Research Article
BibTex RIS Cite

Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers

Year 2020, Volume: 10 Issue: 1, 20 - 31, 30.06.2020
https://doi.org/10.17984/adyuebd.510080

Abstract

The aim of this phenomenology research is to define
the perceptions of middle school mathematics teachers about internship
trainers (mentor teachers and university supervisors). The perceptions of
participant teachers about internship trainers are examined under three main
themes: (i) the importance and contributions of internship trainers in their
professional development, (ii) internship trainers' approach to internships
and prospective mathematics teachers, (iii) characteristics that internship
trainers must have. The results indicate that middle school mathematics
teachers have very negative experiences and perceptions about internship
trainers.

References

  • Avalos, B. (2011). Teacher professional development in teaching and teacher education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27(1), 10-20.
  • Baki, A. (2001). Bilişim teknolojisi ışığı altında matematik eğitiminin değerlendirilmesi. Millî Eğitim Dergisi, 149(1), 26-31.
  • Boz, N., & Boz, Y. (2006). Do prospective teachers get enough experience in school placements? Journal of Education for Teaching, 32(4), 353-368.
  • Day, C., Elliot, B., & Kington, A. (2005). Reform, standards and teacher identity: Challenges of sustaining commitment. Teaching and Teacher Education, 21(5), 563-577.
  • Eraslan, A. (2008). Fakülte-okul işbirliği programı: Matematik öğretmeni adaylarının okul uygulama dersi üzerine görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 95-105.
  • Erhan-Kurt, G. (2016). Matematik öğretmen adaylarının okul deneyimi dersine yönelik beklentileri nelerdir? Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 279-289.
  • Ersoy, Y. (2005). Teknoloji destekli matematik eğitimine-öğretimine bakışlar-I: Fen lisesi matematik öğretmenlerinin görüşlerinden kesitler. TOJET: The Turkish On Line Journal of Educational Technology.
  • Feiman-Nemser, S. (2001). From preparation to practice: Designing a continuum to strengthen and sustain teaching. Teachers College Record, 103(6), 1013–1055.
  • Güneş, G. (2008). Yeni ilköğretim matematik dersi öğretim programının öğretme öğrenme ortamına yansımaları [Reflection on new primary school mathematics curriculum on the teaching and learning environment]. (Unpublished doctoral thesis), The University of Karadeniz Technical, Trabzon, Turkey.
  • Hacıömeroğlu, G. (2013). The field experiences of student teachers and effective mathematics teaching in Turkey. Australian Journal of Teacher Education, 38(2), 132-142.
  • Karakuş, M., & Yeşilpınar, M. (2013). İlköğretim altıncı sınıf matematik dersinde uygulanan etkinliklerin ve ölçme-değerlendirme sürecinin incelenmesi: Bir durum çalışması [An analysis of activites and measurment-evalaution process in a sixth grade math lesson: A case study]. Pegem Journal of Education and Instruction, 3(1), 35-54.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim okulu matematik dersi (6-8. sınıflar) öğretim programı [Middle-school mathematics curriculum (grades 6-8)]. Ankara: Author.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2012). Eğitimde FATİH Projesi. Retrieved from http://fatihprojesi.meb.gov.tr/
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Ortaokul (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) matematik dersi öğretim programı [Middle-school (grades 5, 6, 7 and 8) mathematics curriculum]. Ankara, Turkey: Author.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018a). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Yazar.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018b, 11.08.2018). Uygulama öğrencilerinin Millî Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. Retrieved from https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_06/25172143_YYnerge.pdf
  • Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., & Arora, A. (2012). TIMSS 2011: International results in mathematics. Chestnut Hill, MA: Boston College.
  • Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., & Hooper, M. (2016). TIMSS 2015: International results in mathematics. Chestnut Hill, MA Boston College.
  • Olson, J. F., Martin, M. O., Mullis, I. V. S., & Arora, A. (2008). TIMSS 2007: Technical report. Chestnut Hill, MA Boston College.
  • Temizöz, Y., & Koca, S. A. Ö. (2010). Matematik öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntemleri ve buluş yoluyla öğrenme yaklaşımı konusundaki görüşleri. Egitim ve Bilim, 33(149), 89-103.
  • Uçar, Z. T., & Demirsoy, N. H. (2010). Eski-yeni ikilemi: matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 321-332.
  • Yükseköğretim Kurumu. (1998). Fakülte-okul işbirliği. Ankara: Author.

Staj Eğitmeni: Ortaokul Matematik Öğretmenlerinden Yansımalar

Year 2020, Volume: 10 Issue: 1, 20 - 31, 30.06.2020
https://doi.org/10.17984/adyuebd.510080

Abstract

Bu fenomenoloji
araştırmasının amacı ortaokul matematik öğretmenlerinin staj eğitmenlerine
(staj öğretmeni ve uygulama öğretim elemanı) ilişkin algılarını tanımlamaktır.
Katılımcı öğretmenlerin staj eğitmenlerine ilişkin algıları üç ana tema
altında incelenmiştir: (i) staj eğitmenlerinin mesleki gelişimlerindeki önemi
ve katkıları, (ii) staj eğitmenlerinin staja ve matematik öğretmen adayına
yaklaşımı, (iii) staj eğitmenlerinin sahip olması gereken özellikler.
Sonuçlar, ortaokul matematik öğretmenlerinin staj eğitmenlerine yönelik
oldukça olumsuz deneyim ve algılara sahip olduğuna işaret etmektedir.

References

  • Avalos, B. (2011). Teacher professional development in teaching and teacher education over ten years. Teaching and Teacher Education, 27(1), 10-20.
  • Baki, A. (2001). Bilişim teknolojisi ışığı altında matematik eğitiminin değerlendirilmesi. Millî Eğitim Dergisi, 149(1), 26-31.
  • Boz, N., & Boz, Y. (2006). Do prospective teachers get enough experience in school placements? Journal of Education for Teaching, 32(4), 353-368.
  • Day, C., Elliot, B., & Kington, A. (2005). Reform, standards and teacher identity: Challenges of sustaining commitment. Teaching and Teacher Education, 21(5), 563-577.
  • Eraslan, A. (2008). Fakülte-okul işbirliği programı: Matematik öğretmeni adaylarının okul uygulama dersi üzerine görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(34), 95-105.
  • Erhan-Kurt, G. (2016). Matematik öğretmen adaylarının okul deneyimi dersine yönelik beklentileri nelerdir? Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(3), 279-289.
  • Ersoy, Y. (2005). Teknoloji destekli matematik eğitimine-öğretimine bakışlar-I: Fen lisesi matematik öğretmenlerinin görüşlerinden kesitler. TOJET: The Turkish On Line Journal of Educational Technology.
  • Feiman-Nemser, S. (2001). From preparation to practice: Designing a continuum to strengthen and sustain teaching. Teachers College Record, 103(6), 1013–1055.
  • Güneş, G. (2008). Yeni ilköğretim matematik dersi öğretim programının öğretme öğrenme ortamına yansımaları [Reflection on new primary school mathematics curriculum on the teaching and learning environment]. (Unpublished doctoral thesis), The University of Karadeniz Technical, Trabzon, Turkey.
  • Hacıömeroğlu, G. (2013). The field experiences of student teachers and effective mathematics teaching in Turkey. Australian Journal of Teacher Education, 38(2), 132-142.
  • Karakuş, M., & Yeşilpınar, M. (2013). İlköğretim altıncı sınıf matematik dersinde uygulanan etkinliklerin ve ölçme-değerlendirme sürecinin incelenmesi: Bir durum çalışması [An analysis of activites and measurment-evalaution process in a sixth grade math lesson: A case study]. Pegem Journal of Education and Instruction, 3(1), 35-54.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim okulu matematik dersi (6-8. sınıflar) öğretim programı [Middle-school mathematics curriculum (grades 6-8)]. Ankara: Author.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2012). Eğitimde FATİH Projesi. Retrieved from http://fatihprojesi.meb.gov.tr/
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). Ortaokul (5, 6, 7 ve 8. sınıflar) matematik dersi öğretim programı [Middle-school (grades 5, 6, 7 and 8) mathematics curriculum]. Ankara, Turkey: Author.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018a). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Yazar.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018b, 11.08.2018). Uygulama öğrencilerinin Millî Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. Retrieved from https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_06/25172143_YYnerge.pdf
  • Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., & Arora, A. (2012). TIMSS 2011: International results in mathematics. Chestnut Hill, MA: Boston College.
  • Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., & Hooper, M. (2016). TIMSS 2015: International results in mathematics. Chestnut Hill, MA Boston College.
  • Olson, J. F., Martin, M. O., Mullis, I. V. S., & Arora, A. (2008). TIMSS 2007: Technical report. Chestnut Hill, MA Boston College.
  • Temizöz, Y., & Koca, S. A. Ö. (2010). Matematik öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntemleri ve buluş yoluyla öğrenme yaklaşımı konusundaki görüşleri. Egitim ve Bilim, 33(149), 89-103.
  • Uçar, Z. T., & Demirsoy, N. H. (2010). Eski-yeni ikilemi: matematik öğretmenlerinin matematiksel inançları ve uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 321-332.
  • Yükseköğretim Kurumu. (1998). Fakülte-okul işbirliği. Ankara: Author.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Articles
Authors

Erhan Bozkurt 0000-0002-5524-6994

Firdevs Özkaya

Tuğba Çil This is me

Melike Dülger This is me

Publication Date June 30, 2020
Acceptance Date January 17, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Bozkurt, E., Özkaya, F., Çil, T., Dülger, M. (2020). Mentorship: Reflections from Middle School Mathematics Teachers. Adıyaman University Journal of Educational Sciences, 10(1), 20-31. https://doi.org/10.17984/adyuebd.510080

                                                                                                                                                                                                                                                      
by-nc-nd.png?resize=300%2C105&ssl=1 This work is licensed under CC BY-NC-ND 4.0