This study aims to examine how family, society, and distrust are represented in the film Leila's Brothers (2022). In the film, the family is portrayed not merely as a structure that regulates interpersonal relationships, but as a central sphere where social values, structures of authority, and the sense of trust are reproduced. The film centers on a family surrounded by economic crisis, class inequality, and a patriarchal structure, and addresses the theme of distrust through a layered narrative. The significance of the research lies in its approach to the symbiotic relationship between family and society through the lens of distrust, aiming to contribute to the limited studies on this thematic framework. The family structure in the film is evaluated not only in terms of interpersonal relationships, but also within a broader framework including social status, material interest, moral disintegration, and the erosion of values. A qualitative research approach was adopted in the study. The film was analyzed using a descriptive analysis method, focusing on narrative structure, character relationships, and visual-verbal representations. Within this context, the analysis was structured around three main thematic axes: the representation of society, the disintegration of the family structure, and the phenomenon of distrust. Ultimately, Leyla's Brothers offers the possibility to analyze society through the family and the family through society, powerfully representing how economic crisis, erosion of values, and individual self-interest undermine the institution of the family. The narrative in the film reveals the effects of distrust at both individual and societal levels, demonstrating that cinema is not only an aesthetic medium but also a critical and sociological form of expression.
Bu çalışma, Leyla’nın Kardeşleri (2022) filminde ailenin, toplumun ve güvensizliğin nasıl temsil edildiğini incelemeyi amaçlamaktadır. Filmde aile, yalnızca bireylerin ilişkilerini düzenleyen bir yapı olmanın ötesinde, toplumsal değerlerin, otorite yapılarının ve güven duygusunun yeniden üretildiği merkezi bir alan olarak ele alınmıştır. Film, ekonomik kriz, sınıfsal eşitsizlik ve ataerkil yapı tarafından kuşatılan bir aileyi merkeze yerleştirmekte ve güvensizlik temasını katmanlı bir anlatı aracılığıyla işlemektedir. Araştırmanın önemi, aile ile toplum arasındaki simbiyotik ilişkiyi güvensizlik kavramı ekseninde ele alması ve bu tematik düzlemdeki sınırlı çalışmalara katkı sunmayı hedeflemesidir. Filmdeki aile yapısı yalnızca bireyler arası ilişkiler bağlamında değil, aynı zamanda toplumsal statü, maddi menfaat, ahlaki çözülme ve değerlerin aşınması gibi geniş bir düzlemde değerlendirilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yaklaşımı benimsenmiş, film betimsel analiz yöntemiyle, anlatı yapısı, karakter ilişkileri ve görsel-sözel temsiller üzerinden incelenmiştir. Bu bağlamda analiz, toplumun temsili, aile yapısındaki çözülmeler ve güvensizlik olgusu olmak üzere üç ana tematik eksen çerçevesinde yapılandırılmıştır. Nihai olarak Leyla’nın Kardeşleri filmi, aile üzerinden toplumu, toplum üzerinden aileyi çözümleme imkanı sunmakta, ekonomik kriz, değer aşınması ve bireysel çıkarcılığın aile kurumunu nasıl sarstığını güçlü bir şekilde temsil etmektedir. Filmdeki anlatı, güvensizliğin bireysel ve toplumsal düzeydeki etkilerini görünür kılarken, sinemanın yalnızca estetik değil, aynı zamanda eleştirel ve sosyolojik bir ifade biçimi olduğunu da ortaya koymaktadır.
Etik kurul izni gerektiren bir çalışma değildir. Etik bir ihlal söz konusu değildir.
Destekleyen kurum yoktur.
Teşekkür beyan gereği oluşmamıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Cinema Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2025 |
Submission Date | May 2, 2025 |
Acceptance Date | August 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Issue: 50 |