. (2019). Belediye Hizmet ve Yönetiminden Memnuniyet Düzeyi Araştırması: Çankırı Örneği, ÇKÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2):37-56.
  • BAKIRCI, F., TAKIM, A., AYDEMİR, A:F., KARABACAK, E., (2018). Türkiye’de Kamu Hizmetlerinden Duyulan Memnuniyetin Bireyin Genel Yaşam Memnuniyeti Üzerindeki Etkisinin Genelleştirilmiş Sıralı Logit Modelleri İle Analizi, IV. InternatıonalCaucasus-Central AsiaForeignTradeandLogıstıcsCongress, September, 7-8, Didim/Aydın.
  • BEŞEL, F. (2015). 2013 Yılı Yaşam Memnuniyeti Araştırması Sonuçlarının İl Bazlı Ekonomik Sosyal ve Siyasal Analizi, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2):227-236.
  • BEŞEL, F.,YARDIMCIOĞLU, F., GÜRDAL, T. (2015). Yaşam Memnuniyeti Araştırması Kapsamında Çalışma Hayatının Analizi:2003-2014 Dönemi, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 16. Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Kongresi Özel Sayısı, 305-316.
  • CÖMERTLER ŞİMŞİR, N. (2013). Türkiye’de Mutluluk Ekonomisinin Belirleyicileri, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 50(579), 7-23.
  • ÇELİK, G. (2019). Orantısal Odds Lojistik Regresyon Modeli İçin Uyum İyiliği Testlerinin Performanslarının Benzetim Çalışması İle Değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Biyoistatistik Programı Yüksek Lisans Programı, Ankara.
  • ÇINAR, K. ve KÖSE, T. (2019). Kamu Hizmetleri ve Vatandaş Memnuniyetinin Çok Düzeyli Analizi: Türkiye Örneği, Ekonomik Yaklaşım, 30(111):25-53.
  • DUMAN, K. ve BAŞKAYA, C. (2017). Ana Akım İktisat Perspektifinde Yaşam memnuniyeti: Antalya Havacılık Sektörü Çalışanları Üzerine Bir İnceleme, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 54(631):23-39.
  • DÜNDAR, H.Ç. (2014). Kamu ve Belediye Hizmetlerinin Yerel Seçimlere Etkisi, Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV) Değerlendirme Notu.
  • EYGÜ, H. ve KILINÇ, A. (2020). Yaşam Memnuniyeti Üzerinde Etkili Olan Faktörlerin Araştırılması: Kayseri İli Örneği, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi (OPUS), 16(Özel Sayı): 3591-3618.
  • GÖKÜŞ, M. ve ALPTÜRKER, H. (2011). Belediyelerin Sunduğu Hizmetlerde Vatandaş Memnuniyeti: Silifke Belediyesi Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25: 121-133.
  • GÖKÜŞ, M. ve KARAYILDIRIM, Ş. (2012). Vatandaşların Belediye Hizmetlerinden Memnuniyeti Karatay Belediyesi Örneği, Türk İdare Dergisi, 474:127-142.
  • GÜNEŞ, İ. (2013). Adana Vizyon 2023, Adana İli Yerel Yönetimler Raporu.
  • GÜRSAKAL S. ve ÖNGEN K.B. (2008). 2007 Yaşam memnuniyeti Anketinin İstatistiksel Yöntemler İle Analizi, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1):1-14.
  • HUANG J, LAİ C, TSAİ, W, WENG R, HU W, YANG D. (2004). DeterminingFactors of PatientSatisfactionforFrequentUsers of Emergency Services in a Medical Center, Journal of ChinicalMedicalAssociation, 67:403-410.
  • İNCE, M. ve ŞAHİN, K. (2011). Belediye Hizmetlerinde Vatandaş Memnuniyeti Ölçümü: Selçuklu Belediyesi Örneği, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 11(21):1-22.
  • KAHYAOĞLU, O. (2008). Yaşam Memnuniyeti ve Yaşam memnuniyetini Etkileyen Değişkenler ile Ekonometrik Uygulama: Türkiye Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KIRILMAZ, H. (2013). Hasta Memnuniyetini Etkileyen Faktörlerin Sağlık Hizmetlerinde Performans Yönetimi Çerçevesinde İncelenmesi: Poliklinik Hastalar Üzerine Bir Alan Araştırması, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1):11-21.
  • KURGUN, A., ÖZDEMİR, A., KURGUN, H., BAKICI, Z. (2008). Belediyelerde Hizmet Yeterliliğinin ve Hizmet Kalitesinin Artırılmasını Etkileyen Faktörlerin Analizi: İzmir Karşıyaka Belediyesinde Uygulama, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2): 30-54.
  • KUTLAR, A. vd. (2013). “Kadının Yaşam Memnuniyetini Belirleyen Faktörler: Adıyaman, Isparta, Kocaeli Örneği”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(2):149-159.
  • ONAR, S.S. (1996). İdare Hukukunun Umumi Esasları, Cilt:1, 3. Baskı, İstanbul.
  • PESA Analiz (2014). Yaşam Memnuniyeti Araştırması (2013) Doğu Marmara İlleri Analizi. Ağustos.
  • ŞENARAS, E.A. ve ÇETİN, I. (2017). Kamu Hizmetlerinden Memnuniyetin Çok Boyutlu Ölçekleme İle Analizi, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2):195-209.
  • TAŞLIYAN, M. ve GÖK, S. (2012). Kamu Ve Özel Hastanelerde Hasta Memnuniyeti: Kahramanmaraş’ta Bir Alan Çalışması, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 69-94.
  • TÜİK, 2019. Yaşam Memnuniyeti Araştırması Mikro Veri Seti.
  • USTA, R. ve MEMİŞ, L. (2010). Belediye Hizmetlerinde Kalite: Giresun Belediyesi Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2):333-355.
  • YAĞCI ve DUMAN (2006). Hizmet Kalitesi-Müşteri Memnuniyeti İlişkisinin Hastane Türlerine Göre Karşılaştırılması: Devlet, Özel ve Üniversite Hastaneleri Uygulaması, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 7(2):218-238.
  • YETİM (2018). Yaşam Memnuniyeti ve Yaşam Kalitesinin Belirleyicileri: Sağlık Hizmetlerinden Memnuniyet ve Sağlık Statüsünün Rolü, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 255 - 275, 29.12.2021
https://doi.org/10.30803/adusobed.1024482

Abstract

References

  • ACAR, Y. (2019). “Türkiye’de Yaşam Memnuniyetinin Belirleyicileri: İller Üzerine Bir Yatay Kesit Analizi”, Maliye Araştırmaları Dergisi, 5(2):145-157.
  • AKÇAKAYA, O. ve ECER, Z.C. (2020). Vatandaşların Yerel Hizmetlere Yönelik Memnuniyet Algıları Üzerine Bir Araştırma: Kars Belediyesi Örneği, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi (OPUS), 16(27):516-543.
  • AKIN, H.B. ve ŞENTÜRK, E. (2012). Bireylerin Mutluluk Düzeylerinin Ordinal Lojistik Regresyon Analizi İle İncelenmesi, Öneri Dergisi, 10:183-193.
  • AKYILDIZ, F. (2012). Belediye Hizmetleri ve Vatandaş Memnuniyeti: Uşak belediye Örneği, Journal of Yaşar University, 26(7):4415-4456.
  • ALPAYKUT, S. (2017). Türkiye’de İllerin Yaşam Memnuniyetinin Temek Bileşkenler Analizi ve TOPSIS Yöntemiyle Ölçümü Üzerine Bir İnceleme, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2017/4(29):367-395.
  • ALTUNEL, M.C. ve AKOVA, O. (2017). Yaşam Memnuniyetini Etkileyen Faktörler Üzerine Kapsamlı Bir Model Önerisi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27: 217-235.
  • ARI, E. ve YILDIZ, Z. (2016). Bireylerin Yaşam Memnuniyetini Etkileyen Faktörlerin Sıralı Lojistik Regresyon Analizi ile İncelenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(42):1362-1374.
  • ARSLAN, H. (2019). Belediye Hizmet ve Yönetiminden Memnuniyet Düzeyi Araştırması: Çankırı Örneği, ÇKÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2):37-56.
  • BAKIRCI, F., TAKIM, A., AYDEMİR, A:F., KARABACAK, E., (2018). Türkiye’de Kamu Hizmetlerinden Duyulan Memnuniyetin Bireyin Genel Yaşam Memnuniyeti Üzerindeki Etkisinin Genelleştirilmiş Sıralı Logit Modelleri İle Analizi, IV. InternatıonalCaucasus-Central AsiaForeignTradeandLogıstıcsCongress, September, 7-8, Didim/Aydın.
  • BEŞEL, F. (2015). 2013 Yılı Yaşam Memnuniyeti Araştırması Sonuçlarının İl Bazlı Ekonomik Sosyal ve Siyasal Analizi, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2):227-236.
  • BEŞEL, F.,YARDIMCIOĞLU, F., GÜRDAL, T. (2015). Yaşam Memnuniyeti Araştırması Kapsamında Çalışma Hayatının Analizi:2003-2014 Dönemi, Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 16. Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Kongresi Özel Sayısı, 305-316.
  • CÖMERTLER ŞİMŞİR, N. (2013). Türkiye’de Mutluluk Ekonomisinin Belirleyicileri, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 50(579), 7-23.
  • ÇELİK, G. (2019). Orantısal Odds Lojistik Regresyon Modeli İçin Uyum İyiliği Testlerinin Performanslarının Benzetim Çalışması İle Değerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Biyoistatistik Programı Yüksek Lisans Programı, Ankara.
  • ÇINAR, K. ve KÖSE, T. (2019). Kamu Hizmetleri ve Vatandaş Memnuniyetinin Çok Düzeyli Analizi: Türkiye Örneği, Ekonomik Yaklaşım, 30(111):25-53.
  • DUMAN, K. ve BAŞKAYA, C. (2017). Ana Akım İktisat Perspektifinde Yaşam memnuniyeti: Antalya Havacılık Sektörü Çalışanları Üzerine Bir İnceleme, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, 54(631):23-39.
  • DÜNDAR, H.Ç. (2014). Kamu ve Belediye Hizmetlerinin Yerel Seçimlere Etkisi, Türkiye Ekonomi Politikaları Araştırma Vakfı (TEPAV) Değerlendirme Notu.
  • EYGÜ, H. ve KILINÇ, A. (2020). Yaşam Memnuniyeti Üzerinde Etkili Olan Faktörlerin Araştırılması: Kayseri İli Örneği, Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi (OPUS), 16(Özel Sayı): 3591-3618.
  • GÖKÜŞ, M. ve ALPTÜRKER, H. (2011). Belediyelerin Sunduğu Hizmetlerde Vatandaş Memnuniyeti: Silifke Belediyesi Örneği, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25: 121-133.
  • GÖKÜŞ, M. ve KARAYILDIRIM, Ş. (2012). Vatandaşların Belediye Hizmetlerinden Memnuniyeti Karatay Belediyesi Örneği, Türk İdare Dergisi, 474:127-142.
  • GÜNEŞ, İ. (2013). Adana Vizyon 2023, Adana İli Yerel Yönetimler Raporu.
  • GÜRSAKAL S. ve ÖNGEN K.B. (2008). 2007 Yaşam memnuniyeti Anketinin İstatistiksel Yöntemler İle Analizi, Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 27(1):1-14.
  • HUANG J, LAİ C, TSAİ, W, WENG R, HU W, YANG D. (2004). DeterminingFactors of PatientSatisfactionforFrequentUsers of Emergency Services in a Medical Center, Journal of ChinicalMedicalAssociation, 67:403-410.
  • İNCE, M. ve ŞAHİN, K. (2011). Belediye Hizmetlerinde Vatandaş Memnuniyeti Ölçümü: Selçuklu Belediyesi Örneği, SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 11(21):1-22.
  • KAHYAOĞLU, O. (2008). Yaşam Memnuniyeti ve Yaşam memnuniyetini Etkileyen Değişkenler ile Ekonometrik Uygulama: Türkiye Örneği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • KIRILMAZ, H. (2013). Hasta Memnuniyetini Etkileyen Faktörlerin Sağlık Hizmetlerinde Performans Yönetimi Çerçevesinde İncelenmesi: Poliklinik Hastalar Üzerine Bir Alan Araştırması, Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1):11-21.
  • KURGUN, A., ÖZDEMİR, A., KURGUN, H., BAKICI, Z. (2008). Belediyelerde Hizmet Yeterliliğinin ve Hizmet Kalitesinin Artırılmasını Etkileyen Faktörlerin Analizi: İzmir Karşıyaka Belediyesinde Uygulama, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2): 30-54.
  • KUTLAR, A. vd. (2013). “Kadının Yaşam Memnuniyetini Belirleyen Faktörler: Adıyaman, Isparta, Kocaeli Örneği”, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(2):149-159.
  • ONAR, S.S. (1996). İdare Hukukunun Umumi Esasları, Cilt:1, 3. Baskı, İstanbul.
  • PESA Analiz (2014). Yaşam Memnuniyeti Araştırması (2013) Doğu Marmara İlleri Analizi. Ağustos.
  • ŞENARAS, E.A. ve ÇETİN, I. (2017). Kamu Hizmetlerinden Memnuniyetin Çok Boyutlu Ölçekleme İle Analizi, AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2):195-209.
  • TAŞLIYAN, M. ve GÖK, S. (2012). Kamu Ve Özel Hastanelerde Hasta Memnuniyeti: Kahramanmaraş’ta Bir Alan Çalışması, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 69-94.
  • TÜİK, 2019. Yaşam Memnuniyeti Araştırması Mikro Veri Seti.
  • USTA, R. ve MEMİŞ, L. (2010). Belediye Hizmetlerinde Kalite: Giresun Belediyesi Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(2):333-355.
  • YAĞCI ve DUMAN (2006). Hizmet Kalitesi-Müşteri Memnuniyeti İlişkisinin Hastane Türlerine Göre Karşılaştırılması: Devlet, Özel ve Üniversite Hastaneleri Uygulaması, Doğuş Üniversitesi Dergisi, 7(2):218-238.
  • YETİM (2018). Yaşam Memnuniyeti ve Yaşam Kalitesinin Belirleyicileri: Sağlık Hizmetlerinden Memnuniyet ve Sağlık Statüsünün Rolü, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Necmiye Cömertler 0000-0002-0370-843X

Funda Çondur 0000-0003-0570-4333

Publication Date December 29, 2021
Acceptance Date December 15, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Cömertler, N., & Çondur, F. (2021). Türkiye’de Kamu Hizmetlerinden Memnuniyet. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(2), 255-275. https://doi.org/10.30803/adusobed.1024482
AMA Cömertler N, Çondur F. Türkiye’de Kamu Hizmetlerinden Memnuniyet. ADUSOBIED. December 2021;8(2):255-275. doi:10.30803/adusobed.1024482
Chicago Cömertler, Necmiye, and Funda Çondur. “Türkiye’de Kamu Hizmetlerinden Memnuniyet”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8, no. 2 (December 2021): 255-75. https://doi.org/10.30803/adusobed.1024482.
EndNote Cömertler N, Çondur F (December 1, 2021) Türkiye’de Kamu Hizmetlerinden Memnuniyet. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8 2 255–275.
IEEE N. Cömertler and F. Çondur, “Türkiye’de Kamu Hizmetlerinden Memnuniyet”, ADUSOBIED, vol. 8, no. 2, pp. 255–275, 2021, doi: 10.30803/adusobed.1024482.
ISNAD Cömertler, Necmiye - Çondur, Funda. “Türkiye’de Kamu Hizmetlerinden Memnuniyet”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 8/2 (December 2021), 255-275. https://doi.org/10.30803/adusobed.1024482.
JAMA Cömertler N, Çondur F. Türkiye’de Kamu Hizmetlerinden Memnuniyet. ADUSOBIED. 2021;8:255–275.
MLA Cömertler, Necmiye and Funda Çondur. “Türkiye’de Kamu Hizmetlerinden Memnuniyet”. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 8, no. 2, 2021, pp. 255-7, doi:10.30803/adusobed.1024482.
Vancouver Cömertler N, Çondur F. Türkiye’de Kamu Hizmetlerinden Memnuniyet. ADUSOBIED. 2021;8(2):255-7.

Adnan Menderes University Institute of Social Sciences Journal’s main purpose is to contribute to the social sciences at national and international level, to create a respected academic ground where scientists working in dis field can share the unique and remarkable works.