In this study, it
was aimed to examine the relationship between the job characteristics of
teaching profession, work-life balance of teachers and teachers’ intention to
leave the profession according to the opinions of candidate teachers. The
study group was composed of 225 candidate teachers working in public high
schools in nine districts of Ankara in the academic year of 2015-2016. The
data were collected via “the Job Characteristics of Teaching Profession Scale
(JCTPS)” and “the Intention to Leave the Profession Scale” which were
developed by the researcher and “the Work Life Balance Scale”. The data
collected from the participants were analysed by using descriptive statistics
such as arithmetic mean and standard deviation, as well as confirmatory factor
analysis (CFA), Pearson’s correlation analysis and regression analysis. The
findings revealed a significant correlation between the job characteristics of
teaching profession, work-life balance and ıntention to leave the profession.
The results of regression analysis showed that there is a moderate and
meaningful relationship between the dimensions of the job characteristics of
teaching profession and work-life balance, and intention to leave profession.
When the findings are evaluated as a whole, it is concluded that the candidate
teachers have intentions to leave the profession, in which the job
characteristics of teaching profession and the work-life balance are important
factors.
Bu araştırmada aday
öğretmenlerin görüşlerine bağlı olarak öğretmenlik mesleği iş özellikleri, iş
yaşam dengesi ve meslekten ayrılma niyeti arasındaki ilişki incelenmiştir.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim öğretim yılının birinci
döneminde Ankara ilinin dokuz ilçesindeki (Çankaya, Mamak, Altındağ, Keçiören,
Yenimahalle, Sincan, Etimesgut, Gölbaşı ve Pursaklar) resmi ortaöğretim
kurumlarında görev yapan 225 aday öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verileri
“Öğretmenlik Mesleği İş Özellikleri Ölçeği” (ÖMİÖÖ), “İş Yaşam Dengesi Ölçeği”
ve “Meslekten Ayrılma Niyeti Ölçeği” ile toplanmıştır. Katılımcılardan
toplanan veriler aritmetik ortalama ve standart sapma gibi betimsel
istatistiklerin yanı sıra doğrulayıcı faktör analizi (DFA), Pearson korelasyon
ve regresyon analizi ile çözümlenmiştir. Analiz sonuçları öğretmenlik mesleği
iş özellikleri ile iş yaşam dengesi ve meslekten ayrılma niyeti arasında
anlamlı bir korelasyon olduğunu ortaya koymuştur. Regresyon analizi
sonuçlarına göre ise öğretmenlik mesleği iş özellikleri boyutları ve iş yaşam
dengesi boyutları ile meslekten ayrılma niyeti arasında orta düzeyde ve
anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bulgular bir bütün olarak
değerlendirildiğinde, aday öğretmenlerin meslekten ayrılma niyetlerinin
olduğu, bunda da öğretmenlik mesleği iş özelliklerinin ve iş yaşam dengesinin etkisi
olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 29, 2017 |
Acceptance Date | December 23, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |