The
purpose of this study is the realization content analysis of studies focused on
mathematics education which located in the faculty of education journals and in
ulakbim.gov.tr address between 2009-2014 years. In this context reached 284
article located in the specified journals and studies have been classified. In
this process a paper classification form, developed by Sozbilir, Kutu and Yasar
was revised and used for research in mathematics education. Each publication
has been subjected to content analysis through this form and eight components
which provide descriptive information for the identification of the paper,
sub-disciplinary area and learning domain of the paper, subject (title) of the
paper, methods employed in the study, data collection tools used, sampling and
sample sizes, authors and data analysis methods. According to some results
articles often clearly not focused on learning domains. Generally it was
observed non-experimental studies based on teacher training. Undergraduate
students mostly preferred as a target sample. Also ıt was determined that the
achievement tests and interview forms come to the fore as a data collection
tools.
Bu çalışmanın amacı,
eğitim fakültesi dergilerinde ve ulakbim.gov.tr adresinde yer alan dergilerde
2009-2014 yılları arasında yayımlanan matematik eğitimi odaklı çalışmaların
içerik analizinin gerçekleştirilmesi ve bu paralelde söz konusu çalışmaların
eğilimlerinin belirlenmesidir. Bu kapsamda belirlenen dergilerde yer alan 284
makaleye ulaşılarak çalışmalar tasnif edilmiştir. Bu süreçte Sözbilir, Kutu ve
Yaşar (2012) tarafından geliştirilen “Yayın Sınıflama Formu” çalışmanın amacına
göre gözden geçirilerek öğrenme alanı, konu alanı, araştırma yöntemi, veri
toplama araçları, örneklem, veri analiz yöntemleri, yazarlar ve disiplin alanı
şeklinde sekiz bölümden oluşturulmuş ve analiz sürecinde kullanılmıştır. Elde
edilen verilerin analizi sonucunda ulaşılan bazı sonuçlara göre makalelerin
genellikle öğrenme alanlarına net bir şekilde odaklanmadıkları, öğretmen
yetiştirme konu alanı baskın olmak üzere daha çok deneysel olmayan çalışmalar
şeklinde gerçekleştirildikleri görülmüştür. Bunlara ilaveten hedef kitle olarak
daha çok lisans öğrencilerinin tercih edildiği, veri toplama aracı olarak
başarı testleri ve görüşme formlarının ön plana çıktığı belirlenmiştir.
Journal Section | Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Acceptance Date | March 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |