Ortaokul Öğrencilerinin Matematiğe Yönelik Öz-yeterlik Algılarının Belirlenmesi: Kaygı ve Tutum Faktörleri
Year 2016,
, 283 - 302, 30.12.2016
Muhammet Doruk
,
Mesut Öztürk
,
Abdullah Kaplan
Abstract
Bu çalışma ortaokul öğrencilerinin matematik öz-yeterlik algılarını tahmin eden değişkenleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Nicel araştırma desenlerinden ilişkisel araştırma modelinin kullanıldığı çalışmaya, bir devlet ortaokulunda öğrenim gören 246 öğrenci katılmıştır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Matematik Kaygı Ölçeği, Matematik Öz-yeterlik Algısı Ölçeği, Matematiğe Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verilere betimsel ve kestirimsel istatistikler uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda öğrencilerin matematik kaygılarının düşük, matematiğe yönelik tutum ile matematiğe karşı öz-yeterlik algılarının yüksek düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin matematik kaygısı, matematiğe yönelik tutum ve matematiğe karşı öz-yeterlik algıları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkilerin olduğu tespit edilmiştir. Bu ilişkilerin matematik kaygısı ile matematiğe yönelik tutum ve öz-yeterlik algısı arasında negatif yönlü, matematiğe yönelik tutum ile matematiğe karşı öz-yeterlik algısı arasında pozitif yönlü olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin matematiğe karşı öz-yeterlik algılarındaki değişimin büyük bir kısmının (%47) öğrencilerin matematik kaygıları ve matematiğe yönelik tutumları ile açıklanabileceği belirlenmiştir.
References
- Aiken, L.R. (1972). Biodata correlates of attitudes toward mathematics in three age
and two sex groups. School Science and Mathematics, 72(5), 386-395.
- Akin, A. & Kurbanoglu, I.N. (2011). The relationships between math anxiety, math
attitudes, and self-efficacy: a structural equation model. Studia Psychologica.
53(3), 263-273.
- Ayotola, A. & Adedeji, T. (2009). The relationship between mathematics self-efficacy
and achievement in mathematics. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1,
953–957.
- Bandura, A. (1997). Self efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman
and Company.
- Baykul, Y. (2014). Ortaokullarda matematik öğretimi. (2. Baskı). Ankara: Pegem
Akademi.
- Betz, N. & Hackett, G. (1983). The relationship of mathematics self-efficacy
expectations to the selection of science-based college majors. Journal of
Vocational Behavior, 23, 329-45.
- Bindak, R. (2005). İlköğretim Öğrencileri için Matematik Kaygı Ölçeği. Fırat Üniversitesi
Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
- Bogdan, R.C. & Biklen, S.K. (2007). Qualitative research for education (Fifth edition).
London: Pearson
- Brady, P. & Bowd, A. (2005). Mathematics anxiety, prior experience and confidence to
teach mathematics among pre-service education students. Teachers and
Teaching: Theory and Practice, 11(1), 37-46.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012).
Bilimsel araştırma yöntemleri (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Callahan, W.J. (1971). Adolescent attitudes toward mathematics. The Mathematics
Teacher, 64(8), 751-755.
- Chui, L. H. & Henry, L.L. (1990). Development and validation of the mathematics
anxiety scale for adolescents. Measurement and Evaluation in Counseling and
Development, 23. 121-127.
- Chinn, S. (2008). Mathematics anxiety in middle students in England. Dyslexia, 15, 61-
68.
- Clutts, D.W. (2010). Mathematics self-efficacy of community college students in
developmental mathematics courses. Unpublished doctoral thesis. Liberty
University
- Ekizoğlu, N. & Tezer, M. (2007). The relationship between the attitudes towards
mathematics and the success marks of primary school students (İlköğretim
öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ile matematik başarı puanları
arasındaki ilişki). Cypriot Journal of Educational Sciences, 2(1), 43-57.
- Hackett, G. & Betz, N.E. (1989). An exploration of the mathematics self efficacy,
mathematics performance correspondence. Journal for Research in
Mathematics Education, 20, 261-273.
- Haladyna, T., Shaughnessy, J. & Shaughnessy, J.M. (1983). A casual analysis of
attitude toward mathematics. Journal for Research in Mathematics Education,
14(1), 19-29.
- Haggarty, L. (2002). Differentiation. In L. Haggarty (Ed.), Aspects of Teaching Middle
Mathematics Perspectives on Practice.(pp. 191-202) London: Routledge
Falmer
- Hembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for
Research in Mathematics Education, 21, 33-46.
- Hoffman, B. (2010). “I think I can, but I'm afraid to try”: The role of self-efficacy beliefs
and mathematics anxiety in mathematics problem-solving efficiency. Learning
and Individual Differences, 20, 276–283.
- Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil
Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
- Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara:
3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
- Keitel, C. & Kilpatrick, J. (2005). Mathematics education and common sense. In J.
Kilpatrick, C. Hoyles, O. Skovsmose & P. Valero (Eds.), Meaning in
Mathematics Education (pp.105-128). Unite States: Springer Science+Business
Media, Inc.
- Kramarski, B.Weisse, I. & Kololshi-Minsker, I. (2010). How can self-regulated learning
support the problem solving of third-grade students with mathematics anxiety?.
ZDM Mathematics Education, 42(2), 179-193.
- Kitsantas, A. Cheema, J. & Ware, H.W. (2011). Mathematics achievement: The role of
homework and self-efficacy beliefs. Journal of Advanced Academics, 22, 310–
339.
- Ma, X. (1999). A meta analysis of the relationship between anxiety toward mathematics
and achievement in mathematics. Journal for Research in Mathematics
Education, 30(5), 520-540.
- Maio, G., Maio, G.R. & Haddock, G. (2010). The psychology of attitudes and attitude
change. SAGE Publication Ltd.
- Marshall, G.L. (2000). Using history of mathematics to improve middle students'
attitudes toward mathematics. Unpublished doctoral thesis. Illinois State
University
- National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principals and standards for
school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
- Newstead, K. (1998). Aspects of children's mathematics anxiety. Educational Studies
in Mathematics, 36, 53-71.
- Nicolaidou, M. & Philippou, G. (2003). Attitudes towards mathematics, self-efficacy and
achievement in problem solving. European Research in Mathematics III.
- Özdoğan, E. (2008). İşbirlikli öğrenme yönteminin ilköğretim 4. sınıf matematik
öğretiminde öğrenci tutum ve başarısına etkisi: Bilgisayar destekli işbirlikli
öğrenme ve küme destekli bireyselleştirme tekniği. Yüksek Lisans Tezi, Ege
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Pajares, F. (2003). Self-efficacy beliefs, motivation, and achievement in writing: A
review of the literature. Reading & Writing Quarterly, 19, 139-158.
- Pajares, F. & Kranzler, J. (1995). Self-efficacy beliefs and general mental ability in
mathematical problem solving. Contemporary Educational Psychology, 20, 426-
443.
- Pajares, F. & Miller, M.D. (1994). Role of self-efficacy and self-concept beliefs in
mathematical problem solving: A path analysis. Journal of Educational
Psychology, 86(2), 193-203.
- Pajares, F. & Miller, M. (1995). Mathematics self-efficacy and mathematics
performances: The need for specificity of assessment. Journal of Counseling
Psychology, 42(2), 190-198.
- Reçber, Ş. (2011). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin matematik öz-yeterlik algısı,
matematik kaygısı, matematik dersine karşı tutum ve matematik başarıları
arasındaki ilişkinin cinsiyet ve okul türüne göre incelenmesi. Yayınlanmamış
yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
- Rubinsten, O. & Tannock, R. (2010). Research Mathematics anxiety in children with
developmental dyscalculia. Behavioral and Brain Functions, 6(1), 1-13
- Satake, E. & Amato, P. P. (1995). Mathematics anxiety and achievement among
Japanese elementary school students. Educational and Psychological
Measurement, 55(6), 1000-1007
- Schunk, D. H. (1984). Self-efficacy perspective on achievement behavior. Educational
Psychologist, 19(1), 48-58.
- Sheffield, D. & Hunt, T. (2006). How does anxiety influence math performance and
what can we do about it. MSOR Connections, 6(4). 19-23
- Stuart, V. (2000). Math course or math anxiety?. Teaching Children Mathematics, 6(5),
330-335
- Şengül, S. (2011). Kavram karikatürlerinin 7. sınıf öğrencilerin matematiksel öz-yeterlik
düzeylerine olan etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 2291-
2313.
- Şentürk, B. (2010). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin genel başarıları, matematik
başarıları, matematik dersine yönelik tutumları ve matematik kaygıları
arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi
- TC. Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar)
öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Tekindal, S. (1995). Okul seviyesi ve türüne göre bazı derslere karşı tutumlarda
görülen değişmeler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(4), 657-665.
- Tezer, M. & Karasel, N. (2010). Attitudes of primary school 2nd and 3rd grade students
towards mathematics course. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2,
5808–5812
- Tobias, S. (1978). Overcoming Math Anxiety. New York: Norton.
- Umay, A. (2001). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programının Matematiğe Karşı
Özyeterlik Algısına Etkisi. Journal of Qafqaz University, no:8.
http://www.qafqaz.edu.az/journal/number8.html adresinden 08.08.2009
tarihinde alınmıştır.
- Usher, E.L. (2009). Sources of middle school students' self-efficacy in mathematics: A
qualitative investigation. American Educational Research Journal, 46(1), 275-
314
- Uusimaki, L. & Nason, R. (2004). Causes underlying pre-service teachers' negative
beliefs and anxieties about mathematics. Proceedings of the 28th Conference
of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 4, 369-
376.
- Walsh, K.A. (2008). The relationship among mathematics anxiety, beliefs about
mathematics self-efficacy, and mathematics performance in associate degree
nursing students. Nurs Educ Perspect, 29(4), 226-229.
- Wilson, S. (2012). Investigating Pre-service Teachers’ Mathematics Anxiety Using the
Revised Mathematics Anxiety Scale (RMARS). In J. Dindyal, L. P. Cheng & S.
F. Ng (Eds.), Mathematics education: Expanding horizons, (Proceedings of the
35th annual conference of the Mathematics Education Research Group of
Australasia, pp. 777-784). Singapore: MERGA, Inc.
- Yaman, S. & Dede, Y. (2006). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik özyeterlik
inanç düzeyleri üzerine bir çalışma. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi,
10 (1-2), 109-119.
- Yaratan, H. & Kasapoğlu, L. (2012). Eighth grade students' attitude, anxiety and
achievement pertaining to mathematics lessons. Procedia Social and
Behavioral Sciences, 46, 162- 171.
- Yenilmez, K. & Midilli, P. (2006). İlköğretim öğrencileri ve velilerinin matematik kaygı
düzeyleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 97-
112.
- Yenilmez, K. & Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik
ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir
araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 132-146.
- Zan, R. & Martino, P.D. (2007). Attitude toward mathematics: Overcoming the
positive/negative dichotomy. The Montana Mathematics Enthusiast, 3, 157-168.
Doruk, Öztürk, Kaplan
302
- Zimmerman, B. J. & Schunk, D. H. (2004). Self-regulating intellectual processes and
outcomes: A social cognitive perspective. In Dai, D. Y., & Sternberg, R. J. (Eds.),
Motivation, Emotion, and Cognition:Integrative Perspectives on Intellectual
Functioning and Development (pp. 323-349). New Jersey: Lawrence Erlbaum
Associates, Publishers.
Investigation of the Self-efficacy Perceptions of Middle School Students towards Mathematics: Anxiety and Attitude Factors
Year 2016,
, 283 - 302, 30.12.2016
Muhammet Doruk
,
Mesut Öztürk
,
Abdullah Kaplan
Abstract
This study aims to analyze the anxiety, attitude and self-efficacy perceptions of middle school students towards mathematics and to reveal the relations between these three affective variables. This correlational study is carried out with 246 students studying at a state middle school in Turkey. Mathematics Anxiety Scale, Mathematics Self-Efficacy Perception Scale and Mathematics Attitude Scale were used as data collection tools. Descriptive and inferential statistics were executed to the obtained data. The results show low mathematical anxiety, but a high level of attitude and self-efficacy perception of students towards mathematics. Relations between anxiety, attitude and self-efficacy perceptions of students towards mathematics are found to be statistically significant. These relations are negative between mathematical anxiety and attitude towards mathematics and self-efficacy perception; while the relation between attitude towards mathematics and self-efficacy perception regarding mathematics is positive. Moreover, it is found out that a major part of the change in selfefficacy perception of students towards mathematics (47%) can be explained by mathematical anxiety and attitude of students towards mathematics.
References
- Aiken, L.R. (1972). Biodata correlates of attitudes toward mathematics in three age
and two sex groups. School Science and Mathematics, 72(5), 386-395.
- Akin, A. & Kurbanoglu, I.N. (2011). The relationships between math anxiety, math
attitudes, and self-efficacy: a structural equation model. Studia Psychologica.
53(3), 263-273.
- Ayotola, A. & Adedeji, T. (2009). The relationship between mathematics self-efficacy
and achievement in mathematics. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1,
953–957.
- Bandura, A. (1997). Self efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman
and Company.
- Baykul, Y. (2014). Ortaokullarda matematik öğretimi. (2. Baskı). Ankara: Pegem
Akademi.
- Betz, N. & Hackett, G. (1983). The relationship of mathematics self-efficacy
expectations to the selection of science-based college majors. Journal of
Vocational Behavior, 23, 329-45.
- Bindak, R. (2005). İlköğretim Öğrencileri için Matematik Kaygı Ölçeği. Fırat Üniversitesi
Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(2), 442-448.
- Bogdan, R.C. & Biklen, S.K. (2007). Qualitative research for education (Fifth edition).
London: Pearson
- Brady, P. & Bowd, A. (2005). Mathematics anxiety, prior experience and confidence to
teach mathematics among pre-service education students. Teachers and
Teaching: Theory and Practice, 11(1), 37-46.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012).
Bilimsel araştırma yöntemleri (13. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Callahan, W.J. (1971). Adolescent attitudes toward mathematics. The Mathematics
Teacher, 64(8), 751-755.
- Chui, L. H. & Henry, L.L. (1990). Development and validation of the mathematics
anxiety scale for adolescents. Measurement and Evaluation in Counseling and
Development, 23. 121-127.
- Chinn, S. (2008). Mathematics anxiety in middle students in England. Dyslexia, 15, 61-
68.
- Clutts, D.W. (2010). Mathematics self-efficacy of community college students in
developmental mathematics courses. Unpublished doctoral thesis. Liberty
University
- Ekizoğlu, N. & Tezer, M. (2007). The relationship between the attitudes towards
mathematics and the success marks of primary school students (İlköğretim
öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ile matematik başarı puanları
arasındaki ilişki). Cypriot Journal of Educational Sciences, 2(1), 43-57.
- Hackett, G. & Betz, N.E. (1989). An exploration of the mathematics self efficacy,
mathematics performance correspondence. Journal for Research in
Mathematics Education, 20, 261-273.
- Haladyna, T., Shaughnessy, J. & Shaughnessy, J.M. (1983). A casual analysis of
attitude toward mathematics. Journal for Research in Mathematics Education,
14(1), 19-29.
- Haggarty, L. (2002). Differentiation. In L. Haggarty (Ed.), Aspects of Teaching Middle
Mathematics Perspectives on Practice.(pp. 191-202) London: Routledge
Falmer
- Hembree, R. (1990). The nature, effects, and relief of mathematics anxiety. Journal for
Research in Mathematics Education, 21, 33-46.
- Hoffman, B. (2010). “I think I can, but I'm afraid to try”: The role of self-efficacy beliefs
and mathematics anxiety in mathematics problem-solving efficiency. Learning
and Individual Differences, 20, 276–283.
- Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Ankara: Asil
Yayın Dağıtım Ltd. Şti.
- Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara:
3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
- Keitel, C. & Kilpatrick, J. (2005). Mathematics education and common sense. In J.
Kilpatrick, C. Hoyles, O. Skovsmose & P. Valero (Eds.), Meaning in
Mathematics Education (pp.105-128). Unite States: Springer Science+Business
Media, Inc.
- Kramarski, B.Weisse, I. & Kololshi-Minsker, I. (2010). How can self-regulated learning
support the problem solving of third-grade students with mathematics anxiety?.
ZDM Mathematics Education, 42(2), 179-193.
- Kitsantas, A. Cheema, J. & Ware, H.W. (2011). Mathematics achievement: The role of
homework and self-efficacy beliefs. Journal of Advanced Academics, 22, 310–
339.
- Ma, X. (1999). A meta analysis of the relationship between anxiety toward mathematics
and achievement in mathematics. Journal for Research in Mathematics
Education, 30(5), 520-540.
- Maio, G., Maio, G.R. & Haddock, G. (2010). The psychology of attitudes and attitude
change. SAGE Publication Ltd.
- Marshall, G.L. (2000). Using history of mathematics to improve middle students'
attitudes toward mathematics. Unpublished doctoral thesis. Illinois State
University
- National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principals and standards for
school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
- Newstead, K. (1998). Aspects of children's mathematics anxiety. Educational Studies
in Mathematics, 36, 53-71.
- Nicolaidou, M. & Philippou, G. (2003). Attitudes towards mathematics, self-efficacy and
achievement in problem solving. European Research in Mathematics III.
- Özdoğan, E. (2008). İşbirlikli öğrenme yönteminin ilköğretim 4. sınıf matematik
öğretiminde öğrenci tutum ve başarısına etkisi: Bilgisayar destekli işbirlikli
öğrenme ve küme destekli bireyselleştirme tekniği. Yüksek Lisans Tezi, Ege
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Pajares, F. (2003). Self-efficacy beliefs, motivation, and achievement in writing: A
review of the literature. Reading & Writing Quarterly, 19, 139-158.
- Pajares, F. & Kranzler, J. (1995). Self-efficacy beliefs and general mental ability in
mathematical problem solving. Contemporary Educational Psychology, 20, 426-
443.
- Pajares, F. & Miller, M.D. (1994). Role of self-efficacy and self-concept beliefs in
mathematical problem solving: A path analysis. Journal of Educational
Psychology, 86(2), 193-203.
- Pajares, F. & Miller, M. (1995). Mathematics self-efficacy and mathematics
performances: The need for specificity of assessment. Journal of Counseling
Psychology, 42(2), 190-198.
- Reçber, Ş. (2011). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin matematik öz-yeterlik algısı,
matematik kaygısı, matematik dersine karşı tutum ve matematik başarıları
arasındaki ilişkinin cinsiyet ve okul türüne göre incelenmesi. Yayınlanmamış
yüksek lisans tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
- Rubinsten, O. & Tannock, R. (2010). Research Mathematics anxiety in children with
developmental dyscalculia. Behavioral and Brain Functions, 6(1), 1-13
- Satake, E. & Amato, P. P. (1995). Mathematics anxiety and achievement among
Japanese elementary school students. Educational and Psychological
Measurement, 55(6), 1000-1007
- Schunk, D. H. (1984). Self-efficacy perspective on achievement behavior. Educational
Psychologist, 19(1), 48-58.
- Sheffield, D. & Hunt, T. (2006). How does anxiety influence math performance and
what can we do about it. MSOR Connections, 6(4). 19-23
- Stuart, V. (2000). Math course or math anxiety?. Teaching Children Mathematics, 6(5),
330-335
- Şengül, S. (2011). Kavram karikatürlerinin 7. sınıf öğrencilerin matematiksel öz-yeterlik
düzeylerine olan etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(4), 2291-
2313.
- Şentürk, B. (2010). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin genel başarıları, matematik
başarıları, matematik dersine yönelik tutumları ve matematik kaygıları
arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi
- TC. Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8. Sınıflar)
öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Tekindal, S. (1995). Okul seviyesi ve türüne göre bazı derslere karşı tutumlarda
görülen değişmeler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(4), 657-665.
- Tezer, M. & Karasel, N. (2010). Attitudes of primary school 2nd and 3rd grade students
towards mathematics course. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2,
5808–5812
- Tobias, S. (1978). Overcoming Math Anxiety. New York: Norton.
- Umay, A. (2001). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Programının Matematiğe Karşı
Özyeterlik Algısına Etkisi. Journal of Qafqaz University, no:8.
http://www.qafqaz.edu.az/journal/number8.html adresinden 08.08.2009
tarihinde alınmıştır.
- Usher, E.L. (2009). Sources of middle school students' self-efficacy in mathematics: A
qualitative investigation. American Educational Research Journal, 46(1), 275-
314
- Uusimaki, L. & Nason, R. (2004). Causes underlying pre-service teachers' negative
beliefs and anxieties about mathematics. Proceedings of the 28th Conference
of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 4, 369-
376.
- Walsh, K.A. (2008). The relationship among mathematics anxiety, beliefs about
mathematics self-efficacy, and mathematics performance in associate degree
nursing students. Nurs Educ Perspect, 29(4), 226-229.
- Wilson, S. (2012). Investigating Pre-service Teachers’ Mathematics Anxiety Using the
Revised Mathematics Anxiety Scale (RMARS). In J. Dindyal, L. P. Cheng & S.
F. Ng (Eds.), Mathematics education: Expanding horizons, (Proceedings of the
35th annual conference of the Mathematics Education Research Group of
Australasia, pp. 777-784). Singapore: MERGA, Inc.
- Yaman, S. & Dede, Y. (2006). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik özyeterlik
inanç düzeyleri üzerine bir çalışma. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi,
10 (1-2), 109-119.
- Yaratan, H. & Kasapoğlu, L. (2012). Eighth grade students' attitude, anxiety and
achievement pertaining to mathematics lessons. Procedia Social and
Behavioral Sciences, 46, 162- 171.
- Yenilmez, K. & Midilli, P. (2006). İlköğretim öğrencileri ve velilerinin matematik kaygı
düzeyleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(2), 97-
112.
- Yenilmez, K. & Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik
ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir
araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 132-146.
- Zan, R. & Martino, P.D. (2007). Attitude toward mathematics: Overcoming the
positive/negative dichotomy. The Montana Mathematics Enthusiast, 3, 157-168.
Doruk, Öztürk, Kaplan
302
- Zimmerman, B. J. & Schunk, D. H. (2004). Self-regulating intellectual processes and
outcomes: A social cognitive perspective. In Dai, D. Y., & Sternberg, R. J. (Eds.),
Motivation, Emotion, and Cognition:Integrative Perspectives on Intellectual
Functioning and Development (pp. 323-349). New Jersey: Lawrence Erlbaum
Associates, Publishers.