Research Article
BibTex RIS Cite

LOGISTICS CAPABILITY AND LOGISTICS PERFORMANCE PERCEPTIONS IN LOGISTICS FIRM SPIRAL: A FIELD RESEARCH

Year 2020, Issue: 36, 412 - 454, 31.12.2020
https://doi.org/10.14520/adyusbd.807748

Abstract

The concept of logistics capability is part of the firm's all resources, including qualifications and knowledge. The concept of logistics performance is linked to the concept of logistics capability and can be defined as the benefit of logistics activities to companies. The aim of the research is to reveal whether there is a significant difference in logistics ability and logistics performance perceptions of logistics company employees depending on the logistics company characteristics. The research was carried out with the survey technique on the logistics company employees operating in Istanbul, evaluated with the SPSS program and ANOVA was performed. Considering the responses of the employees, there is a positive increase in logistics innovation, logistics service differences and logistics performance perceptions with the increase in service time. When the logistics innovation and logistics service difference, which are the sub-dimensions of logistics capability, are evaluated in terms of transportation mode and geographical region, it can be said that there is no difference in perception, but a significant difference is made in terms of logistics performance.

References

  • Acar, A. Z. ve Zehir, C. (2009). “Rekabet Avantajı Yaratmada Lojistik Yeteneklerin Rolü ve İşletme Performansına Etkileri.” 17. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 21-23 Mayıs, Eskişehir.
  • Acar, A. Z. (2010). “Lojistik Yeteneklerin, Strateji-Performans İlişkisi Üzerindeki Rolü: Kobi’ler Üzerinde Bir Saha Araştırması.” Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(4):1-21.
  • Ağdelen, Z. ve Erkut, H. (2008). “Firma Kurumsal ve Yönetsel Özelliklerinin İnsan Kaynakları Yönetimi Üzerindeki Etkisinin Analizi.” GAU Journal of Social & Applied Sciences, 3(6):37-55.
  • Ağraş, Ş. ve Kılınç, I. (2014). “Örgütsel Yeteneklerin Türkiye’deki Otel İşletmeleri Bağlamında Analizi. ” Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(4):1-35.
  • Anderson, N. R. ve West, M. A. (1998). “Measuring Climate for Work Group Innovation: Development and Validation of the Team Climate Inventory.” Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 19(3):235-258.
  • Ay, S. (2015). Ulaştırma Sistemlerinin Çevresel Etkileri. Http://Cevre.Club.Fatih.Edu.Tr/Webyeni/Konfreweb/2008_Pdf/Sayfa255.Pdf. 25.05.2020 Tarihinde Çevre Club veritabanından alınmıştır.
  • Baird, A. J. (2001). Trends in Port Privatisation in The World’s Top-100 Container Ports. 9th Wctr: Seul.
  • Bakan, İ. ve Yıldız, B. (2009). “Innovation Strategies and Innovation Problems in Small and Medium-Sized Enterprises: An Empirical Study.” In Innovation Policies, Business Creation and Economic Development, New York, 177-211.
  • Bakan, İ. Erşahan, B. Büyükbeşe, T. ve Şekkeli, Z.H. (2014). “Lojistik Esnekliğinin Rekabetçilik Üzerine Etkisi: Bir Alan Araştırması.” 22. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 22-24 Mayıs, Konya.
  • Bakan, İ. Buyukbese, T. Ersahan, B. ve Sezer, B. (2014). “Effects of Job Satisfaction on Job Performance and Occupational Commitment.” International Journal of Management & Information Technology, 9(1):1472-1480.
  • Bakan, İ. ve Şekkeli, Z. H. (2015). “Lojistik Stratejilerinin Lojistik Yetenekler Üzerine Etkilerine İlişkin Bir Alan Araştırması.” Sosyal Bilimler Dergisi, 2(5):206-217.
  • Bakan, İ. ve Şekkeli, Z. (2016). “Lojistik Koordinasyon Yeteneği, Lojistik İnovasyon Yeteneği ve Müşteri İlişkileri (Miy) Yeteneği ile Rekabet Avantajı ve Lojistik Performans Arasındaki İlişki: Bir Alan Araştırması.” Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2):39-68.
  • Bakan, İ. ve Şekkeli, Z. H. (2017). “Lojistik Yönetimi.” Beta Yayınları.
  • Barbanova, K. (2016). Türkiye İhracatında Multimodal Taşımacılık. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, (41):1-12 .
  • Barney, J.B. (1991). “Firm Resources and Sustained Competitive Advantage.’’ Journal of Management, 17(1):99-120.
  • Bayraktutan, Y. ve Özbilgin, M. (2016). “Lojistik Maliyetler ve Lojistik Performans Ölçütleri.’’ Maliye Araştırmaları Dergisi, 1(2):95-112.
  • Bharadwaj, A. S. (2000). “A Resource-Based Perspective on Information Technology Capability and Firm Performance: An Empirical Investigation.’’ MIS Quarterly, 24(1):169-196.
  • Bowersox, D. J. Closs, D. J. ve Stank, T. P. (2000). “Ten-Mega Trends That Will Revolutionize Supply Chain Logistics.’’ Journal of Business Logistics, 21(2):1-15.
  • Chow, G. Heaver, T. D. ve Henriksson, L. E. (1994). “Logistics Performance.’’ International Journal of Physical Distribution & Logistics Management.
  • Closs, D. J. ve Xu, K. (2000). “Logistics Information Technology Practice in Manufacturing and Merchandising Firms–An International Benchmarking Study Versus World Class Logistics Firms.’’ International Journal of Physical Distribution and Logistics Management, 30(10):869-886.
  • Conant, J. S. M. P. Mokwa. ve P. R. Varadarajan (1990). “Strategic Types, Distinctive Marketing Competencies and Organizational Performance: A Multiple Measures‐based Study.” Strategic Management Journal, 11(5):365‐383. Cumalı, E. (2011). Kırkambar Sözleşmesi. Ankara:Turhan Kitabevi Yayınları.
  • Çancı, M. ve Erdal, M. (2003). Lojistik Yönetimi. Freight Forwarder El Kitabı I. Utikad (Uluslararası Taşımacılık Ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği) ( 2. Baskı). İstanbul.
  • Daugherty, P. ve Pittman, P. (1995). “Utilization Of Time-Based Strategies: Creating Distribution Flexibility/Responsiveness.” International Journal of Operations & Production Management, 15(2):54-60.
  • Daugherty, P.J. Chen, H. Mattioda, D.D. ve Grawe, S.J. (2009). “Marketing/Logistics Relationships: Influence On Capabilities and Performance.” Journal of Business Logistics, 30(1):1-18.
  • Das, S.R. ve Joshi, M.P. (2007). “Process Innovativeness in Technology Services Organizations:Roles of Differentiation Strategy, Operational Autonomy and Risk-Taking Propensity.” Journal of Operations Management, 25(3):643-660.
  • Day, G.S. (1994). “The Capabilities Of Market-Driven Organizations.” Journal Of Marketing 58:37-52.
  • Deepen, J. M. (2007). “Logistics Outsourcing Relationships: Measurement, Antecedents, and Effects of Logistics Outsourcing Performance.” Springer Science & Business Media.
  • Defee, C. C. ve Fugate, B. (2010). “Changing Perspective of Capabilities in the Dynamic Supply Chain Era.” International Journal of Logistics Management, 21(2):180-206.
  • Dehler, M. (2001). “Entwicklungsstand der Logistik.” Messung Determinanten, Erfolgs Wirkungen. Wiesbaden: Springer.
  • Demirci, Ö. Ü. A. (2018). “Performansa Dayalı Lojistik.” IV. Uluslararası Kafkasya-Orta Asya Dış Ticaret ve Lojistik Kongresi, 7-8 Eylül, Aydın.
  • Ellinger A. E. Daugherty P. J. ve Keller S. B. (2000). “The Relationship Between Marketing /Logistics Interdepartmental Integration and Performance In US Manufacturing Firms: An Empirical Study.” Journal of Business Logistics, 20(1):10-22.
  • Ergün, İ. (1985). Türkiye’nin Ekonomik Kalkınmasında Ulaştırma Sektörü. Ankara: Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yayınları.
  • Erkayman, B. (2007). Lojistikte Taşıma Şekillerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Erturgut, R. (2019). “Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi. ” Nobel Yayınları.
  • Fawcett, S. E. Stanley, L. L. ve Smith, S. R. (1997). “Developing Logistics Capability to Improve The Performance of International Operations.” Journal of Business Logistics, 18(2):101-127.
  • Fuchs, P.H. Mifflin, K.E. Miller, D. ve Whitney, J.O. (2000). “Strategic Integration.” California Management Review, 42 (3):118-129.
  • Green, K. W., Whitten, D., ve Inman, R. A. (2008). “The impact of logistics performance on organizational performance in a supply chain context.” Supply Chain Management: An International Journal.
  • Gürbüz S., ŞAHİN F. (2016). “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem Analiz”, Seçkin Yayıncılık.
  • Hausman, W. H. Lee, H. L. ve Subramanian, U. (2005). “Global Logistics Indicators, Supply Chain Metrics, and Bilateral Trade Patterns.” Washington/ABD: World Bank.
  • Hayes, R. ve Pisano, G.P. (1994). “Beyond Worldclass: The New Manufacturing Strategy.” Harvard Business Review, 72(1):77-86.
  • Helvacı, M. A. (2002). “Performans Yönetimi Sürecinde Performans Değerlendirmenin Önemi:The Importance of Performance Appraisal in Performance Managament Process.” Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1):155-169.
  • Kalkandelen, H.(1997). “Örgütlerde Yeniden Yapılanma ve Norm Kadro.” Anı Yayınları. Ankara.
  • Karacan, S. ve Kaya, M. (2011). Lojistik Faaliyetlerde Maliyetleme. Ankara: Umuttepe Yayınları.
  • Karagöz İ. B. ve Akgün A. E. (2015). “The Roles of it Capability and Organizational Culture on Logistics Capability and Firm Performance.” Journal of Business Studies, 7(2):23-45.
  • Kayabaşı, A. ve Özdemir, A. (2008). “Üretim İşletmelerinde Lojistik Yönetimi Faaliyetlerinde Performans Yönetimine Bakış: Beklenti-Fayda Farkı Analizi Uygulaması.” Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 22(1):195-209.
  • Keskin, M H. (2011). Lojistik El Kitabı. Ankara: Gazi Yayınları.
  • Khooban, Z., Farahani, R. Z., Rezapour, S. ve Kardar, L. (2011). Logistics Operations and Management: Concepts and Models. London: Elsevier.
  • Kılıç, S. (2016). “Cronbach’ın Alfa Güvenirlik Katsayısı.” Journal of Mood Disorders, 6 (1): 47-48.
  • Kısa, A. C. G. ve Ayçin, E. (2019). “OECD Ülkelerinin Lojistik Performanslarının SWARA Tabanlı EDAS Yöntemi ile Değerlendirilmesi.” Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 9(1):301-325.
  • Lambert, D. M. ve Stock, J. R. (1999). Strategic Logistics Management. Boston: Irwin\Mcgraw-Hill.
  • Langford, John W. (1995). Logistics Principles and Applications. USA: Mcgraw-Hill Company.
  • Langley, C. John, Jr. ve Mary C. H. (1992). “Creating Logistics Customer Value,” Journal of Business Logistics, 13 (2):1-27.
  • Lawson, B. ve Samson, D. (2001). “Developing Innovation Capability in Organizations: A Dynamic Capabilities Appr” International Journal of Innovation Management, 5(3):377–400.
  • Li, L. ve Dingti, L. (2010). “Effects of Logistics Capabilities on Performance in Manufacturing Firms.” Proceedings Of The 3rd International Conference On Logistics And Supply Chain Management, Hunan, China.
  • Lianguang, Cui. Shong-Iee, Ivan, Su. ve Susanne, Hertz. (2012). “Logistics Innovation in China.” Transportation Journal, 51(1):98.
  • Lin, R.J. Chen, R.H. ve Chiu, K.K. (2009). “Customer Relationship Management and Innovation Capability: an Empirical Study.” Industrial Management & Data Systems, 110 (1):111-133.
  • Lottersberger, F. Hafner, N. ve Jodin, D. (2013). “Efficiency Indicators for Benchmark and Improvement of Energy Efficiency on Automated Material Flow Systems.” Proceedings in Manufacturing Systems, 8(4):199-204.
  • Pugh, D. (1991). “Organizational Behaviour. ” Prentice Hall Interneational (UK).
  • Ralston, P.M. Grawe, S.J. ve Daugherty, P.J. 2013. “Logistics Salience Impact on Logistics Capabilities and Performance.” The International Journal of Logistics Management, 24(2):136-152.
  • Song, X. M. ve Parry, M. E. (1997). “A Cross-National Comparative Study of New Product Development Processes: Japan and The United States. ” Journal of Marketing, 61(2):1-18.
  • Stank, T. P. Keller, S. B. ve Closs, D. J. (2001). “Performance Benefits of Supply Chain Logistical İntegration.” Transportation Journal, 32-46.
  • Şahin, V. (2014). Lojistik Coğrafyası Üzerine Bir Değerlendirme. Marmara Coğrafya Dergisi, 0(29).
  • Şekkeli, Z. H. ve Bakan, İ. (2018). “Endüstri 4.0’ın Etkisiyle Lojistik 4.0.” Journal of Life Economics, 5(2):17-36.
  • Teece, D.J. Pisano, G. ve Shuen, A. (1997). “Dynamic Capabilities and Strategic Management.” Strategic Management Journal, 18(7):509-533.
  • Torrington, D. ve Hall, L. (1995). “Personel Management.” HRM in Action.
  • Uluslararası Nakliyeciler Derneği, 2018 İstatistik Verileri. 15 Şubat 2020 tarihinde UND veritabanından alınmıştır.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2013). “Bilimsel Araştırma Süreci ve Spss ile Veri Analizi” Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ülgen, H. ve Mirze, S. K. (2010). “İşletmelerde Stratejik Yönetim.” İstanbul: Beta.
  • Van der Veeken, D. J. M. ve Rutten, W. G. M. M. (1998). “Logistics Service Management: Opportunities for Differentiation.” International Journal of Logistics Management, 9(2):91-98.
  • Yang, C. C. Marlow, P. B. ve Lu, C. S. (2009). “Assessing Resources, Logistics Service Capabilities, Innovation Capabilities and The Performance of Container Shipping Services in Taiwan.” International Journal of Production Economics, 122(1):4-20.
  • Yorulmaz, M. ve Birgün, S. (2016). “Lojistik Yetenekler Üzerine Literatür Araştırması ve Deniz Ulaştırma Lojistiği Hizmet Yeteneklerinin Belirlenmesi.” Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(25):313-331.
  • Williams, Z. Ponder, N. ve Autry, C. W. (2009). “Supply Chain Security Culture: Measure Development and Validation.” International Journal of Logistics Management, 20(2):243-260.

LOJİSTİK FİRMA ÖZELLİKLERİ SARMALINDA LOJİSTİK YETENEK VE LOJİSTİK PERFORMANS ALGILARI: BİR ALAN ARAŞTIRMASI

Year 2020, Issue: 36, 412 - 454, 31.12.2020
https://doi.org/10.14520/adyusbd.807748

Abstract

Günümüzde yetenek ve performans kavramları, lojistik firmaların güçlü ve zayıf yönlerini keşfetmesi, rekabet avantajı kazanması ve temel faaliyetlerine odaklanması açısından önem arz etmektedir. Lojistik yetenek kavramı, firmanın varlıkları, nitelikleri ve bilgileri dahil olmak üzere tüm kaynaklarının bir parçasıdır. Lojistik performans kavramı ise lojistik yetenek kavramı ile bağlantılı olup lojistik faaliyetlerin firmalara sağladığı fayda olarak tanımlanabilir. Bu bağlamda araştırmanın amacı lojistik firma özelliklerine bağlı olarak, lojistik firma çalışanlarının lojistik yetenek ve lojistik performans algılarında anlamlı farklılık olup olmadığını ortaya koymaktır. Araştırma İstanbul’da faaliyet gösteren lojistik firmalarda çalışan işgörenler üzerinde anket tekniği kullanılarak yapılmıştır. İşgörenlerden elde edilen veriler SPSS programı ile değerlendirilmiş ve ANOVA analizi yapılmıştır. İşgörenlerin vermiş oldukları yanıtlar ele alındığında, hizmet süresinin artması ile lojistik yetenek ve lojistik performans algılarında olumlu bir artış görülmektedir. Lojistik yeteneğin alt boyutu olan lojistik inovasyon ve lojistik hizmet farklılığı kullanılan taşıma modu ve coğrafi bölge açısından değerlendirildiğinde ise herhangi bir algı farklılığı oluşmamakla birlikte, lojistik performans açısından değerlendirme yapıldığında ise coğrafi bölgenin ve taşıma modunun lojistik performans algısında anlamlı farklılık oluşturduğu söylenebilir.

References

  • Acar, A. Z. ve Zehir, C. (2009). “Rekabet Avantajı Yaratmada Lojistik Yeteneklerin Rolü ve İşletme Performansına Etkileri.” 17. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 21-23 Mayıs, Eskişehir.
  • Acar, A. Z. (2010). “Lojistik Yeteneklerin, Strateji-Performans İlişkisi Üzerindeki Rolü: Kobi’ler Üzerinde Bir Saha Araştırması.” Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 24(4):1-21.
  • Ağdelen, Z. ve Erkut, H. (2008). “Firma Kurumsal ve Yönetsel Özelliklerinin İnsan Kaynakları Yönetimi Üzerindeki Etkisinin Analizi.” GAU Journal of Social & Applied Sciences, 3(6):37-55.
  • Ağraş, Ş. ve Kılınç, I. (2014). “Örgütsel Yeteneklerin Türkiye’deki Otel İşletmeleri Bağlamında Analizi. ” Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(4):1-35.
  • Anderson, N. R. ve West, M. A. (1998). “Measuring Climate for Work Group Innovation: Development and Validation of the Team Climate Inventory.” Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 19(3):235-258.
  • Ay, S. (2015). Ulaştırma Sistemlerinin Çevresel Etkileri. Http://Cevre.Club.Fatih.Edu.Tr/Webyeni/Konfreweb/2008_Pdf/Sayfa255.Pdf. 25.05.2020 Tarihinde Çevre Club veritabanından alınmıştır.
  • Baird, A. J. (2001). Trends in Port Privatisation in The World’s Top-100 Container Ports. 9th Wctr: Seul.
  • Bakan, İ. ve Yıldız, B. (2009). “Innovation Strategies and Innovation Problems in Small and Medium-Sized Enterprises: An Empirical Study.” In Innovation Policies, Business Creation and Economic Development, New York, 177-211.
  • Bakan, İ. Erşahan, B. Büyükbeşe, T. ve Şekkeli, Z.H. (2014). “Lojistik Esnekliğinin Rekabetçilik Üzerine Etkisi: Bir Alan Araştırması.” 22. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, 22-24 Mayıs, Konya.
  • Bakan, İ. Buyukbese, T. Ersahan, B. ve Sezer, B. (2014). “Effects of Job Satisfaction on Job Performance and Occupational Commitment.” International Journal of Management & Information Technology, 9(1):1472-1480.
  • Bakan, İ. ve Şekkeli, Z. H. (2015). “Lojistik Stratejilerinin Lojistik Yetenekler Üzerine Etkilerine İlişkin Bir Alan Araştırması.” Sosyal Bilimler Dergisi, 2(5):206-217.
  • Bakan, İ. ve Şekkeli, Z. (2016). “Lojistik Koordinasyon Yeteneği, Lojistik İnovasyon Yeteneği ve Müşteri İlişkileri (Miy) Yeteneği ile Rekabet Avantajı ve Lojistik Performans Arasındaki İlişki: Bir Alan Araştırması.” Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2):39-68.
  • Bakan, İ. ve Şekkeli, Z. H. (2017). “Lojistik Yönetimi.” Beta Yayınları.
  • Barbanova, K. (2016). Türkiye İhracatında Multimodal Taşımacılık. Anadolu Bil Meslek Yüksekokulu Dergisi, (41):1-12 .
  • Barney, J.B. (1991). “Firm Resources and Sustained Competitive Advantage.’’ Journal of Management, 17(1):99-120.
  • Bayraktutan, Y. ve Özbilgin, M. (2016). “Lojistik Maliyetler ve Lojistik Performans Ölçütleri.’’ Maliye Araştırmaları Dergisi, 1(2):95-112.
  • Bharadwaj, A. S. (2000). “A Resource-Based Perspective on Information Technology Capability and Firm Performance: An Empirical Investigation.’’ MIS Quarterly, 24(1):169-196.
  • Bowersox, D. J. Closs, D. J. ve Stank, T. P. (2000). “Ten-Mega Trends That Will Revolutionize Supply Chain Logistics.’’ Journal of Business Logistics, 21(2):1-15.
  • Chow, G. Heaver, T. D. ve Henriksson, L. E. (1994). “Logistics Performance.’’ International Journal of Physical Distribution & Logistics Management.
  • Closs, D. J. ve Xu, K. (2000). “Logistics Information Technology Practice in Manufacturing and Merchandising Firms–An International Benchmarking Study Versus World Class Logistics Firms.’’ International Journal of Physical Distribution and Logistics Management, 30(10):869-886.
  • Conant, J. S. M. P. Mokwa. ve P. R. Varadarajan (1990). “Strategic Types, Distinctive Marketing Competencies and Organizational Performance: A Multiple Measures‐based Study.” Strategic Management Journal, 11(5):365‐383. Cumalı, E. (2011). Kırkambar Sözleşmesi. Ankara:Turhan Kitabevi Yayınları.
  • Çancı, M. ve Erdal, M. (2003). Lojistik Yönetimi. Freight Forwarder El Kitabı I. Utikad (Uluslararası Taşımacılık Ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği) ( 2. Baskı). İstanbul.
  • Daugherty, P. ve Pittman, P. (1995). “Utilization Of Time-Based Strategies: Creating Distribution Flexibility/Responsiveness.” International Journal of Operations & Production Management, 15(2):54-60.
  • Daugherty, P.J. Chen, H. Mattioda, D.D. ve Grawe, S.J. (2009). “Marketing/Logistics Relationships: Influence On Capabilities and Performance.” Journal of Business Logistics, 30(1):1-18.
  • Das, S.R. ve Joshi, M.P. (2007). “Process Innovativeness in Technology Services Organizations:Roles of Differentiation Strategy, Operational Autonomy and Risk-Taking Propensity.” Journal of Operations Management, 25(3):643-660.
  • Day, G.S. (1994). “The Capabilities Of Market-Driven Organizations.” Journal Of Marketing 58:37-52.
  • Deepen, J. M. (2007). “Logistics Outsourcing Relationships: Measurement, Antecedents, and Effects of Logistics Outsourcing Performance.” Springer Science & Business Media.
  • Defee, C. C. ve Fugate, B. (2010). “Changing Perspective of Capabilities in the Dynamic Supply Chain Era.” International Journal of Logistics Management, 21(2):180-206.
  • Dehler, M. (2001). “Entwicklungsstand der Logistik.” Messung Determinanten, Erfolgs Wirkungen. Wiesbaden: Springer.
  • Demirci, Ö. Ü. A. (2018). “Performansa Dayalı Lojistik.” IV. Uluslararası Kafkasya-Orta Asya Dış Ticaret ve Lojistik Kongresi, 7-8 Eylül, Aydın.
  • Ellinger A. E. Daugherty P. J. ve Keller S. B. (2000). “The Relationship Between Marketing /Logistics Interdepartmental Integration and Performance In US Manufacturing Firms: An Empirical Study.” Journal of Business Logistics, 20(1):10-22.
  • Ergün, İ. (1985). Türkiye’nin Ekonomik Kalkınmasında Ulaştırma Sektörü. Ankara: Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yayınları.
  • Erkayman, B. (2007). Lojistikte Taşıma Şekillerinin Belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Erturgut, R. (2019). “Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi. ” Nobel Yayınları.
  • Fawcett, S. E. Stanley, L. L. ve Smith, S. R. (1997). “Developing Logistics Capability to Improve The Performance of International Operations.” Journal of Business Logistics, 18(2):101-127.
  • Fuchs, P.H. Mifflin, K.E. Miller, D. ve Whitney, J.O. (2000). “Strategic Integration.” California Management Review, 42 (3):118-129.
  • Green, K. W., Whitten, D., ve Inman, R. A. (2008). “The impact of logistics performance on organizational performance in a supply chain context.” Supply Chain Management: An International Journal.
  • Gürbüz S., ŞAHİN F. (2016). “Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem Analiz”, Seçkin Yayıncılık.
  • Hausman, W. H. Lee, H. L. ve Subramanian, U. (2005). “Global Logistics Indicators, Supply Chain Metrics, and Bilateral Trade Patterns.” Washington/ABD: World Bank.
  • Hayes, R. ve Pisano, G.P. (1994). “Beyond Worldclass: The New Manufacturing Strategy.” Harvard Business Review, 72(1):77-86.
  • Helvacı, M. A. (2002). “Performans Yönetimi Sürecinde Performans Değerlendirmenin Önemi:The Importance of Performance Appraisal in Performance Managament Process.” Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35(1):155-169.
  • Kalkandelen, H.(1997). “Örgütlerde Yeniden Yapılanma ve Norm Kadro.” Anı Yayınları. Ankara.
  • Karacan, S. ve Kaya, M. (2011). Lojistik Faaliyetlerde Maliyetleme. Ankara: Umuttepe Yayınları.
  • Karagöz İ. B. ve Akgün A. E. (2015). “The Roles of it Capability and Organizational Culture on Logistics Capability and Firm Performance.” Journal of Business Studies, 7(2):23-45.
  • Kayabaşı, A. ve Özdemir, A. (2008). “Üretim İşletmelerinde Lojistik Yönetimi Faaliyetlerinde Performans Yönetimine Bakış: Beklenti-Fayda Farkı Analizi Uygulaması.” Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 22(1):195-209.
  • Keskin, M H. (2011). Lojistik El Kitabı. Ankara: Gazi Yayınları.
  • Khooban, Z., Farahani, R. Z., Rezapour, S. ve Kardar, L. (2011). Logistics Operations and Management: Concepts and Models. London: Elsevier.
  • Kılıç, S. (2016). “Cronbach’ın Alfa Güvenirlik Katsayısı.” Journal of Mood Disorders, 6 (1): 47-48.
  • Kısa, A. C. G. ve Ayçin, E. (2019). “OECD Ülkelerinin Lojistik Performanslarının SWARA Tabanlı EDAS Yöntemi ile Değerlendirilmesi.” Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 9(1):301-325.
  • Lambert, D. M. ve Stock, J. R. (1999). Strategic Logistics Management. Boston: Irwin\Mcgraw-Hill.
  • Langford, John W. (1995). Logistics Principles and Applications. USA: Mcgraw-Hill Company.
  • Langley, C. John, Jr. ve Mary C. H. (1992). “Creating Logistics Customer Value,” Journal of Business Logistics, 13 (2):1-27.
  • Lawson, B. ve Samson, D. (2001). “Developing Innovation Capability in Organizations: A Dynamic Capabilities Appr” International Journal of Innovation Management, 5(3):377–400.
  • Li, L. ve Dingti, L. (2010). “Effects of Logistics Capabilities on Performance in Manufacturing Firms.” Proceedings Of The 3rd International Conference On Logistics And Supply Chain Management, Hunan, China.
  • Lianguang, Cui. Shong-Iee, Ivan, Su. ve Susanne, Hertz. (2012). “Logistics Innovation in China.” Transportation Journal, 51(1):98.
  • Lin, R.J. Chen, R.H. ve Chiu, K.K. (2009). “Customer Relationship Management and Innovation Capability: an Empirical Study.” Industrial Management & Data Systems, 110 (1):111-133.
  • Lottersberger, F. Hafner, N. ve Jodin, D. (2013). “Efficiency Indicators for Benchmark and Improvement of Energy Efficiency on Automated Material Flow Systems.” Proceedings in Manufacturing Systems, 8(4):199-204.
  • Pugh, D. (1991). “Organizational Behaviour. ” Prentice Hall Interneational (UK).
  • Ralston, P.M. Grawe, S.J. ve Daugherty, P.J. 2013. “Logistics Salience Impact on Logistics Capabilities and Performance.” The International Journal of Logistics Management, 24(2):136-152.
  • Song, X. M. ve Parry, M. E. (1997). “A Cross-National Comparative Study of New Product Development Processes: Japan and The United States. ” Journal of Marketing, 61(2):1-18.
  • Stank, T. P. Keller, S. B. ve Closs, D. J. (2001). “Performance Benefits of Supply Chain Logistical İntegration.” Transportation Journal, 32-46.
  • Şahin, V. (2014). Lojistik Coğrafyası Üzerine Bir Değerlendirme. Marmara Coğrafya Dergisi, 0(29).
  • Şekkeli, Z. H. ve Bakan, İ. (2018). “Endüstri 4.0’ın Etkisiyle Lojistik 4.0.” Journal of Life Economics, 5(2):17-36.
  • Teece, D.J. Pisano, G. ve Shuen, A. (1997). “Dynamic Capabilities and Strategic Management.” Strategic Management Journal, 18(7):509-533.
  • Torrington, D. ve Hall, L. (1995). “Personel Management.” HRM in Action.
  • Uluslararası Nakliyeciler Derneği, 2018 İstatistik Verileri. 15 Şubat 2020 tarihinde UND veritabanından alınmıştır.
  • Ural, A. ve Kılıç, İ. (2013). “Bilimsel Araştırma Süreci ve Spss ile Veri Analizi” Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Ülgen, H. ve Mirze, S. K. (2010). “İşletmelerde Stratejik Yönetim.” İstanbul: Beta.
  • Van der Veeken, D. J. M. ve Rutten, W. G. M. M. (1998). “Logistics Service Management: Opportunities for Differentiation.” International Journal of Logistics Management, 9(2):91-98.
  • Yang, C. C. Marlow, P. B. ve Lu, C. S. (2009). “Assessing Resources, Logistics Service Capabilities, Innovation Capabilities and The Performance of Container Shipping Services in Taiwan.” International Journal of Production Economics, 122(1):4-20.
  • Yorulmaz, M. ve Birgün, S. (2016). “Lojistik Yetenekler Üzerine Literatür Araştırması ve Deniz Ulaştırma Lojistiği Hizmet Yeteneklerinin Belirlenmesi.” Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(25):313-331.
  • Williams, Z. Ponder, N. ve Autry, C. W. (2009). “Supply Chain Security Culture: Measure Development and Validation.” International Journal of Logistics Management, 20(2):243-260.
There are 72 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

İsmail Bakan

Burcu Erşahan

Ebray Kiraz 0000-0001-5524-3294

Publication Date December 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Issue: 36

Cite

APA Bakan, İ., Erşahan, B., & Kiraz, E. (2020). LOJİSTİK FİRMA ÖZELLİKLERİ SARMALINDA LOJİSTİK YETENEK VE LOJİSTİK PERFORMANS ALGILARI: BİR ALAN ARAŞTIRMASI. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(36), 412-454. https://doi.org/10.14520/adyusbd.807748