BibTex RIS Kaynak Göster

AN EMPRICAL INVESTIGATION EMPLOYEE TURNOVER IN THE HOTEL ENTERPRISES FOOD AND BEVERAGE DEPARTMANTS

Yıl 2010, Sayı: 5, 200 - 213, 01.12.2010

Öz

With the expansion of economic and social area in tourism industry, employees’ behavior has been getting important which is one of the basic production factors. Employee mobility is a reflection of employees’ behaviours emerged as a result of external and internal interference. Employee mobility is a concept which examines entering-leaving job movement and which has a great effect on employees and establishments. In the study, views of employees on employee mobility that was working in food-beverage department of hotel establishments was analyzed. The study consists of two parts that are literature review and methodology. In the part of literature review was done about the importance of food-beverage departments in hotel establishments and the concept of employee mobility. In the part of methodology questionnaire was designed and 379 employees that were working in food-beverage department of 4 and 5 star hotels in Çeşme were interviewed. The results showed that employees that were working in food-beverage department of hotel establishments were tend to employee mobility than other sector’s employees.

Kaynakça

  • Aksu, Akın, Ebru Tarcan, Eda Atılgan, (2001), İşgören Devrinin Otel İşletmelerine Olan Maliyetinin Hesaplanması: Antalya Yöresinde Bir Araştırma, Turizm İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi- Nevşehir Turizm İşl. ve Otel. Y.O. Hafta Sonu Seminerleri VII, Şubat-2001.
  • Aksu, Akın, (1996), İşgören Devir Hızının Otel İşletmelerine Olan Maliyetinin Hesaplanması ve Antalya Yöresinde Bir Uygulama, Verimlilik Dergisi, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları.
  • Aktaş, Ahmet, (2001), Ağırlama Hizmet İşletmelerinde Yiyecek ve İçecek Yönetimi, Detay Yayıncılık, Ankara. Ambika, Mehta, The Challenge Of Hotel Employee Turnover, HVS International,
  • www.hvs.international.com(Çevrimiçi:25.01.2006).
  • Avcıkurt Cevdet, Barış Erdem, (2005), Turizmde Bölgesel Tanıtma ve Bursa İli Bölgesel Tanıtım Modeli, I. Bursa Turizm Sempozyumu Bildiriler Kitabı.
  • Aydemir, Fazıla Çakır, (1996), Yiyecek- İçecek Hizmetleri, Gastronomi Dergisi, No:8.
  • Aydın, Şule, (2005), Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi: İlkeler ve Uygulamalar, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çöl, Güner, Örgütsel Bağlılık Kavramı ve Benzer Kavramlarla İlişkisi, www.isguc.com.tr (Çevrimiçi:03.12.2005), Cilt:6, Sayı:2, s.1.
  • Demir, Cengiz, Berrin Güzel, (2005), Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi: İlkeler ve Uygulamalar, Nobel Yayın Dağıtım, Mayıs-2005.
  • Demir, Cengiz, Özgür Hakan Çavuş, (2005), Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi: İlkeler Ve Uygulamalar, Nobel Yayın Dağıtım, Mayıs-2005.
  • Dünya Turizm Örgütü, http://www.unwto.org (Çevrimiçi: 22.11.2007).
  • Ehtiyar, Rüya, (1996), Otel İşletmelerinde Çalışan Personelin İş Tatmini ve Antalya Yöresinde Yapılan Bir Araştırma, Verimlilik Dergisi, Milli Prodüktivite Yayınları.
  • Erdil, Oya, Halit Keskin, Erdal Deniz, (2001), Bir Maliyet Unsuru Olarak İşgücü Devir Hızı Oranlarının İşletmeler Açısından Önemi, 9. Ulusal Yönetim Organizasyonu Kongresi, İstanbul Üniversitesi-24-26 Mayıs 2001, İstanbul, www.isletme.istanbul.edu.tr/duyurular//kongrebook (Çevrimiçi: 04.01.2008).
  • Ertan, Hayrettin, (1997), Otel İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi Açısından İşgören Devir Hızı Anlam ve Önemi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir.
  • Gönenç Güler, Emel, (2006), Edirne’de Turizme Yönelik Ürünlerin Geliştirilmesi, II. Eğirdir Turizm Sempozyumu Bildirileri Kitabı.
  • İngiltere Personel Geliştirme Departmanı (United Kingdom Department of Personnel Development).
  • Kılıç, Cem, (2000), Turizm Sektöründe İstihdamın Niteliğini Etkileyen Faktörler ve Türkiye’de Beş Yıldızlı Otellerin Analizi, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Kuşluvan, Salih, Zeynep Kuşluvan, (2004), Turizm İşletmelerinde İşgören Devri, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, Yıl:1, Sayı:1.
  • Mullins, J. Laurie, (1995), Hospitality Management A Human Resource Approach, Pitman Publishing.
  • Olalı Hasan, Meral Korzay, (1993), Otel İşletmeciliği, Betaş Yayınları, İstanbul.
  • Örücü, Edip, Zeki Atıl Bulut, Ali Naci Karabulut, (2005), Konaklama İşletmelerinde Uygulanan Ücret Ve Ödül Yönetimi Sistemi(Muğla İli Örneği), Gazi Üni. İ.İ.B.F. Dergisi, 7/1(2005).
  • Özdevecioğlu, Mahmut, (2004), Algılanan Örgütsel Desteğin İşten Ayrılma Niyeti Üzerindeki Etkileri, Amme İdaresi Dergisi, 37/7, Aralık-2004.
  • Özdipçiner, Nuray Selma, Velittin Kalınkara, (2005), Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları, Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt;16, Sayı:1, 2005.
  • Roderick D., Iverson, (1999), An Event Analysis Of Employee Turnover: The Case Of Hospitality Employees İn Australia, Science Direct, Volume 9, Number:4
  • Sağlam, Güler Arı, (2003), Yöneticiye Duyulan Güven Bağlılığı Arttırır mı?, Gazi Üni. Tic. Turizm Eğitim Fak. Dergisi, Yıl:2003, Sayı:2.
  • Sarıoğlan, Mehmet, (2007), Şarap Turizmi ve İzmir Yöresinde Şarap Turizminin Geliştirilmesine Yönelik Bir Model Önerisi, Çeşme Ulusal Turizm Sempozyumu (21-23 Kasım 2007), Çeşme-İzmir.
  • Şahin, Seda, (2005), Kriz ve Kriz Yönetimi Kapsamında Küçülme: Konaklama İşletmelerinde Örnek Bir Uygulama, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Taşkın, Engin, (1997), Otel İşletmelerinde Yiyecek İçecek Maliyet Kontrolü ve Azaltılması, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir.
  • Tütüncü, Özkan, Mahmut Demir, (2002), Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi ve İşgücü Hareketliliğinin Analizi, Turhan Kitabevi, Ankara-2002.
  • Usal, Alparslan, Osman Avşar Kurgun, (2006), Turizm İşletmelerinde Maliyet Analizi, Detay Yayınları-Ankara.
  • www.cipd.co.uk, Chartered Instıtute of Personel and Development 2002, (Çevrimiçi:14.12.2005).
  • Yenipınar, Uysal, (2005), Otel İşletmelerinde Ücretlendirme: İzmir İli 4-5 Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Analiz, Dokuz Eylül Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:7, Sayı:3, Yıl:2005.

OTEL İŞLETMELERİ YİYECEK-İÇECEK ÜNİTELERİNDE İŞGÖREN DEVRİ ÜZERİNE GÖRGÜL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2010, Sayı: 5, 200 - 213, 01.12.2010

Öz

Turizm endüstrisi günümüzde ulaştığı ekonomik ve sosyal etki alanının genişlemesiyle birlikte en önemli üretim faktörü olan işgörenlerin davranışları önem kazanmaya başlamıştır. İşgören devri de işgörenlerin iç ve dış müdahaleler sonucu ortaya çıkan bir davranış türünün yansımasıdır. İşgören devri, işgörenlerin işletmelere giriş-çıkış hareketlerini inceleyen, işgörene ve işletmeye önemli ölçüde etki eden bir olgudur. Çalışmada otel işletmeleri bünyesinde faaliyet gösteren yiyecek-içecek departmanı işgörenlerinin işgören devrine bakış açıları incelenmiştir. Çalışma, yazınsal inceleme ve görgül araştırma olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Çalışmanın yazınsal inceleme kısmında yiyecek içecek departmanlarının otelcilik sektörü içerisindeki önemi ve işgören devri olgusu hakkında kavramsal bir inceleme yapılmıştır. Çalışmanın görgül kısmında ise Çeşme yöresinde faaliyet gösteren 4 ve 5 yıldızlı otel işletmeleri bünyesinde faaliyet gösteren yiyecek-içecek departmanlarında çalışan 379 işgörene karşılıklı görüşme yöntemi ile anket tekniğinden yararlanılarak bir araştırma yapılmıştır. Araştırma sonucunda otel işletmeleri bünyesinde faaliyet gösteren yiyecek-içecek departmanı işgörenlerinin diğer sektörlere nazaran işgören devrine daha eğilimli oldukları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aksu, Akın, Ebru Tarcan, Eda Atılgan, (2001), İşgören Devrinin Otel İşletmelerine Olan Maliyetinin Hesaplanması: Antalya Yöresinde Bir Araştırma, Turizm İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi- Nevşehir Turizm İşl. ve Otel. Y.O. Hafta Sonu Seminerleri VII, Şubat-2001.
  • Aksu, Akın, (1996), İşgören Devir Hızının Otel İşletmelerine Olan Maliyetinin Hesaplanması ve Antalya Yöresinde Bir Uygulama, Verimlilik Dergisi, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları.
  • Aktaş, Ahmet, (2001), Ağırlama Hizmet İşletmelerinde Yiyecek ve İçecek Yönetimi, Detay Yayıncılık, Ankara. Ambika, Mehta, The Challenge Of Hotel Employee Turnover, HVS International,
  • www.hvs.international.com(Çevrimiçi:25.01.2006).
  • Avcıkurt Cevdet, Barış Erdem, (2005), Turizmde Bölgesel Tanıtma ve Bursa İli Bölgesel Tanıtım Modeli, I. Bursa Turizm Sempozyumu Bildiriler Kitabı.
  • Aydemir, Fazıla Çakır, (1996), Yiyecek- İçecek Hizmetleri, Gastronomi Dergisi, No:8.
  • Aydın, Şule, (2005), Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi: İlkeler ve Uygulamalar, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Çöl, Güner, Örgütsel Bağlılık Kavramı ve Benzer Kavramlarla İlişkisi, www.isguc.com.tr (Çevrimiçi:03.12.2005), Cilt:6, Sayı:2, s.1.
  • Demir, Cengiz, Berrin Güzel, (2005), Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi: İlkeler ve Uygulamalar, Nobel Yayın Dağıtım, Mayıs-2005.
  • Demir, Cengiz, Özgür Hakan Çavuş, (2005), Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi: İlkeler Ve Uygulamalar, Nobel Yayın Dağıtım, Mayıs-2005.
  • Dünya Turizm Örgütü, http://www.unwto.org (Çevrimiçi: 22.11.2007).
  • Ehtiyar, Rüya, (1996), Otel İşletmelerinde Çalışan Personelin İş Tatmini ve Antalya Yöresinde Yapılan Bir Araştırma, Verimlilik Dergisi, Milli Prodüktivite Yayınları.
  • Erdil, Oya, Halit Keskin, Erdal Deniz, (2001), Bir Maliyet Unsuru Olarak İşgücü Devir Hızı Oranlarının İşletmeler Açısından Önemi, 9. Ulusal Yönetim Organizasyonu Kongresi, İstanbul Üniversitesi-24-26 Mayıs 2001, İstanbul, www.isletme.istanbul.edu.tr/duyurular//kongrebook (Çevrimiçi: 04.01.2008).
  • Ertan, Hayrettin, (1997), Otel İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi Açısından İşgören Devir Hızı Anlam ve Önemi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir.
  • Gönenç Güler, Emel, (2006), Edirne’de Turizme Yönelik Ürünlerin Geliştirilmesi, II. Eğirdir Turizm Sempozyumu Bildirileri Kitabı.
  • İngiltere Personel Geliştirme Departmanı (United Kingdom Department of Personnel Development).
  • Kılıç, Cem, (2000), Turizm Sektöründe İstihdamın Niteliğini Etkileyen Faktörler ve Türkiye’de Beş Yıldızlı Otellerin Analizi, Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Kuşluvan, Salih, Zeynep Kuşluvan, (2004), Turizm İşletmelerinde İşgören Devri, Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, Yıl:1, Sayı:1.
  • Mullins, J. Laurie, (1995), Hospitality Management A Human Resource Approach, Pitman Publishing.
  • Olalı Hasan, Meral Korzay, (1993), Otel İşletmeciliği, Betaş Yayınları, İstanbul.
  • Örücü, Edip, Zeki Atıl Bulut, Ali Naci Karabulut, (2005), Konaklama İşletmelerinde Uygulanan Ücret Ve Ödül Yönetimi Sistemi(Muğla İli Örneği), Gazi Üni. İ.İ.B.F. Dergisi, 7/1(2005).
  • Özdevecioğlu, Mahmut, (2004), Algılanan Örgütsel Desteğin İşten Ayrılma Niyeti Üzerindeki Etkileri, Amme İdaresi Dergisi, 37/7, Aralık-2004.
  • Özdipçiner, Nuray Selma, Velittin Kalınkara, (2005), Konaklama Sektörü Çalışanlarının Örgüte Yönelik Düşünce ve Bağlılık Durumları, Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, Cilt;16, Sayı:1, 2005.
  • Roderick D., Iverson, (1999), An Event Analysis Of Employee Turnover: The Case Of Hospitality Employees İn Australia, Science Direct, Volume 9, Number:4
  • Sağlam, Güler Arı, (2003), Yöneticiye Duyulan Güven Bağlılığı Arttırır mı?, Gazi Üni. Tic. Turizm Eğitim Fak. Dergisi, Yıl:2003, Sayı:2.
  • Sarıoğlan, Mehmet, (2007), Şarap Turizmi ve İzmir Yöresinde Şarap Turizminin Geliştirilmesine Yönelik Bir Model Önerisi, Çeşme Ulusal Turizm Sempozyumu (21-23 Kasım 2007), Çeşme-İzmir.
  • Şahin, Seda, (2005), Kriz ve Kriz Yönetimi Kapsamında Küçülme: Konaklama İşletmelerinde Örnek Bir Uygulama, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Taşkın, Engin, (1997), Otel İşletmelerinde Yiyecek İçecek Maliyet Kontrolü ve Azaltılması, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir.
  • Tütüncü, Özkan, Mahmut Demir, (2002), Konaklama İşletmelerinde İnsan Kaynakları Yönetimi ve İşgücü Hareketliliğinin Analizi, Turhan Kitabevi, Ankara-2002.
  • Usal, Alparslan, Osman Avşar Kurgun, (2006), Turizm İşletmelerinde Maliyet Analizi, Detay Yayınları-Ankara.
  • www.cipd.co.uk, Chartered Instıtute of Personel and Development 2002, (Çevrimiçi:14.12.2005).
  • Yenipınar, Uysal, (2005), Otel İşletmelerinde Ücretlendirme: İzmir İli 4-5 Yıldızlı Otel İşletmelerinde Bir Analiz, Dokuz Eylül Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:7, Sayı:3, Yıl:2005.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer L. Met Bu kişi benim

Mehmet Sarıoğlan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Met, Ö. L., & Sarıoğlan, M. (2010). OTEL İŞLETMELERİ YİYECEK-İÇECEK ÜNİTELERİNDE İŞGÖREN DEVRİ ÜZERİNE GÖRGÜL BİR ARAŞTIRMA. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(5), 200-213.