Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİKLERİNDE EĞİTİM DÜZEYİ VE CİNSİYETİN ETKİSİ

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 1, 159 - 172, 30.06.2018

Öz

Girişimcilik kavramı emek, sermaye, teknoloji, doğal kaynaklar ve bilginin oluşturduğu üretim faktörlerini bir araya getirerek ürün üretme eylemlerini kapsar. Girişimci ise; ürün üretmek amacı ile üretim faktörlerini bir araya getiren; bu faaliyetleri yaparken de riski üstlenen kişidir. Girişimciliğe sadece ekonomik açıdan bakmak bu kavramın ne ifade ettiğini tam olarak algılayamamamıza sebep olur. Sosyal değişmeyi gerçekleştirici bir faktör olan girişimcilik kavramına ekonomi ile birlikte bu unsuru etkileyen cinsiyet, eğitim düzeyi açısından bakmakta da fayda vardır. Geleceğin girişimcileri olacak üniversiteli gençlerin girişimcilik özelliklerini ve düzeylerini belirlemek; gerek bu alanda çalışacak kişilere gerekse de literatüre katkı sağlaması bakımından büyük önem arz etmektedir. Bu araştırmanın çalışma grubunu Ahi Evran Üniversitesinin farklı bölümlerinde eğitim gören 298 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma grubundan elde edilen veriler SPSS 22 istatistiksel paket programı ile analiz edilmiştir. Analiz sonucuna göre cinsiyet ile öğrencilerin girişimcilik düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu (r=-0,142, p<0,05), ayrıca öğrencilerin öğrenim gördükleri düzey ile girişimcilikleri arasında herhangi bir ilişki olmadığı görülmüştür (p<0,05). Cinsiyet bakımından erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre daha girişimci oldukları görülmüştür.

Kaynakça

  • Akyüz, K. C vd., (2009) Orman Fakülteleri Son Sınıf Öğrencilerinin Meslek Tercihleri ve Girişimcilik Yetenekleri, International Journal of EconomikandAdministrativeStudies, Year:2 Volume:1 Number:3, Summer 2009 ISSN 1307 - 9832. Arslan, K. (2011). Üniversiteli gençlerde mesleki tercihler ve girişimcilik eğilimleri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 3 (2), 1-11. Bilge, H.,& Bal, V. (2012). Girişimcilik eğilimi: Celal Bayar Üniversitesi öğrencileri üzerine bir araştırma. Journal of Süleyman Demirel University Institute of SocialSciencesYear, 2(16), 131-148. Birley, S., (1993) The Start-Up, Eds: P. BurnsAnd J. Dewhurst, Small Business AndEntrepreneurship. London: TheMacmillianPress Ltd. Blumenthal, D.,Gluck, M., Louis, K.S., Stoto, M.A. & Wise, D., (1986) University-industryresearchrelationships in biotechnology: implicationsfortheuniversity. Science, (232) 1361-1367. Çelik, A., İnce, M., & Bozyiğit, S. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik niyetlerini etkileyen ailesel faktörleri belirlemeye yönelik bir çalışma. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(3), 113-124. Demirtaş, Ö., Karaca, M., &Biçkes, M., (2017) Başarılı Girişimciliğin Perde Arkasındaki Güçler, Eğitim Yayınevi, Konya. Doğaner, M., ve Altunoğlu, A. E. (2010). Adnan Menderes Üniversitesi Nazilli İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimleri, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt 2, Sayı 2, 2010 ISSN: 1309 -8039 (Online) Frickel, S.,&Moore, K. (2006) Thenewpoliticalsociology of science: Institutions, networksandpower. Univ of Wisconsin Press. 171 Gürbüz S, Şahin F (2016) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri (SeçkinYayıncılık, Ankara). Haugh, H. (2005) A research agenda for social entrepreneurship. Social enterprisejournal, 1(1), 1-12. İnceoğlu, D., veAytar, G. (1987). Bir Grup Ergende Atılgan Davranış Düzeyi Araştırması. Psikoloji Dergisi, 6(21), 23-24. İrmiş, A. Barutçu, E. (2012). Öğrencilerin Kendilerini Girişimci Bir Kişiliğe Sahip Görmelerini ve İş Kurma Niyetlerini Etkileyen Faktörler: Bir Alan Araştırması. Atatürk University Journal of Economics&AdministrativeSciences, 26(2). İşcan, Ö. F., ve Kaygın, E. (2011). Potansiyel Girişimciler Olarak Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, Cilt 3, Sayı 2, 2011 ISSN: 1309 -8039 (Online) Kaya D, Güzel D &Çubukçu B (2010) “Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimlerinin Araştırılması: Atatürk Üniversitesinde Bir Araştırma”, Kafkas Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt:1- Sayı:2, 77-89. Keleş, H. N., Özkan, T. K., Doğaner, M., &Altunoğlu, A. E. (2012) Önlisans öğrencilerinin girişimcilik düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştirma. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (9). Kenney, M., & Patton, D., (2009) Reconsidering the Bayh-Dole Act and the current university invention ownership model. Research Policy, 38 (9), 1407 - 1422. Kılıç, R., Keklik, B., & Çalış, N. (2012). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri üzerine bir araştırma: Bandırma İİBF işletme bölümü örneği. Suleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics&AdministrativeSciences, 17(2). Kolvereid, L.,andMoen, Q., (1997) Entrepreneurshipamongbusinessgraduates: does a majör in entrepreneurshipmake a difference? Journal of EuropeanIndustrial Training, 21 (4), 154 - 160. Lindley, D.V., (1987) Regressionandcorrelationanalysis, A dictionary of economics, Vol. 4 (120-123), New Palgrave. Marlow, S.,Shaw, E., & Carter, S. (2008, January) Analysing the influence of gender upon the accumulation and utilisation of business finance by male and female entrepreneurs. In ICSB World Conference Proceedings (p.1). International Councilfor Small Business (ICSB). Martin, R.L.,&Osberg S., (2007) Socialentrepreneurship: Thecasefordefinition. Stanford socialinnovationreview, 5 (2), 28 - 39. Nga, J.K.H.,&Shamuganathan, G., (2010) Theinfluence of personalitytraitsanddemographicfactors on socialentrepreneurship start upintentions. Journal of Business Ethics, 95 (2), 259 - 282. Oosterbeek, H., Van Praag, M., &Ljsselstein, A., (2010) Theimpact of entrepreneurshipeducation on theentrepreneurshipskillsandmotivation. EuropeanEconomicReview, 54 (3), 442 - 454. 172 Örücü, E., Kılıç, R., & Yılmaz, Ö. (2007). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinde ailesel faktörlerin etkisi üzerine bir uygulama. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 2(2), 27-47. Pan, V. L.,& Akay, C. (2015). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Girişimcilik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Education Sciences, 9(6), 125-138. Rubin, A. &Babbie, E. (2011) Researchmethodsforsocialwork (7th Edn.), USA: Brooks/Cole, Cengage Learning. Salik, N.,& Kaygın, E. (2016). Demografik değişkenler açısından üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi: Kafkas Üniversitesi örneği. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1). Short, L., & Dunn, P. (2002). Thesearchfor a theory of entrepreneurship. In Članekpredstavljen na 2002 Associationfor Small Business andEntrepreneurshipAnnual Conference, Saint Louis. Slaughter, S.,&Leslie, L.L., (1997) Academiccapitalism: Politics, policiesandtheentrepreneurialuniversity. TheJhons Hopkins University Press, 2715 North Charles Street, Baltimore, MD 21218 - 4319. Şeşen, H.,& Basım, N. (2012). Demografik faktörler ve kişiliğin girişimcilik niyetine etkisi: Spor bilimleri alanında öğrenim gören üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Ege Akademik Bakış, 12, 21-28. Tajeddini, K.,&Mueller, S.L. (2009) Entrepreneurialcharacteristic in Switzerlandandthe UK: A comparativestudy of techno-entrepreneurs. Journal of International Entrepreneurship, 7(1), 1. Taysı, K.,&Canbaz, (2014). Önlisans öğrencilerinin girişimcilik özelliklerini ve eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Ejovoc (electronicjournal of vocationalcolleges), 4(1). TDK (2018) TürkDilKurumuGüncelTürkçeSözlük. www.tdk.gov.tr Türkoğlu, T., Tetik, S., & Açıkgöz, A., (2017) Meslek yüksekokulu öğrencilerinin sosyo-demografik özellikleri ile girişimci kişilik özellikleri arasındaki ilişkinin araştırılması. Journal of Yaşar University, 12(45), 76-92. Uluköy, M.,&Demireli, C. (2014). Cinsiyetin girişimcilik profili üzerine etkisi: Erkek girişimcilik ve kadın girişimciliğin karşılaştırmalı analizi. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 12(22), 47-55. Yıldırım, Y.T., (2013) Girişim, girişimci, girişimcilik ve risk yönetimi kavramları, (Girişimcilik Ed. Nazan Yelkikalan), (Beta Yayınevi, İstanbul) Yılmaz, E.,&Sünbül, A. M. (2009). Üniversite öğrencilerine yönelik girişimcilik ölçeğinin geliştirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (21), 195-203. Wood, M.S. (2009) Doesone size fit all? Themultiple Organizational formsleadingtosuccessfulacademicentrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(4), 929-947.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Halil Özcan Özdemir

Ömür Toker Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özdemir, H. Ö., & Toker, Ö. (2018). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİKLERİNDE EĞİTİM DÜZEYİ VE CİNSİYETİN ETKİSİ. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(1), 159-172.
AMA Özdemir HÖ, Toker Ö. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİKLERİNDE EĞİTİM DÜZEYİ VE CİNSİYETİN ETKİSİ. AEÜİİBFD. Haziran 2018;2(1):159-172.
Chicago Özdemir, Halil Özcan, ve Ömür Toker. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİKLERİNDE EĞİTİM DÜZEYİ VE CİNSİYETİN ETKİSİ”. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2, sy. 1 (Haziran 2018): 159-72.
EndNote Özdemir HÖ, Toker Ö (01 Haziran 2018) ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİKLERİNDE EĞİTİM DÜZEYİ VE CİNSİYETİN ETKİSİ. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2 1 159–172.
IEEE H. Ö. Özdemir ve Ö. Toker, “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİKLERİNDE EĞİTİM DÜZEYİ VE CİNSİYETİN ETKİSİ”, AEÜİİBFD, c. 2, sy. 1, ss. 159–172, 2018.
ISNAD Özdemir, Halil Özcan - Toker, Ömür. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİKLERİNDE EĞİTİM DÜZEYİ VE CİNSİYETİN ETKİSİ”. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 2/1 (Haziran 2018), 159-172.
JAMA Özdemir HÖ, Toker Ö. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİKLERİNDE EĞİTİM DÜZEYİ VE CİNSİYETİN ETKİSİ. AEÜİİBFD. 2018;2:159–172.
MLA Özdemir, Halil Özcan ve Ömür Toker. “ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİKLERİNDE EĞİTİM DÜZEYİ VE CİNSİYETİN ETKİSİ”. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 2, sy. 1, 2018, ss. 159-72.
Vancouver Özdemir HÖ, Toker Ö. ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİKLERİNDE EĞİTİM DÜZEYİ VE CİNSİYETİN ETKİSİ. AEÜİİBFD. 2018;2(1):159-72.