The objective of this study is to analyze the critical thinking standards and democratical attitudes of prospective elementary school teachers in terms of certain variables. Descriptive survey model was used in this research. 321 prospective elementary school teachers participated in the study. Personal Information Form, “Democracy Oriented Attitude Scale” and "Critical Thinking Standards Scale" were used as data collection tools. Descriptive statistics and multivariate variance analyses methods were used (MANOVA) for the analysis of the data. Following the research, it was observed that the opinions of prospective elementary school teachers concerning the critical thinking standards and Democracy oriented attitude scales were as “I agree”. No significant difference was observed between the critical thinking standards scores and democracy oriented attitude scores of the prospective elementary school teachers in terms of gender, university entrance score type variables, however, significant difference was observed in terms of their class levels and graduated high school types. Recommendations have been developed depending upon the research findings.
Bu çalışmanın temel amacı, sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme standartları ile demokrasiye yönelik tutumlarını bazı değişkenler açısından incelemektir. Araştırmada tarama modellerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Çukurova Üniversitesi'nde eğitim fakültesinde öğrenim gören 1, 2, 3 ve 4. sınıf öğretmeni adayları oluşturmaktadır. Araştırmada evrenin çoğuna ulaşıldığından ayrıca örneklem seçimine gidilmemiştir. Araştırmaya 326 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Oral (2008) tarafından geliştirilen "Demokrasiye Yönelik Tutum" ölçeği ile Aybek, Aslan, Dinçer ve Coşkun-Arısoy (2015) tarafından geliştirilmiş olan "Eleştirel Düşünme Standartları" ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik ve çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adayları, eleştirel düşünme standartları ile demokrasiye yönelik tutum ölçeklerine katılıyorum düzeyinde görüş belirttikleri görülmüştür. Öğretmen adaylarının; eleştirel düşünme standartları puanları ile demokrasiye yönelik tutum puanları cinsiyet ve üniversiteye giriş puan türü değişkenleri açısından anlamlı farklılık bulunmazken, sınıf düzeyleri ve mezun olunan lise türleri açısından anlamlı farklılık bulunmuştur. Araştırma bulgularına dayalı olarak öneriler geliştirilmiştir.
Subjects | Social |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors |
|
Dates |
Publication Date : December 29, 2017 |
Bibtex | @research article { adyuebd332035,
journal = {Adıyaman University Journal of Educational Sciences},
issn = {},
eissn = {2149-2727},
address = {},
publisher = {Adıyaman University},
year = {2017},
volume = {7},
pages = {277 - 294},
doi = {10.17984/adyuebd.332035},
title = {An Analysis of the Critical Thinking Standards and Democratical Attitudes of Prospective Elementary School Teachers In Terms Of Certain Variables},
key = {cite},
author = {Aybek, Birsel and Aslan, Serkan}
} |
APA | Aybek, B , Aslan, S . (2017). An Analysis of the Critical Thinking Standards and Democratical Attitudes of Prospective Elementary School Teachers In Terms Of Certain Variables . Adıyaman University Journal of Educational Sciences , 7 (2) , 277-294 . DOI: 10.17984/adyuebd.332035 |
MLA | Aybek, B , Aslan, S . "An Analysis of the Critical Thinking Standards and Democratical Attitudes of Prospective Elementary School Teachers In Terms Of Certain Variables" . Adıyaman University Journal of Educational Sciences 7 (2017 ): 277-294 <https://dergipark.org.tr/en/pub/adyuebd/issue/31318/332035> |
Chicago | Aybek, B , Aslan, S . "An Analysis of the Critical Thinking Standards and Democratical Attitudes of Prospective Elementary School Teachers In Terms Of Certain Variables". Adıyaman University Journal of Educational Sciences 7 (2017 ): 277-294 |
RIS | TY - JOUR T1 - An Analysis of the Critical Thinking Standards and Democratical Attitudes of Prospective Elementary School Teachers In Terms Of Certain Variables AU - Birsel Aybek , Serkan Aslan Y1 - 2017 PY - 2017 N1 - doi: 10.17984/adyuebd.332035 DO - 10.17984/adyuebd.332035 T2 - Adıyaman University Journal of Educational Sciences JF - Journal JO - JOR SP - 277 EP - 294 VL - 7 IS - 2 SN - -2149-2727 M3 - doi: 10.17984/adyuebd.332035 UR - https://doi.org/10.17984/adyuebd.332035 Y2 - 2017 ER - |
EndNote | %0 Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi An Analysis of the Critical Thinking Standards and Democratical Attitudes of Prospective Elementary School Teachers In Terms Of Certain Variables %A Birsel Aybek , Serkan Aslan %T An Analysis of the Critical Thinking Standards and Democratical Attitudes of Prospective Elementary School Teachers In Terms Of Certain Variables %D 2017 %J Adıyaman University Journal of Educational Sciences %P -2149-2727 %V 7 %N 2 %R doi: 10.17984/adyuebd.332035 %U 10.17984/adyuebd.332035 |
ISNAD | Aybek, Birsel , Aslan, Serkan . "An Analysis of the Critical Thinking Standards and Democratical Attitudes of Prospective Elementary School Teachers In Terms Of Certain Variables". Adıyaman University Journal of Educational Sciences 7 / 2 (December 2017): 277-294 . https://doi.org/10.17984/adyuebd.332035 |
AMA | Aybek B , Aslan S . An Analysis of the Critical Thinking Standards and Democratical Attitudes of Prospective Elementary School Teachers In Terms Of Certain Variables. AUJES. 2017; 7(2): 277-294. |
Vancouver | Aybek B , Aslan S . An Analysis of the Critical Thinking Standards and Democratical Attitudes of Prospective Elementary School Teachers In Terms Of Certain Variables. Adıyaman University Journal of Educational Sciences. 2017; 7(2): 277-294. |
IEEE | B. Aybek and S. Aslan , "An Analysis of the Critical Thinking Standards and Democratical Attitudes of Prospective Elementary School Teachers In Terms Of Certain Variables", Adıyaman University Journal of Educational Sciences, vol. 7, no. 2, pp. 277-294, Dec. 2017, doi:10.17984/adyuebd.332035 |