BibTex RIS Kaynak Göster

CONTEMPORARY ISSUES OF TURKISH ACCORDING TO TURKISH STUDENT TEACHERS

Yıl 2013, Sayı: 11, 491 - 515, 31.01.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.466

Öz

The purpose of this research, is assessment of student teachers’ the views on contemporary issues in Turkish. In this study, interviewing method within the framework of qualitative research was used. Research was carried out working group consisting of 72 Turkish student teachers in Faculty of Education Erciyes University. The working group was created having a specified goal and cluster sampling method. Descriptive statistical method was used the data analysis about Personal information of student teachers. The data obtained from the interviewing forms were analyzed through content analysis. The results of this study, According to Turkish student teachers the most important problems as the first three mentioned: “sloppy and incorrect use of Turkish language, (39%)”, “the use of foreign words/foreign language passion or affectation (29%)” and “teacher factor, the problems of teacher training programs, Turkish learning and teaching insufficiency (14%)”.

Kaynakça

  • Aksan, D. (2004). Dilbilim ve Türkçe Yazıları. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçenin Öğretiminin Sorunları. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5 (3), 729-749.
  • Bağcı, H. (2012). Öğretmen Adaylarının Türkçenin Yaşadığı Sorunlara Yönelik Farkındalıkları ve Önerileri (Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği). Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,7 (1), 291-307.
  • Çiftçi, M. (2011). Türkçe Öğretmeni Yetiştirme Programı Sorunu. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,6 (1), 403-410.
  • Demir, C. ve Yapıcı, M. (2007). Ana Dili Olarak Türkçenin Öğretimi ve Sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 177-192.
  • Demirel, Ö. (Tarihsiz) İlkokullarda Türkçe Öğretimi ve Sorunları. (http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/19928% C3% 96ZCAN% 20DEM% C4% B0REL.pdf. İnternet adresinden erişim tarihi: 16.12.2012).
  • Erdoğan, T. ve Gök,B. (2009). Türkçenin Ana Dili Olarak Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve bu sorunların giderilmesine yönelik öneriler: Ankara örneği. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (36), 1-16.
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Hakkındaki Yeterlik Algıları ve Karşılaştıkları Sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Gülsevin, G. (2006). Dil Kirliliği (Türkçede Yabancı Unsurlar) Sorunu (ss. 135-164), Türkçenin Çağdaş Sorunları (2. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kırkkılıç, A. ve Maden, S. (2010). İlköğretim ve Lisans Programlarındaki Değişiklikler Sonrasında Türkçe Öğretmenliği Mesleğinin ve Türkçe Eğitimi Bölümlerinin Durumu. TÜBAR – Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 27, 477-502.
  • Özçelik, S. (2006). Türkçe ve Bilim Dili Sorunu (ss. 237-245), Türkçenin Çağdaş Sorunları (2. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Özden, Y. (2010). Öğrenme ve Öğretme. (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Girmen, P., Kaya, M. F. ve Bayrak, E. (2010). Türkçe Eğitimi Alanında Yaşanan Sorunların Lisansüstü Tezlere Dayalı Olarak Belirlenmesi. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (20 -22 Mayıs 2010), Bildiriler s. 133-138, Elazığ.
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar (Çevirenler: D. Bayrak, B. Aslan ve Z. Akyüz). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sis, N. (2006). Medya Dili Sorunu (247-284), Türkçenin Çağdaş Sorunları (2. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Yaman, H. ve Erdoğan, Y. (2007). İnternet Kullanımının Türkçeye Etkileri: Nitel Bir Araştırma. Journal of Language and Linguistic Studies, 3 (2), 237-249. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zülfikar, H. (2012). Dünden Bugüne Türkçe: Türkçesi Olduğu Hâlde Fransızcasını Kullanmaya Devam mı? Türk Dili, 721, 71-76.

TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARINA GÖRE TÜRKÇENİN GÜNCEL SORUNLARI

Yıl 2013, Sayı: 11, 491 - 515, 31.01.2013
https://doi.org/10.14520/adyusbd.466

Öz

Bu araştırmanın amacı, Türkçenin güncel sorunları üzerine Türkçe öğretmeni adaylarının görüşlerinin değerlendirmektir. Araştırmada nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde görüşme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma Erciyes Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenimlerini sürdüren 72 Türkçe öğretmeni adayından oluşan çalışma grubu üzerinden yürütülmüştür. Çalışma grubu amaçlı ve kümeleme örnekleme yöntemiyle oluşturulmuştur. Öğretmen adaylarının kişisel nitelikleriyle ilgili bilgilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel yöntem; görüşme soruları ile elde edilen verilerin analizinde ise, nitel araştırma veri analiz biçimlerinden içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre, çalışma grubundaki öğretmen adayları Türkçenin en önemli sorunlarını “Türkçenin özensiz ve yanlış kullanımı, (%39)”, “Yabancı sözcük kullanımı/yabancı dil tutkusu ya da özentisi, (%29)” ve “Öğretmen faktörü, öğretmen yetiştirme programlarındaki sıkıntılar, Türkçe öğrenimi ve öğretimindeki yetersizlik (%14)” şeklinde ilk üç sırada belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Aksan, D. (2004). Dilbilim ve Türkçe Yazıları. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Alyılmaz, C. (2010). Türkçenin Öğretiminin Sorunları. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 5 (3), 729-749.
  • Bağcı, H. (2012). Öğretmen Adaylarının Türkçenin Yaşadığı Sorunlara Yönelik Farkındalıkları ve Önerileri (Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Örneği). Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,7 (1), 291-307.
  • Çiftçi, M. (2011). Türkçe Öğretmeni Yetiştirme Programı Sorunu. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,6 (1), 403-410.
  • Demir, C. ve Yapıcı, M. (2007). Ana Dili Olarak Türkçenin Öğretimi ve Sorunları. Sosyal Bilimler Dergisi, 9 (2), 177-192.
  • Demirel, Ö. (Tarihsiz) İlkokullarda Türkçe Öğretimi ve Sorunları. (http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/19928% C3% 96ZCAN% 20DEM% C4% B0REL.pdf. İnternet adresinden erişim tarihi: 16.12.2012).
  • Erdoğan, T. ve Gök,B. (2009). Türkçenin Ana Dili Olarak Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve bu sorunların giderilmesine yönelik öneriler: Ankara örneği. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (36), 1-16.
  • Gelbal, S. ve Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri Hakkındaki Yeterlik Algıları ve Karşılaştıkları Sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135-145.
  • Gülsevin, G. (2006). Dil Kirliliği (Türkçede Yabancı Unsurlar) Sorunu (ss. 135-164), Türkçenin Çağdaş Sorunları (2. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Kırkkılıç, A. ve Maden, S. (2010). İlköğretim ve Lisans Programlarındaki Değişiklikler Sonrasında Türkçe Öğretmenliği Mesleğinin ve Türkçe Eğitimi Bölümlerinin Durumu. TÜBAR – Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi, 27, 477-502.
  • Özçelik, S. (2006). Türkçe ve Bilim Dili Sorunu (ss. 237-245), Türkçenin Çağdaş Sorunları (2. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Özden, Y. (2010). Öğrenme ve Öğretme. (10. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Girmen, P., Kaya, M. F. ve Bayrak, E. (2010). Türkçe Eğitimi Alanında Yaşanan Sorunların Lisansüstü Tezlere Dayalı Olarak Belirlenmesi. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (20 -22 Mayıs 2010), Bildiriler s. 133-138, Elazığ.
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar (Çevirenler: D. Bayrak, B. Aslan ve Z. Akyüz). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Sis, N. (2006). Medya Dili Sorunu (247-284), Türkçenin Çağdaş Sorunları (2. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Yaman, H. ve Erdoğan, Y. (2007). İnternet Kullanımının Türkçeye Etkileri: Nitel Bir Araştırma. Journal of Language and Linguistic Studies, 3 (2), 237-249. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zülfikar, H. (2012). Dünden Bugüne Türkçe: Türkçesi Olduğu Hâlde Fransızcasını Kullanmaya Devam mı? Türk Dili, 721, 71-76.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Göçer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Göçer, A. (2013). TÜRKÇE ÖĞRETMENİ ADAYLARINA GÖRE TÜRKÇENİN GÜNCEL SORUNLARI. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(11), 491-515. https://doi.org/10.14520/adyusbd.466