Kamu hizmetlerinin görülmesi, beraberinde maliyeti getirir. Günümüzde gerek kamu hizmetlerinin gerekse bu hizmetlerden yararlananların sayısındaki büyük artış ister istemez ilgililerin bu hizmetlere belirli oranlarda katılmalarını zorunlu kılar. Ticari kamu hizmetleri karşısında yararlananların ödedikleri, içerisinde karı da barındıran “Ş yat” iken; idari kamu hizmetlerinde farklı olarak hizmetin masrafını karşılayacak nitelikte olmayan bir katılma payıdır. Bu katılma payının hukuki niteliği ise harç, resim veya benzeri mali yükümlülüktür. Ancak getirilecek olan bu mali yükümlülük, sadece hizmetin Ş nansmanına ilişkin tek tarafl ı olarak hesaplanmamalı vatandaşların hizmetlere ulaşmasını sağlayacak makul ölçülerde olmalıdır
Kamu hizmeti kamu hizmeti ilkeleri bedelsizlik yasal dayanağı bulunmadan kamu hizmetinin ücret karşılığı sunulamaması
Offering public services bring the cost along with. Today, the great increase of the range of public services and the number of users make it necessary to contribute a part of the expense of this services by users. In the Ş eld of commercial public services, this contribution that made by users of the services is called “price” which include “proŞ t” inside. Differently, in the Ş eld of administrative public services, the scope of this contribution is not cover all of the expenses of services. It is just a limited monetary contribution.The legal character of this monetary contribution is tax, duty, or any other Ş nancial liabilities. These Ş nancial liabilities should not be estimated only for Ş nancing the service. They also be reasonable amount which will make citizens beneŞ t from public services
Public Service Principles of Public Service Gratuitousness Public services are not put into service against remuneration without legal basis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 11 Issue: 1 |