Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK ODAKLI AKADEMİK RİSK ALMA DAVRANIŞLARINA İLİŞKİN ALGILARININ CİNSİYET, SINIF DÜZEYİ, ÜSTBİLİŞ VE TUTUM DEĞİŞKENLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2019, Issue: 32, 1 - 30, 30.08.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.558120

Abstract

Bu
araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma
davranışlarına ilişkin algı düzeylerini belirlemek ve cinsiyet ve sınıf düzeyi
değişkenleri açısından incelemektir. Ayrıca öğrencilerin matematiksel
metabilişsel farkındalık ve matematik tutum düzeylerinin matematik odaklı
akademik risk alma davranışlarına ilişkin algı düzeylerini ne derece yordadığı
araştırılmıştır. Bu araştırma, betimsel tarama ve ilişkisel modeller (nedensel
karşılaştırma ve korelasyonel) kullanılarak tasarlanmıştır. Araştırma grubu 380
ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri Kişisel Bilgi Formu,
Matematiksel Üst Biliş Farkındalık Ölçeği, Matematiğe Karşı Tutum Ölçeği ve Matematik
Odaklı Akademik Risk Alma Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyet
ve sınıf düzeyi değişkenleri açısından istatistiksel olarak anlamlı bir fark
bulunmuştur. Ayrıca, sonuçlar öğrencilerin matematiksel üstbilişsel farkındalık
puanları ve matematik puanlarına yönelik tutumlarının akademik risk alma
davranışına ilişkin algı puanlarının anlamlı yordayıcıları olduğunu
göstermiştir.

References

  • Abdullah, M., & Osman, K. (2010). 21st century inventive thinking skills among primary students in Malaysia and Brunei. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1646-1651.
  • Akdağ, E. M., Köksal, M. S., & Ertekin P. (2016). Üstün yetenekli ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmede zihinsel risk alma davranışlarının sınıf düzeyi ve cinsiyet değişkenleri açısından incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 16-25.
  • Atkins, W. J., Leder, G. C., O'Halloran, P. J., Pollard, G. H., & Taylor, P. (1991). Measuring risk taking. Educational Studies in Mathematics, 22(3), 297-308.
  • Avcı, E., & Özenir, Ö. S. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(2), 304-320.
  • Beghetto, R. A. (2009). Correlates of intellectual risk taking in elementary school science. Journal of research in science teaching, 46(2), 210-223.
  • Beghetto, R. A., & Baxter, J. A. (2012). Exploring student beliefs and understanding in elementary science and mathematics. Journal of Research in Science Teaching, 49(7), 942-960.
  • Bozpolat, E., & Koç, H. (2017). 8. sınıf öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 525-543.
  • Büyüköztürk, S. (2010). Sosyal bilimler icin veri analizi el kitabi (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrnes, J. P., Miller, D. C., & Schafer, W. D. (1999). Gender differences in risk taking: a meta analysis. Psychological bulletin, 125(3), 367-383.
  • Clara, I. P., Cox, B. J., & Enns, M. W. (2001). Confirmatory factor analysis of the Depression Anxiety-Stress Scales in depressed and anxious patients. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23, 61-67.
  • Clifford, M.M. (1988). Failure tolerance and academic risk taking in ten to twelve year-old students. British Journal of Educational Psychology, 58, 15–27.
  • Clifford, M. M., Lan, W. Y., Chou, F. C., & Qi, Y. (1989). Academic risk-taking: Developmental and cross-cultural observations. The Journal of Experimental Education, 57(4), 321-338.
  • Clifford, M. M., Chou, F. C., Mao, K. N., Yun Lan, W., & Kuo, S. Y. (1990). Academic risk taking, development, and external constraint. The Journal of Experimental Education, 59(1), 45-64.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Çakır, E., & Yaman, S. (2015). Ortaokul öğrencilerinin zihinsel risk alma becerileri ve üst bilişsel farkındalıkları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 163-178.
  • Çetin, B., İlhan, M., & Yılmaz, F. (2014). An investigation of the relationship between the fear of receiving negative criticism and of taking academic risk through canonical correlation analysis. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(1), 146-158.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: Spss ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem A Akademi.
  • Dachner, A. M., Miguel, R. F. ve Patena, R. A. (2017). Risky Business: understanding student intellectual risk taking in management education. Journal of Management Education, 41(3), 415-443.
  • Daşçı, A. D., & Yaman, S. (2014). Fen ve teknoloji dersinde öğrencilerin zihinsel risk alma becerilerinin Piaget’in bilişsel gelişim dönemlerine ve eğitim kademelerine göre incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(3), 271-285.
  • Deveci, İ., & Aydın, F. (2018). Relationship between students' tendencies toward academic risk taking and their attitudes to science. Issues in Educational Research, 28(3), 560-577.
  • Erbaş, A. K., & Baş, S. (2015). The contribution of personality traits, motivation, academic risk-taking and metacognition to the creative ability in mathematics. Creativity Research Journal, 27(4), 299-307.
  • Fesser, S., Martignon, L. Engel, J., & Kuntze, S. (2010). Risk perception and risk communication of school students: First empirical results from Riko-Stat. In C. Reading (Ed.) Proceedings from 8th International Conference on the Teaching of Statistics. Ljubljana, Slovenia: International Statistical Institute and International Association for Statistical Education.
  • Hair, J. F. Jr., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2006). Multivariate data analysis (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson/Prentice Hall.Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1).53 – 60.
  • İlhan, A. G. M., & Çetin, D. B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışları: bir ölçek geliştirme çalışması. e-uluslararası eğitim araştırmaları dergisi, 4(2), 1-28.
  • İlhan, M., Çetin, B., Öner-Sünkür, M., & Yılmaz, F. (2013). Ders çalışma becerileri ile akademik risk alma arasındaki ilişkinin kanonik korelasyon ile incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 123-146.
  • Kaplan, A., & Duran, M. (2016). Ortaokul öğrencilerine yönelik matematiksel üstbiliş farkındalık ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 1-17.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3th Ed.). Newyork:Guilford publications.
  • Korkmaz, H. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenmenin yaratıcı düşünme, problem çözme ve akademik risk alma düzeylerine etkisi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Meyer, D. K., Turner, J. C., & Spencer, C. A. (1997). Challenge in a mathematics classroom: Students' motivation and strategies in project-based learning. The Elementary School Journal, 97(5), 501-521.
  • Önal, N. (2013). Ortaokul öğrencilerinin matematik tutumlarına yönelik ölçek geliştirme çalışması. İlköğretim Online, 12(4), 938-948.
  • Pierre, Y. (2015). Academic risk-taking in higher education. Erişim tarihi: 25.12.2018 https://digitalcommons.fiu.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.com/&httpsredir=1&article=1427&context=sferc
  • Ramos, I., & Lambating, J. (1996). Gender differences in risk‐taking behavior and their relationship to sat‐mathematics performance. School Science and Mathematics, 96(4), 202-207.
  • Robinson, L.E. (2011). Academic risk-taking in an online environment. Doctoral Dissertation, University of Connecticut, Storrs.
  • Robinson, L.E., & Bell, A. (2012, June). Exploring adult risk propensity and academic risk taking within the online learning environment. Paper presented at the Adult Education Research Conference (AERC), Saratoga Springs.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5thEd.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Sharma, S. (2015). Promoting risk taking in mathematics classrooms: The importance of creating a safe learning environment. Mathematics Enthusiast, 12(1-3), 290–306.Streitmatter, J. (1997). An exploratory study of risk-taking and attitudes in a girls-only middle school math class. The Elementary school journal, 98(1), 15-26.
  • Yücel, Z., & Koç, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumlarının başarı düzeylerini yordama gücü ile cinsiyet arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 10(1), 133-143.

INVESTIGATION OF SECONDARY SCHOOL STUDENTS' PERCEPTIONS ON THEIR MATHEMATICS-ORIENTED ACADEMIC RISK TAKING BEHAVIORS IN TERMS OF GENDER, GRADE LEVEL, METACOGNITION AND ATTITUDE VARIABLES

Year 2019, Issue: 32, 1 - 30, 30.08.2019
https://doi.org/10.14520/adyusbd.558120

Abstract

The aim of this research was to determine perception levels of secondary school students on mathematics-oriented academic risk taking behaviors and also investigate their perception levels in terms of gender and grade level variables. Morever, it was investigated the extent to which students’ mathematical metacognition awareness levels and attitude towards mathematics levels predict perception levels on mathematics-oriented academic risk taking behaviors in the research. This research was designed using descriptive survey and associational survey (casual-comparison and correlational) models. The research group comprised 380 secondary school students. The data of the research were collected with Personal Information Form, Mathematical Metacognition Awareness Scale, Attitudes towards Mathematics Scale and Mathematics-Oriented Academic Risk Taking Scale. As a result of the research it was established that there was statistically significant differences on the perception scores of the students in terms of gender and grade level variables. Moreover, the results showed these students’ mathematical metacognition awareness scores and attitude towards mathematics scores were significant predictors of perception scores on academic risk taking behavior.

References

  • Abdullah, M., & Osman, K. (2010). 21st century inventive thinking skills among primary students in Malaysia and Brunei. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1646-1651.
  • Akdağ, E. M., Köksal, M. S., & Ertekin P. (2016). Üstün yetenekli ortaokul öğrencilerinin fen öğrenmede zihinsel risk alma davranışlarının sınıf düzeyi ve cinsiyet değişkenleri açısından incelenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 16-25.
  • Atkins, W. J., Leder, G. C., O'Halloran, P. J., Pollard, G. H., & Taylor, P. (1991). Measuring risk taking. Educational Studies in Mathematics, 22(3), 297-308.
  • Avcı, E., & Özenir, Ö. S. (2016). Ortaokul öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 7(2), 304-320.
  • Beghetto, R. A. (2009). Correlates of intellectual risk taking in elementary school science. Journal of research in science teaching, 46(2), 210-223.
  • Beghetto, R. A., & Baxter, J. A. (2012). Exploring student beliefs and understanding in elementary science and mathematics. Journal of Research in Science Teaching, 49(7), 942-960.
  • Bozpolat, E., & Koç, H. (2017). 8. sınıf öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 525-543.
  • Büyüköztürk, S. (2010). Sosyal bilimler icin veri analizi el kitabi (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Byrnes, J. P., Miller, D. C., & Schafer, W. D. (1999). Gender differences in risk taking: a meta analysis. Psychological bulletin, 125(3), 367-383.
  • Clara, I. P., Cox, B. J., & Enns, M. W. (2001). Confirmatory factor analysis of the Depression Anxiety-Stress Scales in depressed and anxious patients. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23, 61-67.
  • Clifford, M.M. (1988). Failure tolerance and academic risk taking in ten to twelve year-old students. British Journal of Educational Psychology, 58, 15–27.
  • Clifford, M. M., Lan, W. Y., Chou, F. C., & Qi, Y. (1989). Academic risk-taking: Developmental and cross-cultural observations. The Journal of Experimental Education, 57(4), 321-338.
  • Clifford, M. M., Chou, F. C., Mao, K. N., Yun Lan, W., & Kuo, S. Y. (1990). Academic risk taking, development, and external constraint. The Journal of Experimental Education, 59(1), 45-64.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Çakır, E., & Yaman, S. (2015). Ortaokul öğrencilerinin zihinsel risk alma becerileri ve üst bilişsel farkındalıkları ile akademik başarıları arasındaki ilişki. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 163-178.
  • Çetin, B., İlhan, M., & Yılmaz, F. (2014). An investigation of the relationship between the fear of receiving negative criticism and of taking academic risk through canonical correlation analysis. Educational Sciences: Theory and Practice, 14(1), 146-158.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: Spss ve Lisrel uygulamaları. Ankara: Pegem A Akademi.
  • Dachner, A. M., Miguel, R. F. ve Patena, R. A. (2017). Risky Business: understanding student intellectual risk taking in management education. Journal of Management Education, 41(3), 415-443.
  • Daşçı, A. D., & Yaman, S. (2014). Fen ve teknoloji dersinde öğrencilerin zihinsel risk alma becerilerinin Piaget’in bilişsel gelişim dönemlerine ve eğitim kademelerine göre incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 7(3), 271-285.
  • Deveci, İ., & Aydın, F. (2018). Relationship between students' tendencies toward academic risk taking and their attitudes to science. Issues in Educational Research, 28(3), 560-577.
  • Erbaş, A. K., & Baş, S. (2015). The contribution of personality traits, motivation, academic risk-taking and metacognition to the creative ability in mathematics. Creativity Research Journal, 27(4), 299-307.
  • Fesser, S., Martignon, L. Engel, J., & Kuntze, S. (2010). Risk perception and risk communication of school students: First empirical results from Riko-Stat. In C. Reading (Ed.) Proceedings from 8th International Conference on the Teaching of Statistics. Ljubljana, Slovenia: International Statistical Institute and International Association for Statistical Education.
  • Hair, J. F. Jr., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2006). Multivariate data analysis (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson/Prentice Hall.Hooper, D., Coughlan, J., & Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: guidelines for determining model fit. The Electronic Journal of Business Research Methods, 6(1).53 – 60.
  • İlhan, A. G. M., & Çetin, D. B. (2013). Ortaokul öğrencilerinin matematik odaklı akademik risk alma davranışları: bir ölçek geliştirme çalışması. e-uluslararası eğitim araştırmaları dergisi, 4(2), 1-28.
  • İlhan, M., Çetin, B., Öner-Sünkür, M., & Yılmaz, F. (2013). Ders çalışma becerileri ile akademik risk alma arasındaki ilişkinin kanonik korelasyon ile incelenmesi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 123-146.
  • Kaplan, A., & Duran, M. (2016). Ortaokul öğrencilerine yönelik matematiksel üstbiliş farkındalık ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 1-17.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling (3th Ed.). Newyork:Guilford publications.
  • Korkmaz, H. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenmenin yaratıcı düşünme, problem çözme ve akademik risk alma düzeylerine etkisi (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Meyer, D. K., Turner, J. C., & Spencer, C. A. (1997). Challenge in a mathematics classroom: Students' motivation and strategies in project-based learning. The Elementary School Journal, 97(5), 501-521.
  • Önal, N. (2013). Ortaokul öğrencilerinin matematik tutumlarına yönelik ölçek geliştirme çalışması. İlköğretim Online, 12(4), 938-948.
  • Pierre, Y. (2015). Academic risk-taking in higher education. Erişim tarihi: 25.12.2018 https://digitalcommons.fiu.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.com/&httpsredir=1&article=1427&context=sferc
  • Ramos, I., & Lambating, J. (1996). Gender differences in risk‐taking behavior and their relationship to sat‐mathematics performance. School Science and Mathematics, 96(4), 202-207.
  • Robinson, L.E. (2011). Academic risk-taking in an online environment. Doctoral Dissertation, University of Connecticut, Storrs.
  • Robinson, L.E., & Bell, A. (2012, June). Exploring adult risk propensity and academic risk taking within the online learning environment. Paper presented at the Adult Education Research Conference (AERC), Saratoga Springs.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5thEd.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Sharma, S. (2015). Promoting risk taking in mathematics classrooms: The importance of creating a safe learning environment. Mathematics Enthusiast, 12(1-3), 290–306.Streitmatter, J. (1997). An exploratory study of risk-taking and attitudes in a girls-only middle school math class. The Elementary school journal, 98(1), 15-26.
  • Yücel, Z., & Koç, M. (2011). İlköğretim öğrencilerinin matematik dersine karşı tutumlarının başarı düzeylerini yordama gücü ile cinsiyet arasındaki ilişki. İlköğretim Online, 10(1), 133-143.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Kübra Açıkgül 0000-0003-2656-8916

Kübra Şahin This is me

Publication Date August 30, 2019
Published in Issue Year 2019 Issue: 32

Cite

APA Açıkgül, K., & Şahin, K. (2019). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN MATEMATİK ODAKLI AKADEMİK RİSK ALMA DAVRANIŞLARINA İLİŞKİN ALGILARININ CİNSİYET, SINIF DÜZEYİ, ÜSTBİLİŞ VE TUTUM DEĞİŞKENLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(32), 1-30. https://doi.org/10.14520/adyusbd.558120