Tüketici sorunları hakem heyeti, tüketici kuruluşları başlığı altında Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 22’nci maddesinde düzenlenmiştir. Heyetin çalışma usul ve esasları ise, aynı maddenin verdiği yetkiye dayanılarak çıkarılan Yönetmelikte yer almaktadır. Hakem heyetlerinin hukukî niteliğinin Kanun’da belirtilmemiş olması bu konuda doktrinde tartışmalara neden olmaktadır. Ayrıca, hakem heyetlerinin hukukî niteliğindeki bu belirsizlik uygulamada birçok sorunu da beraberinde getirmektedir. Bu çerçevede Anayasa Mahkemesi ile Yargıtay’ın konuya yaklaşımları arasında ciddi bir farklılık vardır. Nihayet, Yeni Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Tasarısında da bu sorunları giderecek düzenlemelere yer verilmemiştir
Tüketici sorunları hakem heyeti tüketici hukuku mecburi tahkim alternatif uyuşmazlık çözümleri tüketicinin korunması
Arbitration Committee for Consumer Problems is established in Article 22, under the heading “Consumer Entities” in Consumer Protection Law. Operation principles and procedures of the committee are set in regulations enacted with the power vested by same article. Since the legal characteristics of the committee are not established by the statute, there are some academic debates over the subject. Moreover, this ambiguousness in legal characteristics of the committees also causes many problems in practice. In this regard, Constitutional Court and Appellate Court seem to have different approaches regarding the subject. In addition, the bill for new Consumer Protection Law does not include supplements to solve these problems
Arbitration Committee for Consumer Problems Consumer Law Mandatory Arbitration alternative Dispute Resolution Consumer Protection
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 17 Issue: 2 |