Research Article
BibTex RIS Cite

Trafik Öğreniyorum Programı Kursiyerlerinin Trafik Ve Kurs İle İlgili Görüşleri

Year 2024, Volume: 10 Issue: 2, 453 - 466, 31.07.2024
https://doi.org/10.31592/aeusbed.1459269

Abstract

Trafikte yaşanan kazalar her geçen gün artmaktadır. Kazaların nedenleri insan, araç ve yol üçlüsüne bağlı gibi görünse de hepsinin temelinde eğitimsizlik vardır. Trafik kurallarının öğretilmesi şeklinde yapılan eğitimler yerine öğrenilen trafik kurallarının davranışlarla hayata dönüştürülmesinin daha önemli olduğu bilinmektedir. Bu araştırmada trafik öğreniyorum kurs programına katılanların trafik ve kursa ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu çalışma, nitel araştırma yaklaşımına dayalı olarak 15 kursiyerin katılımıyla bir odak grup görüşmesiyle yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim esas alınarak kursiyerlerin trafik ve kurs ile görüşleri ortaya çıkarılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesinin kullanıldığı halk eğitimi merkezlerinde trafik öğreniyorum kursu alan 15 kursiyer çalışmanın grubunu oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı/araştırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Katılımcıların görüşlerinden elde edilen veriler, literatür doğrultusunda önceden belirlenmiş temalara göre içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların görüşleri trafik güvenliğinin önemi, trafik kurallarının çıkış sebebi, trafikte sağlıklı iletişim ve uygun davranış ilkeleri, trafikte hak ihlaline yol açmamak için yapılması gereken davranışlar, trafik sorunlarını çözme ve önleme, kurs programının sağladığı katkılar olmak üzere yedi tema altında ele alınmıştır. Verilen cevaplarda genel olarak eğitimin çok önemli olduğu vurgulanmaktadır.

References

  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 231-274. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bitlissos/issue/38061/399955
  • Curry, A. E., Peek-Asa, C., Hamann, C. J., and Mirman, J. H. (2015). Effectiveness of parent-focused interventions to increase teen driver safety: A critical review. Journal of Adolescent Health, 57(1), 6-14. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2015.01.003
  • Çokluk, O., Yılmaz, K. ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 95-107. https://keg.aku.edu.tr/arsiv/c4s1/c4s1m6.pdf
  • Demircan Laçın, Y. (2021). Sürücü kursları eğitimi ile trafik kazaları arasındaki ilişki: İstanbul örneği. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Durna, T. (2011). Karayolu trafik güvenliğine sistem yaklaşımı: İsveç’in “vizyon sıfır” politikası. Polis Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-23.
  • Gökdağ, M. ve Atalay, A. (2015). Trafik eğitiminin trafik kazaları üzerindeki etkisi. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2), 272-283.
  • Gülcan, C. (2021). Nitel bir veri toplama aracı: Odak (focus) grup tekniğinin uygulanışı ve geçerliliği üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 4 (2), 94-109. https://dergipark.org.tr/tr/pub/meusbd/issue/63193/866942
  • Hatipoğlu, S., Özdemir, S. ve Arıkan Öztürk, E. (2012). Türkiye’de ilköğretim okullarında verilen trafik eğitiminin farklı ülkelerde verilen eğitimle karşılaştırılarak incelenmesi ve geliştirilmesi için öneriler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), 9-22.
  • Işıldar, S. (2020). Trafik kazalarının önemi ve önlenmesi. http://devlet.com.tr/makaleler/y484-TRAFIK_KAZALARININ_ONEMI_VE_ONLENMESI.html adresinden 25.12.2023 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Kamer, S. T. (2023). Eğitimin sosyal ve kültürel temelleri: Kavramlar, olgular ve olaylar. Ankara: Pegem Akademi
  • Kavsıracı, O. (2014). Örgün eğitimde sürekli ve uygulamalı trafik eğitiminin çocukların trafik bilgi ve algısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Polis Akademisi, Güvenlik Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Kavsıracı, O. ve Hatipoğlu, S. (2016). Okul öncesi çağı çocuklarının trafik bilgi ve algıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 23-28.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018a). Trafik genel eğitim planı. https://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_05/02150850_01_Trafik_Eylem_PlanY.pdf adresinden 05.03.2024 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018b). Trafik adabı. https://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_10/22101005_trafikte_adap_kapak_ve_iY_ekli.pdf adresinden 09.03.2024 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2023). E-yaygın istatistikleri 25.12.2023 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2024). https://e-yaygin.meb.gov.tr/pagePrograms.aspx adresinden 06.03.2024 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (Second Edition). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Murat, B. (2008). Trafik hukuku, temel trafik ve çevre bilgisi. Ankara: Adalet Yayınları.
  • Sayıştay. (2008). Trafik kazalarını önleme faaliyetleri: Performans denetimi raporu. https://sayistay.gov.tr/reports/download/64-trafik-kazalarini-onleme-faaliyetleri-dene adresinden 25.12.2023 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Süslü, A. (2021). Türkiye ve Almanya’da verilen trafik güvenliği eğitimlerinin karşılaştırılması. Millî Eğitim Dergisi, 50 (232), 407-419.
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu). (2023). Karayolu trafik kaza istatistikleri. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Karayolu-Trafik-Kaza-Istatistikleri-2022-49513 25.12.2023 adresinden tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Türnüklü, D. A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarıinda etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
  • Yelmen, Y. (2010). Türkiye’de okul öncesi çocukların trafik bilgi ve alışkanlıklarının belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yılmaz, D. H. (2014). Türk eğitim sisteminde trafik eğitiminin yeri ve yapılması gerekenler. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 11-21.
  • World Health Organization, (2014). Global health estimates. https://www.who.int/data/global-health-estimates adresinden 26.02.2024 tarihinde erişim sağlanmıştır.
Year 2024, Volume: 10 Issue: 2, 453 - 466, 31.07.2024
https://doi.org/10.31592/aeusbed.1459269

Abstract

References

  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7 (1), 231-274. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bitlissos/issue/38061/399955
  • Curry, A. E., Peek-Asa, C., Hamann, C. J., and Mirman, J. H. (2015). Effectiveness of parent-focused interventions to increase teen driver safety: A critical review. Journal of Adolescent Health, 57(1), 6-14. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2015.01.003
  • Çokluk, O., Yılmaz, K. ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 95-107. https://keg.aku.edu.tr/arsiv/c4s1/c4s1m6.pdf
  • Demircan Laçın, Y. (2021). Sürücü kursları eğitimi ile trafik kazaları arasındaki ilişki: İstanbul örneği. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Durna, T. (2011). Karayolu trafik güvenliğine sistem yaklaşımı: İsveç’in “vizyon sıfır” politikası. Polis Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-23.
  • Gökdağ, M. ve Atalay, A. (2015). Trafik eğitiminin trafik kazaları üzerindeki etkisi. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(2), 272-283.
  • Gülcan, C. (2021). Nitel bir veri toplama aracı: Odak (focus) grup tekniğinin uygulanışı ve geçerliliği üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 4 (2), 94-109. https://dergipark.org.tr/tr/pub/meusbd/issue/63193/866942
  • Hatipoğlu, S., Özdemir, S. ve Arıkan Öztürk, E. (2012). Türkiye’de ilköğretim okullarında verilen trafik eğitiminin farklı ülkelerde verilen eğitimle karşılaştırılarak incelenmesi ve geliştirilmesi için öneriler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), 9-22.
  • Işıldar, S. (2020). Trafik kazalarının önemi ve önlenmesi. http://devlet.com.tr/makaleler/y484-TRAFIK_KAZALARININ_ONEMI_VE_ONLENMESI.html adresinden 25.12.2023 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Kamer, S. T. (2023). Eğitimin sosyal ve kültürel temelleri: Kavramlar, olgular ve olaylar. Ankara: Pegem Akademi
  • Kavsıracı, O. (2014). Örgün eğitimde sürekli ve uygulamalı trafik eğitiminin çocukların trafik bilgi ve algısına etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Polis Akademisi, Güvenlik Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Kavsıracı, O. ve Hatipoğlu, S. (2016). Okul öncesi çağı çocuklarının trafik bilgi ve algıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 23-28.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018a). Trafik genel eğitim planı. https://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_05/02150850_01_Trafik_Eylem_PlanY.pdf adresinden 05.03.2024 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2018b). Trafik adabı. https://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_10/22101005_trafikte_adap_kapak_ve_iY_ekli.pdf adresinden 09.03.2024 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2023). E-yaygın istatistikleri 25.12.2023 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2024). https://e-yaygin.meb.gov.tr/pagePrograms.aspx adresinden 06.03.2024 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Miles, M. B. and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (Second Edition). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Murat, B. (2008). Trafik hukuku, temel trafik ve çevre bilgisi. Ankara: Adalet Yayınları.
  • Sayıştay. (2008). Trafik kazalarını önleme faaliyetleri: Performans denetimi raporu. https://sayistay.gov.tr/reports/download/64-trafik-kazalarini-onleme-faaliyetleri-dene adresinden 25.12.2023 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Süslü, A. (2021). Türkiye ve Almanya’da verilen trafik güvenliği eğitimlerinin karşılaştırılması. Millî Eğitim Dergisi, 50 (232), 407-419.
  • TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu). (2023). Karayolu trafik kaza istatistikleri. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Karayolu-Trafik-Kaza-Istatistikleri-2022-49513 25.12.2023 adresinden tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Türnüklü, D. A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarıinda etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24(24), 543-559.
  • Yelmen, Y. (2010). Türkiye’de okul öncesi çocukların trafik bilgi ve alışkanlıklarının belirlenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • Yılmaz, D. H. (2014). Türk eğitim sisteminde trafik eğitiminin yeri ve yapılması gerekenler. Uluslararası Yönetim ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(2), 11-21.
  • World Health Organization, (2014). Global health estimates. https://www.who.int/data/global-health-estimates adresinden 26.02.2024 tarihinde erişim sağlanmıştır.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Sociology
Journal Section Articles
Authors

Nuray Özge Sağbaş 0000-0003-2630-8620

S. Tunay Kamer 0000-0002-1504-1273

Nur Özkaya 0000-0002-5288-5416

Publication Date July 31, 2024
Submission Date March 26, 2024
Acceptance Date July 29, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Özge Sağbaş, N., Kamer, S. T., & Özkaya, N. (2024). Trafik Öğreniyorum Programı Kursiyerlerinin Trafik Ve Kurs İle İlgili Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 453-466. https://doi.org/10.31592/aeusbed.1459269