Bu çalışma, özel gereksinimli genç bir yazar olan Miray Özcan’ın Miray Kuş Kudüs Semalarında adlı çocuk hikâyesini imgebilimsel bir yaklaşımla analiz ederek, hikâyede “öteki” kavramının fiziksel engellilik, dil ve kültürel farklılıklar üzerinden nasıl temsil edildiğini ve bu temsilin bireysel, kültürel ve coğrafi düzeylerde nasıl bir dönüşüm geçirdiğini ele almıştır. Belge incelemesi yöntemiyle gerçekleştirilen bu araştırmada, Miray’ın Kudüs’e duyduğu sevgi ve Filistinlilerin maruz kaldığı acılara olan duyarlılığı vurgulanmıştır. Hikâye analizinde, tekerlekli sandalye kullanan Miray’ın engellerini hayal gücüyle aşarak Kudüs’e yaptığı yolculukta, savaşın masum çocuklar üzerindeki etkilerini görmesi ve Filistin halkının çektiği acılara empati geliştirmesi üzerinde durulmuştur. Miray’ın Arapça konuşan çocuklarla dil engeline rağmen kurduğu iletişim çabası ve özel gereksinimli Filistinli Zeynep ile kurduğu bağ, “öteki” kavramının insanî değerler ve ortak duygular etrafında aşılabileceğini göstermektedir. Araştırma sonucunda, Miray’ın Kudüs’e olan sevgisinin ve Filistin halkının yaşadığı zorluklara duyarlılığının, hikâyede ötekilik algısının dönüşümüne katkı sağladığı belirlenmiştir. Bu bağlamda, çocuk edebiyatında böylesine önemli ve hassas konuların ele alınmasının, çocuklarda empati, hoşgörü ve insanî değerlerin gelişimine önemli ölçüde katkıda bulunduğu ve farklılıklara rağmen birlik ve anlayışın mümkün olduğunu gösterdiği sonucuna varılmıştır.
This study examines the children’s story Miray Kuş Kudüs Semalarında (Miray Bird over the Sky of Jerusalem) by Miray Özcan, a young author with special needs, from an imagological perspective, revealing how the concept of the “other” is represented through physical disability, language, and cultural differences, and how this representation undergoes a transformation at individual, cultural, and geographical levels. Conducted using the document analysis method, the research highlights Miray’s love for Jerusalem and her sensitivity to the sufferings endured by the Palestinians. In the story analysis, emphasis is placed on how Miray, who uses a wheelchair, overcomes her obstacles through imagination and makes a symbolic journey to Jerusalem, witnesses the devastating effects of war on innocent children, and develops empathy towards the sufferings of the Palestinian people. Miray’s efforts to communicate with Arabic-speaking children despite the language barrier, and the bond she forms with Zeynep, a Palestinian girl with special needs, demonstrate that the concept of the “other” can be transcended through human values and shared emotions. The research concludes that Miray’s love for Jerusalem and her sensitivity to the difficulties faced by the Palestinian people contribute to the transformation of the perception of otherness in the story. In this context, it has been determined that addressing such important and sensitive topics in children’s literature significantly contributes to the development of empathy, tolerance, and human values in children, and shows that unity and understanding are possible despite differences.
Imagology otherness Miray Kuş Kudüs Semalarında (Miray Bird over the Sky of Jerusalem) Miray Özcan.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çocuk Edebiyatı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Şubat 2025 |
Gönderilme Tarihi | 7 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: Filistin Özel Sayısı |