Rusya Federasyonu kendine has anayasal yapısını selefi olan Sovyet anayasalarından almıştır. 1918 senesinde -henüz SSCB meydana gelmeden- oluşan Sosyalist Rus anayasası döneminden 1977 SSCB anayasasına kadar olan dönemde, karma kuvvetler birliği adını verdikleri hükümet tipi uygulama sahası bulmuştur. Ancak sistem özellikle devlet başkanlığı ve kuvvetlerin dağılımı konusunda yaşanan sorunların çözümünü üretememiştir. Yasama ve yürütme kuvvetleri, Yüksek Sovyet olarak ifade edilen yapıda birleşmiştir. Hem yürütme kuvveti hem de yasama kuvveti bu yapı tarafından kullanılmış ve temsil edilmiştir. Fakat sürekli faal olan bir kurum değildir. Bu sebeple Yüksek Sovyet içerisinden bir yürütme kurulu olarak Presidyum ve Pesidyum’a bağlı bakanlar kurulu oluşturulmuştur. İdeolojik taassubun bir kenara bırakılmasının ardından yavaş yavaş sorunlar giderilebilmiştir. En nihayetinde 1977 anayasası ile birlikte anayasal reform dönemine girilerek yasama ve yürütme organlarına ilişkin temel sorunlar kavramsal olarak aşılmıştır. Bu reform hareketleri daha sonra Sovyet sonrası Rusya Federasyonu’nun 1993 Anayasası’nın temellerini oluşturacaktır. GORBAÇOV döneminde ise yasama ve yürütme fiili olarak ayrılmış ancak bunun anayasal temellerini bulması 1993 anayasası dönemine tekabül etmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | KAMU HUKUKU |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 25 Issue: 1 |