BibTex RIS Kaynak Göster

EVALUATION OF PRESERVICE SCIENCE EDUCATION STUDENTS CREATIVITY IN THE PROCESS OF INSTRUCTIONAL MATERIAL DESIGN

Yıl 2011, , 21 - 46, 01.06.2011
https://doi.org/10.14520/adyusbd.133

Öz

Training individuals with creative thinking skills is one of the most important tasks for all teachers. However, teachers' qualifications in this field are unknown. The purpose of this study is to evaluate 3th class Science Education students studying in Instructional Technologies and Material Design course within the scope of creativity in the process and at the end of preparing instructional material in Education Faculty, Adıyaman University In this study, case study which one of the qualitative research methods used in order to in-depth analyze the situation. The research showed that the instructional material design process and instructional material as a product requires creativity. In addition feedbacks about developed instructional materials showed that they are new, original and different. It is believed that during instructional material development process, students' showed serious activities about creative thinking.

Kaynakça

  • Arık, A. (1987). Yaratıcılık. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları,790.
  • Besemer, S.P., ve O’Quin, K. (1993). Assessing creative products: Progress and potentials. In S.G. Isaksen (Ed.), Nurturing and developing creativity: The emergence of a discipline (pp. 331 349). Norwood, New Jersey: Ablex Publishing Corp.
  • Besemer, S. P. ve O’Quin, K. (1999). ”Confirming the three-factor Creative Product Analysis Matrix model in an American sample.” Creativity Research Journal 12:4, p.287-296.
  • Besemer, S.P., ve Treffingger, D. (1981). Analysis of creative products: Review and synthesis. Journal of Creative Behavior, 15, 158-178.
  • Delfino, M.& Persico, D.(2007) Online or face to face? Experimenting with different techniques in teacher training. Journal of Computer Assisted Learning, 23, 351-365.
  • Ertürk, S. (1994).Eğitimde Program Geliştirme, Meteksan A.Ş., Ankara.
  • İşler, A. S. ve Bilgin, A. (2002). Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Yaratıcılık Hakkındaki Düşünceleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (XV)1, 133-152
  • Lindqvist, G. (2003). Vygotsky’s Theory of Creativity. Creativity Research, 15(2-3), 245–251
  • Hayes, J.R. (1990). Cognitive processes in creativity. (Paper No. 18).University of California Berkeley.
  • Joram, E., Woodruff, E., Bryson, M., & Lindsay, P. (1992). The effects of revising with a word processor on writing composition. Research in the Teaching of English, 26 (2), 167-192.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara, Nobel Yayınevi.
  • Kim, C. & Baylor, A. L. (2008). A Virtual Change Agent: Motivating Pre-service Teachers to Integrate Technology in Their Future Classrooms. Educational Technology & Society, 11 (2), 309-321.
  • Michael, K.Y. (2000). Comparison of Students' Product Creativity Using a Computer Simulation Activity versus a Hands-on Activity in Technology Education. Unpublished PDH Thesis. Virginia Polytechnic Institute and State University. Blacksburg, Virginia. USA.
  • Maslow, A. (1962). Toward a Psychology of Being. (Erişim Tarihi:3 Ocak 2011),http://www.abrahammaslow. com/m_motivation/Toward_a_Psychology_of_Being.asp
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (1973). 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu, Milli Eğitim Bakanlığı Mevzuat Bankası. (Erişim Tarihi:3 Ocak 2011), http://mevzuat.meb.gov.tr/html/88.html
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2005). İlköğretim 1 – 5 Sınıf Programları Tanıtım El Kitabı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Eğitim Öğretim ve Program Dairesi Başkanlığı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ankara. (Erişim Tarihi:10 Ocak 2011), http://mevzuat.meb.gov.tr/html/88.html
  • Sternberg, R. J. (2010). Ideas and Interests. Erişim Tarihi: 3 Ocak 2011, http://www.indiana.edu/~intell/ sternberg.shtml
  • Rotter, K. (2006). Creating Instructional Materials for All Pupils: Try COLA Intervention in School and Clinic 41; 273-282.
  • Runco, R.A., Nemiro, J., & Walberg, H.J., (1998). Personal explicit theories of creativity. Journal of Creative Behavior, 32(1), 1-17.
  • Seferoğlu, S. S. (2010). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara, Pegem Yayınevi.
  • Selvi, K. (2008). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara, Anı yayınevi.
  • Stein, M. (1974). Stimulating creativity: Vol. 1. Individual procedures. New York: Academic Press
  • Sternberg, R. S. (2006). The nature of creativity. Creativity Research Journal, 18(1), 87-99.
  • Taş, A. M. (2004). Sosyal bilgiler öğretmenliği eğitimi program standartlarının belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 28-54.
  • TDK. (2011). Türk Dil Kurumu Sözlüğü. (Erişim Tarihi:3 Ocak 2011), http://tdkterim.gov.tr/bts/
  • Torrance, E. P. (1966). Torrance test on creative thinking: Norms-technical manual (Research Edition). Lexington, Mass: Personal Press. Journal of Technology Education Vol. 13 (1), Fall 2001-43.
  • Torrance, E. P. (2003). The International Center for Studies in Creativity. (Erişim Tarihi: 2003), http://www.buffalostate.edu/orgs/cbir/CBIR-R1.asp
  • Torrance, E.P. (1963). Creativity. In F. W. Hubbard (Ed.), What research says to the teacher (Number 28). Washington, DC: Department of Classroom Teachers American Educational Research Association of the National Education Association.
  • Yalın, H. İ. (2007). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara, Nobel Yayınevi.
  • Yanpar, T. (2009). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara, Anı Yayınevi.
  • Yıldırım, A. ve Simşek, H. (2009). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık.

FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN MATERYAL TASARIMINDA YARATICILIKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2011, , 21 - 46, 01.06.2011
https://doi.org/10.14520/adyusbd.133

Öz

Eğitim sistemimizin önemli hedeflerinden biri yetiştirilecek insan gücünün yaratıcı düşünme
becerilerine sahip olmasıdır. Yaratıcı düşünme becerilerine sahip bireylerin yetiştirilmesinde en
önemli görev öğretmenlere düşmektedir. Dolayısıyla öğretmenlerin yaratıcı düşünceye sahip
bireyler yetiştirme konusunda gerekli bilgi ve beceriye sahip olmaları gerekmektedir. Ancak
öğretmenlerin bu alandaki yeterliliklerinin ne düzeyde olduğu tam olarak bilinmemektedir.
Bu araştırmanın amacı, Adıyaman Üniversitesi Eğitim Fakültesi 3. sınıf Fen Bilgisi Öğretmenliği
programında öğrenim gören öğrencilerinin “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı” dersi
kapsamında öğretim materyali hazırlarken, materyal hazırlama sürecinde ve hazırladıkları
materyale göre yaratıcılıklarını değerlendirmektir. Ayrıca araştırmada öğrencilerin, materyallerini
hazırlarken karşılaştıkları sorunların neler olduğu ve bu sorunların öğrencilerin materyal tasarımı
çalışmalarına nasıl etki ettiği belirlenmeye çalışılmıştır.
Bu çalışmada, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan, bir ya da birkaç özel durumun
derinlemesine incelenerek analiz edilmesini sağlayan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2010-2011 öğretim yılında Adıyaman Üniversitesi Eğitim fakültesi
Fen Bilgisi Öğretmenliği 3. sınıfında öğrenim gören 55 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Yapılan araştırma materyal tasarlama sürecinin ve ortaya konulan ürünün yaratıcılık
gerektirdiğini göstermiştir. Ayrıca materyallerin yeni, özgün ve farklı oldukları ile ilgili dönütler
alınmıştır. Öğrencilerin yaratıcı düşünme ile ilgili ciddi etkinliklerde bulundukları ortaya çıkmıştır
ancak materyal yapımında kullanılan malzemeleri temin etme konusunda karşılaşılan sorunların
ileriki zamanlarda yeni materyal veya proje yapmaları ile ilgili motivasyonlarını olumsuz
etkileyeceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Arık, A. (1987). Yaratıcılık. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları,790.
  • Besemer, S.P., ve O’Quin, K. (1993). Assessing creative products: Progress and potentials. In S.G. Isaksen (Ed.), Nurturing and developing creativity: The emergence of a discipline (pp. 331 349). Norwood, New Jersey: Ablex Publishing Corp.
  • Besemer, S. P. ve O’Quin, K. (1999). ”Confirming the three-factor Creative Product Analysis Matrix model in an American sample.” Creativity Research Journal 12:4, p.287-296.
  • Besemer, S.P., ve Treffingger, D. (1981). Analysis of creative products: Review and synthesis. Journal of Creative Behavior, 15, 158-178.
  • Delfino, M.& Persico, D.(2007) Online or face to face? Experimenting with different techniques in teacher training. Journal of Computer Assisted Learning, 23, 351-365.
  • Ertürk, S. (1994).Eğitimde Program Geliştirme, Meteksan A.Ş., Ankara.
  • İşler, A. S. ve Bilgin, A. (2002). Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Yaratıcılık Hakkındaki Düşünceleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (XV)1, 133-152
  • Lindqvist, G. (2003). Vygotsky’s Theory of Creativity. Creativity Research, 15(2-3), 245–251
  • Hayes, J.R. (1990). Cognitive processes in creativity. (Paper No. 18).University of California Berkeley.
  • Joram, E., Woodruff, E., Bryson, M., & Lindsay, P. (1992). The effects of revising with a word processor on writing composition. Research in the Teaching of English, 26 (2), 167-192.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara, Nobel Yayınevi.
  • Kim, C. & Baylor, A. L. (2008). A Virtual Change Agent: Motivating Pre-service Teachers to Integrate Technology in Their Future Classrooms. Educational Technology & Society, 11 (2), 309-321.
  • Michael, K.Y. (2000). Comparison of Students' Product Creativity Using a Computer Simulation Activity versus a Hands-on Activity in Technology Education. Unpublished PDH Thesis. Virginia Polytechnic Institute and State University. Blacksburg, Virginia. USA.
  • Maslow, A. (1962). Toward a Psychology of Being. (Erişim Tarihi:3 Ocak 2011),http://www.abrahammaslow. com/m_motivation/Toward_a_Psychology_of_Being.asp
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (1973). 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu, Milli Eğitim Bakanlığı Mevzuat Bankası. (Erişim Tarihi:3 Ocak 2011), http://mevzuat.meb.gov.tr/html/88.html
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2005). İlköğretim 1 – 5 Sınıf Programları Tanıtım El Kitabı. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, Eğitim Öğretim ve Program Dairesi Başkanlığı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), (2009). İlköğretim 1, 2 ve 3. Sınıflar Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ankara. (Erişim Tarihi:10 Ocak 2011), http://mevzuat.meb.gov.tr/html/88.html
  • Sternberg, R. J. (2010). Ideas and Interests. Erişim Tarihi: 3 Ocak 2011, http://www.indiana.edu/~intell/ sternberg.shtml
  • Rotter, K. (2006). Creating Instructional Materials for All Pupils: Try COLA Intervention in School and Clinic 41; 273-282.
  • Runco, R.A., Nemiro, J., & Walberg, H.J., (1998). Personal explicit theories of creativity. Journal of Creative Behavior, 32(1), 1-17.
  • Seferoğlu, S. S. (2010). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara, Pegem Yayınevi.
  • Selvi, K. (2008). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara, Anı yayınevi.
  • Stein, M. (1974). Stimulating creativity: Vol. 1. Individual procedures. New York: Academic Press
  • Sternberg, R. S. (2006). The nature of creativity. Creativity Research Journal, 18(1), 87-99.
  • Taş, A. M. (2004). Sosyal bilgiler öğretmenliği eğitimi program standartlarının belirlenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(1), 28-54.
  • TDK. (2011). Türk Dil Kurumu Sözlüğü. (Erişim Tarihi:3 Ocak 2011), http://tdkterim.gov.tr/bts/
  • Torrance, E. P. (1966). Torrance test on creative thinking: Norms-technical manual (Research Edition). Lexington, Mass: Personal Press. Journal of Technology Education Vol. 13 (1), Fall 2001-43.
  • Torrance, E. P. (2003). The International Center for Studies in Creativity. (Erişim Tarihi: 2003), http://www.buffalostate.edu/orgs/cbir/CBIR-R1.asp
  • Torrance, E.P. (1963). Creativity. In F. W. Hubbard (Ed.), What research says to the teacher (Number 28). Washington, DC: Department of Classroom Teachers American Educational Research Association of the National Education Association.
  • Yalın, H. İ. (2007). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara, Nobel Yayınevi.
  • Yanpar, T. (2009). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara, Anı Yayınevi.
  • Yıldırım, A. ve Simşek, H. (2009). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara, Seçkin Yayıncılık.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kemal Duruhan Bu kişi benim

Suat Çapuk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011

Kaynak Göster

APA Duruhan, K., & Çapuk, S. (2011). FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN MATERYAL TASARIMINDA YARATICILIKLARININ DEĞERLENDİRİLMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(6), 21-46. https://doi.org/10.14520/adyusbd.133