BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Sayı: 19, 167 - 193, 29.04.2015
https://doi.org/10.14520/adyusbd.41708

Öz

Research shows that the environmental education is not sufficiently addressed in educational institutions in our country. In this study, physics, chemistry and biology student teachers' general environmental information, and their level of utilization of this knowledge for the environment in which they live were tried to determine. The sample of the study consisted of physics (25), chemistry (25) and biology student teachers (25), a total of 75 student teachers studying in their final year at KTU Fatih Faculty of Education. The data were collected using questionnaire and interview techniques. The questionnaire consisted of a total of 26 questions, 4 open-ended and 22 multiple-choice with three options. In addition, the semi-structured interviews were conducted with 5 student teachers randomly selected from each program. Chi-square test was used to compare the items in the questionnaire. The results from the chi-square indicated that there is a significant difference in only one item between the branches and three items in terms of the gender. Considering all items in the questionnaire, the result is reached that information and behavior levels towards the environment does not differ in term of gender and branches. Another result is that student teachers’ information and behavior levels towards the environment was not enough

Kaynakça

  • Alp, E., Ertepinar, H., Tekkaya C. ve Yilmaz, A. (2006). A Statistical Analysis of Children’s Environmental Knowledge and Attitudes in Turkey. International Research in Geographical and Environmental Education, 15(3): 210 – 223.
  • Alp, E., Ertepinar, H., Tekkaya, C. ve Yilmaz, A. (2008). A Survey on Turkish Elementary School Students' Environmental Friendly Behaviours and Asociated Variables', Environmental Education Research, 14(2): 129-143.
  • Altın, M. (2001). Biyoloji Öğretmeni Adaylarında Çevre Eğitimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Atasoy, E. ve Ertürk, H. (2008). İlköğretim Öğrencilerinin Çevresel Tutum ve Çevre Bilgisi Üzerine Bir Alan Araştırması, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1): 105-122.
  • Aydın, F., Coşkun, M., Kaya, H. ve Erdönmez, İ. (2011). Gifted Students’ Attitudes Towards Environment: A Case Study From Turkey. African Journal of Agricultural Research, 6(7): 1876-1883.
  • Baş Tarsus, M (2010). Evaluation of Environmental School Students. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Çabuk, B. ve Karacaoğlu, C. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2): 189-198.
  • Çepel, N. (2008). Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri, (3. Baskı), Ankara: TUBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Erol, G. H. ve Gezer, K. (2006). Prospective of Elementary School Teachers’ Attitudes Toward Environment and Environmental Problems, International Journal of Environmental and Science Education, 1(1): 65-77.
  • Frick, J., Kaiser, F. G. ve Wilson, M. (2004). Environmental Knowledge and Conservation Behavior: Exploring Prevalence And Structure İn A Representative Sample. Personality ve Individual Differences, 37(8): 1597-1613.
  • Gökçe, N., Kaya, E., Aktay, S. ve Özden, M. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları, İlköğretim Online, 6(3): 452-468.
  • Gökmen, A., Ekici, G. ve Öztürk, G., (2012). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Çevre Eğitimine Yönelik Öz-Yeterlilik Algılarının İncelenmesi Üzerine Bir Çalışma, X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2470-30_05_2012-21_56_31.pdf adresinden 5.03.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Gökmen, S. (2007). Genel Ekoloji, (1. Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Hounshell, P. ve L. Liggett. (1973). Assessing the Effectiveness of Environmental Education, Journal of Environmental Education, 5(2): 28-30.

FİZİK, KİMYA VE BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE BİLİNÇ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2015, Sayı: 19, 167 - 193, 29.04.2015
https://doi.org/10.14520/adyusbd.41708

Öz

Yapılan çalışmalar, ülkemizdeki eğitim kurumlarında çevre eğitimine yeterince yer verilmediğini ortaya koymaktadır. Bu çalışmada fizik, kimya ve biyoloji öğretmen adaylarının genel çevre bilgileri ve içinde yaşadıkları çevreye karşı bu bilgileri kullanma düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmanın örneklemini, KTÜ Fatih Eğitim Fakültesi fizik (25), kimya (25) ve biyoloji (25) öğretmenliği son sınıfta öğrenim görmekte olarak toplam 75 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veriler anket ve mülakat teknikleri kullanılarak toplanmıştır. Ankette 4 açık uçlu, 22 üç seçenekli toplam 26 soru bulunmaktadır. Ayrıca her programdan seçilen 5 ‘er öğretmen adayı ile yarı-yapılandırılmış mülakatlar yürütülmüştür. Anket maddelerinin karşılaştırılmasında ki-kare testi kullanılmıştır. Ki-kare analizi sonucunda branşlar arasında sadece bir maddede ve cinsiyette ise üç maddede anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Anketteki tüm maddeler dikkate alındığında, çevreye yönelik bilgi ve tutumların,  cinsiyet ve  branşa göre farklılaşmadığı sonucuna ulaşılabilir. Diğer bir sonuç ise, öğretmen adaylarının çevreye karşı bilgi ve davranımlarının yeterli düzeyde olmadığıdır.  

Anahtar Kelimeler: Çevre Eğitimi, Öğretmen Adayı, Çevre Bilinci.

 

Kaynakça

  • Alp, E., Ertepinar, H., Tekkaya C. ve Yilmaz, A. (2006). A Statistical Analysis of Children’s Environmental Knowledge and Attitudes in Turkey. International Research in Geographical and Environmental Education, 15(3): 210 – 223.
  • Alp, E., Ertepinar, H., Tekkaya, C. ve Yilmaz, A. (2008). A Survey on Turkish Elementary School Students' Environmental Friendly Behaviours and Asociated Variables', Environmental Education Research, 14(2): 129-143.
  • Altın, M. (2001). Biyoloji Öğretmeni Adaylarında Çevre Eğitimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Atasoy, E. ve Ertürk, H. (2008). İlköğretim Öğrencilerinin Çevresel Tutum ve Çevre Bilgisi Üzerine Bir Alan Araştırması, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1): 105-122.
  • Aydın, F., Coşkun, M., Kaya, H. ve Erdönmez, İ. (2011). Gifted Students’ Attitudes Towards Environment: A Case Study From Turkey. African Journal of Agricultural Research, 6(7): 1876-1883.
  • Baş Tarsus, M (2010). Evaluation of Environmental School Students. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Çabuk, B. ve Karacaoğlu, C. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Çevre Duyarlılıklarının İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2): 189-198.
  • Çepel, N. (2008). Ekolojik Sorunlar ve Çözümleri, (3. Baskı), Ankara: TUBİTAK Popüler Bilim Kitapları.
  • Erol, G. H. ve Gezer, K. (2006). Prospective of Elementary School Teachers’ Attitudes Toward Environment and Environmental Problems, International Journal of Environmental and Science Education, 1(1): 65-77.
  • Frick, J., Kaiser, F. G. ve Wilson, M. (2004). Environmental Knowledge and Conservation Behavior: Exploring Prevalence And Structure İn A Representative Sample. Personality ve Individual Differences, 37(8): 1597-1613.
  • Gökçe, N., Kaya, E., Aktay, S. ve Özden, M. (2007). İlköğretim Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Tutumları, İlköğretim Online, 6(3): 452-468.
  • Gökmen, A., Ekici, G. ve Öztürk, G., (2012). Biyoloji Öğretmen Adaylarının Çevre Eğitimine Yönelik Öz-Yeterlilik Algılarının İncelenmesi Üzerine Bir Çalışma, X. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek/dosyalar/tam_metin/pdf/2470-30_05_2012-21_56_31.pdf adresinden 5.03.2013 tarihinde alınmıştır.
  • Gökmen, S. (2007). Genel Ekoloji, (1. Baskı), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Hounshell, P. ve L. Liggett. (1973). Assessing the Effectiveness of Environmental Education, Journal of Environmental Education, 5(2): 28-30.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Demircioğlu

Hülya Demircioğlu Bu kişi benim

Mustafa Yadigaroğlu

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Demircioğlu, G., Demircioğlu, H., & Yadigaroğlu, M. (2015). FİZİK, KİMYA VE BİYOLOJİ ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÇEVRE BİLİNÇ DÜZEYLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(19), 167-193. https://doi.org/10.14520/adyusbd.41708

Cited By