Measurement and Assessment course has an important place in helping student teachers gain “measurement and assessment” competency which takes part in general competencies of teaching profession. Because attitudes towards a course might affect the learning outcomes, it is important to investigate attitudes towards measurement and assessment course in order to help student teachers gain this crucial competency. The aim of the study is to identify the factors effecting the attitudes of student teachers towards measurement and assessment course. The main results of the study showed that woman student teachers give more importance to the course than the men do and the attitude differs significantly according to the teacher education program and taking statistic course before. However the attitude does not differs significantly according to the cumulative academic average and learning style preferences. Moreover, taking statistic course before, tactile, individual and auditory learning preferences predict the “negative approach” dimension of the attitude.
Attitude student teachers teacher education measurement and assessment.
Öğretmenlik
mesleği genel yeterlikleri kapsamında yer alan “ölçme ve değerlendirme”
yeterliğinin hizmet öncesi öğretmen eğitim sürecinde öğretmen adaylarına
kazandırılmasında “ölçme ve değerlendirme” dersi önemli bir yere sahiptir. Bir
derse yönelik tutumların dersin öğrenme çıktılarına erişme düzeyini
etkileyebilmesi nedeniyle Ölçme ve Değerlendirme dersine yönelik tutumların
incelenmesi, bu önemli yeterliğin öğretmen adaylarına kazandırılması açısından
önemli görülmüştür. Bu çalışmanın amacı Anadolu Üniversitesi Eğitim
Fakültesi’nde Ölçme ve Değerlendirme dersini alan öğretmen adaylarının bu derse
ilişkin tutumlarını etkileyen etmenleri belirlemektir. Çalışma sonucunda
öğretmen adaylarının Ölçme ve Değerlendirme dersine yönelik ortanın biraz
üzerinde bir düzeyde tutuma sahip oldukları, kadın öğretmen adaylarının derse
daha fazla önem verdikleri, devam edilen programa ve daha önce istatistik dersi
alma durumuna göre tutum puanlarının farklılaştığı, akademik ortalama ve
öğrenme biçimlerine göre tutum puanlarında istatistiksel olarak manidar bir
fark oluşmadığı ve derse yönelik tutumların “olumsuz yaklaşım” alt boyutunu
istatistik dersi alma, dokunsal öğrenme, bireysel ve işitsel öğrenme
biçimlerinin yordadığı belirlenmiştir.
Tutum öğretmen adayları öğretmen eğitimi ölçme ve değerlendirme.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |