Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Natural Disaster Literacy Curriculum Proposal

Yıl 2020, , 70 - 79, 06.05.2020
https://doi.org/10.35341/afet.708183

Öz

Problems related to natural disasters in Turkey and the world are increasing every day. It seems that the main source of these problems is the inadequacies in natural disaster training. The main starting point of the study is that acquisitions about natural disasters in all the curricula in Turkey do not contribute to the natural disaster literacy in terms of quality and quantity. For this reason, a natural disaster literacy course curriculum has been proposed for high schools. In the study, the basic philosophy and general objectives of the natural disaster literacy course curriculum have been defined. In the curriculum, the acquisitions that are convenient to the dimensions of natural disaster literacy (knowledge-attitude-behavior); skills and values related to those acquisitions and units have also been included. The natural disaster literacy course, which has been planned to be 2 course hours per week at the level of 9th grade, consists of 5 units and 49 acquisitions. It is recommended that the study to be examined and applied in the form of a sample curriculum. Thus, students are expected to be natural disaster literate. It is thought that the increase in the number of individuals who are natural disaster literate will decrease the material and immaterial damages caused by natural disasters.

Kaynakça

  • Brown, L. M., Haun, J. N., & Peterson, L. (2014). A proposed disaster literacy model. Disaster medicine and public health preparedness, 8(3), 267-275.
  • Goddard, S. (2017). Disaster preparedness knowledge, beliefs, risk-perceptions, and mitigating factors of disaster preparedness behaviors of undergraduate students at a Large Midwest University (Doctoral dissertation), AT Still University of Health Sciences). Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMİ No: 1936380967).
  • Kanbara, S., Ozawa, W., Ishimine, Y., Ngatu, N. R., Nakayama, Y., & Nojima, S. (2016). Operational definition of disaster risk-reduction literacy. Health Emergency and Disaster Nursing, 3(1), 1-8.
  • Kimura, R., Hayashi, H., Kobayashi, K., Nishino, T., Kenshin, U., & Satoshi, I. (2017). Development of a disaster management literacy hub for collecting, creating, and transmitting disaster management content to ıncrease disaster management literacy". Journal of Disaster Research, 12(1), 42-56.
  • Küçükahmet, L. (2009). Program geliştirme ve öğretim. Ankara: Nobel Akademik Yayın.
  • Rahim, N. B. A. Ve Wu, B. S. (2015). Disaster prevention literacies: assessing the knowledge, skills and attitude of taiwanese students for an earthquake disaster. 15.03.2020 tarihinde https://www.hsseonline.edu.sg/sites/default/files/uploaded/journal_articles/6Disaster%20educationv1.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Sampurno, P. J., Sari, Y. A., & Wijaya, A. D. (2015). Integrating STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) and Disaster (STEM-D) education for building students’ disaster literacy. International Journal of Learning and Teaching, 1(1), 73-76.
  • Sözcü, U. (2019a). Öğretmen adaylarının doğal afet okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Sözcü, U. (2019b). Doğal afetler ve doğal afet okuryazarlığı (2.bsk). Pegem Akademi: Ankara.
  • Sözcü, U. & Aydınözü, D. (2019). Doğal afet okuryazarlığı bağlamında öğretim programlarındaki afetlerle ilişkili kazanımların incelenmesi, Turkish Studies Educational Sciences, Volume 14, Issue 5, p. 2639-2652, Skopje/ Macedonia- Ankara/ Turkey.
  • URL 1, Coğrafya dersi öğretim programı. 14.09.2019 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden erişilmiştir.
  • URL 2, Fen bilimleri dersi öğretim programı. 14.09.2019 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden erişilmiştir.
  • URL 3, Hayat bilgisi dersi öğretim programı. 14.09.2019 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden erişilmiştir.
  • URL 4, Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. 12.08.2019 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden erişilmiştir.

Doğal Afet Okuryazarlığı Dersi Öğretim Programı Önerisi

Yıl 2020, , 70 - 79, 06.05.2020
https://doi.org/10.35341/afet.708183

Öz

Türkiye’de ve Dünya’da doğal afet kaynaklı sorunlar her geçen gün artmaktadır. Bu sorunların temel kaynağı doğal afet eğitimindeki yetersizlikler olarak görülmektedir. Çalışmanın ana gerekçesi Türkiye’de tüm öğretim programlarındaki doğal afetlerle ilgili kazanımların nitelik ve nicelik olarak doğal afet okuryazarlığına katkı sağlamamasıdır. Bu gerekçe doğrultusunda liseler için bir doğal afet okuryazarlığı dersi öğretim programı önerisi getirilmiştir. Çalışmada doğal afet okuryazarlığı dersi öğretim programının temel felsefesi ve genel amaçları açıklanmıştır. Öğretim programında doğal afet okuryazarlığı boyutlarına (bilgi-tutum-davranış) uygun olan kazanımlar; bu kazanımlarla ve üniteler ile ilintili beceri ve değerlere de yer verilmiştir. 9. sınıf düzeyinde haftada 2 ders saati olarak düşünülen doğal afet okuryazarlığı dersi 5 ünite ve 49 kazanımdan oluşmaktadır. Çalışmanın örnek bir öğretim programı şeklinde incelerek uygulamaya konulması önerilmektedir. Bu sayede öğrencilerin doğal afet okuryazarı olması beklenmektedir. Doğal afet okuryazarı birey sayısının artması ile doğal afet kaynaklı maddi ve manevi zararların azalacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Brown, L. M., Haun, J. N., & Peterson, L. (2014). A proposed disaster literacy model. Disaster medicine and public health preparedness, 8(3), 267-275.
  • Goddard, S. (2017). Disaster preparedness knowledge, beliefs, risk-perceptions, and mitigating factors of disaster preparedness behaviors of undergraduate students at a Large Midwest University (Doctoral dissertation), AT Still University of Health Sciences). Retrieved from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMİ No: 1936380967).
  • Kanbara, S., Ozawa, W., Ishimine, Y., Ngatu, N. R., Nakayama, Y., & Nojima, S. (2016). Operational definition of disaster risk-reduction literacy. Health Emergency and Disaster Nursing, 3(1), 1-8.
  • Kimura, R., Hayashi, H., Kobayashi, K., Nishino, T., Kenshin, U., & Satoshi, I. (2017). Development of a disaster management literacy hub for collecting, creating, and transmitting disaster management content to ıncrease disaster management literacy". Journal of Disaster Research, 12(1), 42-56.
  • Küçükahmet, L. (2009). Program geliştirme ve öğretim. Ankara: Nobel Akademik Yayın.
  • Rahim, N. B. A. Ve Wu, B. S. (2015). Disaster prevention literacies: assessing the knowledge, skills and attitude of taiwanese students for an earthquake disaster. 15.03.2020 tarihinde https://www.hsseonline.edu.sg/sites/default/files/uploaded/journal_articles/6Disaster%20educationv1.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Sampurno, P. J., Sari, Y. A., & Wijaya, A. D. (2015). Integrating STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) and Disaster (STEM-D) education for building students’ disaster literacy. International Journal of Learning and Teaching, 1(1), 73-76.
  • Sözcü, U. (2019a). Öğretmen adaylarının doğal afet okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Sözcü, U. (2019b). Doğal afetler ve doğal afet okuryazarlığı (2.bsk). Pegem Akademi: Ankara.
  • Sözcü, U. & Aydınözü, D. (2019). Doğal afet okuryazarlığı bağlamında öğretim programlarındaki afetlerle ilişkili kazanımların incelenmesi, Turkish Studies Educational Sciences, Volume 14, Issue 5, p. 2639-2652, Skopje/ Macedonia- Ankara/ Turkey.
  • URL 1, Coğrafya dersi öğretim programı. 14.09.2019 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden erişilmiştir.
  • URL 2, Fen bilimleri dersi öğretim programı. 14.09.2019 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden erişilmiştir.
  • URL 3, Hayat bilgisi dersi öğretim programı. 14.09.2019 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden erişilmiştir.
  • URL 4, Sosyal bilgiler dersi öğretim programı. 12.08.2019 tarihinde http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx adresinden erişilmiştir.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ufuk Sözcü

Yayımlanma Tarihi 6 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 9 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Sözcü, U. (2020). Natural Disaster Literacy Curriculum Proposal. Afet Ve Risk Dergisi, 3(1), 70-79. https://doi.org/10.35341/afet.708183
AMA Sözcü U. Natural Disaster Literacy Curriculum Proposal. Afet ve Risk Dergisi. Mayıs 2020;3(1):70-79. doi:10.35341/afet.708183
Chicago Sözcü, Ufuk. “Natural Disaster Literacy Curriculum Proposal”. Afet Ve Risk Dergisi 3, sy. 1 (Mayıs 2020): 70-79. https://doi.org/10.35341/afet.708183.
EndNote Sözcü U (01 Mayıs 2020) Natural Disaster Literacy Curriculum Proposal. Afet ve Risk Dergisi 3 1 70–79.
IEEE U. Sözcü, “Natural Disaster Literacy Curriculum Proposal”, Afet ve Risk Dergisi, c. 3, sy. 1, ss. 70–79, 2020, doi: 10.35341/afet.708183.
ISNAD Sözcü, Ufuk. “Natural Disaster Literacy Curriculum Proposal”. Afet ve Risk Dergisi 3/1 (Mayıs 2020), 70-79. https://doi.org/10.35341/afet.708183.
JAMA Sözcü U. Natural Disaster Literacy Curriculum Proposal. Afet ve Risk Dergisi. 2020;3:70–79.
MLA Sözcü, Ufuk. “Natural Disaster Literacy Curriculum Proposal”. Afet Ve Risk Dergisi, c. 3, sy. 1, 2020, ss. 70-79, doi:10.35341/afet.708183.
Vancouver Sözcü U. Natural Disaster Literacy Curriculum Proposal. Afet ve Risk Dergisi. 2020;3(1):70-9.