Research Article
BibTex RIS Cite

RESEARCHING THE INTERMEDIATE ROLE OF PERCEIVED QUALITY AND PERCEIVED RISK IMPACT AND PERCEIVED TRUST ON BRAND GLOBALITY

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 279 - 293, 30.12.2022

Abstract

The effect of perceived quality and perceived risk on brand globality is accepted in line with the studies in the literature (Manikandan, 2020; Bhukya ve Singh, 2015; Aaker, 1996; Wang, 2013). However, there is a limitation regarding perceived trust. In this respect, the aim of the designed study is to investigate the mediating effect of perceived trust in the effect of perceived quality and perceived risk on brand globality. In order to measure the mediation effect, the studies of Baron and Kenney (1986) were used. For the sample, 164 volunteer participants were reached, including undergraduate and associate degree, continuing their education at Selçuk University. Data were analyzed using SPSS 25.0 and G-Power programs. According to the findings, it has been determined that perceived trust has a mediating effect in the relationship between perceived quality and perceived risk and brand globality.

References

  • Alden, D. L., Steenkamp, J.-B. E., ve Batra, R. (1999). “Brand Positioning Through Advertising in Asia, North America, and Europe: The Roie of Globai Consumer Cuiture”. Journal of Marketing, 75-87. Baron, R.M. ve Kenny, D.A. (1986). “The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic and Statistical Considerations”. Journal of Personality and Social Psycholog, 51 (6), 1173-1182.

MARKA KÜRESELLİĞİ ÜZERİNDE ALGILANAN KALİTE VE ALGILANAN RİSK ETKİSİ İLE ALGILANAN GÜVENİN ARACILIK ROLÜNÜN ARAŞTIRILMASI

Year 2022, Volume: 6 Issue: 2, 279 - 293, 30.12.2022

Abstract

Algılanan kalite ve algılanan riskin marka küreselliği üzerindeki etkisi, literatürde (Manikandan, 2020; Bhukya ve Singh, 2015; Aaker, 1996; Wang, 2013) yer alan araştırmalar doğrultusunda kabul edilmektedir. Ancak algılanan güvenle ilgili bir sınırlılık söz konusudur. Bu itibarla kurgulanan çalışmanın amacı, algılanan kalite ve algılanan riskin marka küreselliği üzerindeki etkisinde algılanan güvenin aracılık etkisini araştırmaktır. Aracılık etkisinin ölçülebilmesi için, Baron ve Kenney (1986)’ nın çalışmalarından faydalanılmıştır. Örneklem için Selçuk Üniversitesi’nde öğrenimlerine devam eden lisans ve önlisans olmak üzere 164 gönüllü katılımcıya ulaşılmıştır. Veriler, SPSS 25.0 ve G-Power programları kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgulara göre, algılanan kalite ve algılanan risk ile marka küreselliği ilişkisinde algılanan güvenin aracılık etkisine sahip olduğu belirlenmiştir.

References

  • Alden, D. L., Steenkamp, J.-B. E., ve Batra, R. (1999). “Brand Positioning Through Advertising in Asia, North America, and Europe: The Roie of Globai Consumer Cuiture”. Journal of Marketing, 75-87. Baron, R.M. ve Kenny, D.A. (1986). “The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic and Statistical Considerations”. Journal of Personality and Social Psycholog, 51 (6), 1173-1182.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

A. Selçuk Köylüoğlu 0000-0003-0359-1443

Ümmü Saliha Eken İnan 0000-0001-6442-3000

Publication Date December 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Köylüoğlu, A. S., & Eken İnan, Ü. S. (2022). MARKA KÜRESELLİĞİ ÜZERİNDE ALGILANAN KALİTE VE ALGILANAN RİSK ETKİSİ İLE ALGILANAN GÜVENİN ARACILIK ROLÜNÜN ARAŞTIRILMASI. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(2), 279-293.
AMA Köylüoğlu AS, Eken İnan ÜS. MARKA KÜRESELLİĞİ ÜZERİNDE ALGILANAN KALİTE VE ALGILANAN RİSK ETKİSİ İLE ALGILANAN GÜVENİN ARACILIK ROLÜNÜN ARAŞTIRILMASI. the PEAJ. December 2022;6(2):279-293.
Chicago Köylüoğlu, A. Selçuk, and Ümmü Saliha Eken İnan. “MARKA KÜRESELLİĞİ ÜZERİNDE ALGILANAN KALİTE VE ALGILANAN RİSK ETKİSİ İLE ALGILANAN GÜVENİN ARACILIK ROLÜNÜN ARAŞTIRILMASI”. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 6, no. 2 (December 2022): 279-93.
EndNote Köylüoğlu AS, Eken İnan ÜS (December 1, 2022) MARKA KÜRESELLİĞİ ÜZERİNDE ALGILANAN KALİTE VE ALGILANAN RİSK ETKİSİ İLE ALGILANAN GÜVENİN ARACILIK ROLÜNÜN ARAŞTIRILMASI. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 6 2 279–293.
IEEE A. S. Köylüoğlu and Ü. S. Eken İnan, “MARKA KÜRESELLİĞİ ÜZERİNDE ALGILANAN KALİTE VE ALGILANAN RİSK ETKİSİ İLE ALGILANAN GÜVENİN ARACILIK ROLÜNÜN ARAŞTIRILMASI”, the PEAJ, vol. 6, no. 2, pp. 279–293, 2022.
ISNAD Köylüoğlu, A. Selçuk - Eken İnan, Ümmü Saliha. “MARKA KÜRESELLİĞİ ÜZERİNDE ALGILANAN KALİTE VE ALGILANAN RİSK ETKİSİ İLE ALGILANAN GÜVENİN ARACILIK ROLÜNÜN ARAŞTIRILMASI”. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 6/2 (December 2022), 279-293.
JAMA Köylüoğlu AS, Eken İnan ÜS. MARKA KÜRESELLİĞİ ÜZERİNDE ALGILANAN KALİTE VE ALGILANAN RİSK ETKİSİ İLE ALGILANAN GÜVENİN ARACILIK ROLÜNÜN ARAŞTIRILMASI. the PEAJ. 2022;6:279–293.
MLA Köylüoğlu, A. Selçuk and Ümmü Saliha Eken İnan. “MARKA KÜRESELLİĞİ ÜZERİNDE ALGILANAN KALİTE VE ALGILANAN RİSK ETKİSİ İLE ALGILANAN GÜVENİN ARACILIK ROLÜNÜN ARAŞTIRILMASI”. Ahi Evran Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 6, no. 2, 2022, pp. 279-93.
Vancouver Köylüoğlu AS, Eken İnan ÜS. MARKA KÜRESELLİĞİ ÜZERİNDE ALGILANAN KALİTE VE ALGILANAN RİSK ETKİSİ İLE ALGILANAN GÜVENİN ARACILIK ROLÜNÜN ARAŞTIRILMASI. the PEAJ. 2022;6(2):279-93.