The increase in the number of motor vehicles brings with it a greater need for fuel and energy. Cars rely on fossil fuels like petroleum and its derivatives, but these are not considered sustainable energy sources. These fuels cause environmental pollution. Due to the depletion of fossil fuels and their other negative impacts, alternative energy-powered vehicles have emerged. The most common of these alternatives is the electric vehicle. Electric cars are increasingly preferred by consumers because they are environmentally friendly compared to fossil fuels and meet energy needs at a lower cost. Despite all these benefits, electric vehicles also have some drawbacks. The limited number of electric charging stations, waiting times, and long charging times can be listed as disadvantages of electric vehicles.
For these reasons, electric vehicle owners prefer to charge their vehicles at their own homes. Charging their vehicles at their own homes is more advantageous in terms of cost and time. However, the installation and use of electric vehicle charging stations in condominiums carries the risk of fire and explosion at any time. This can result in various damages. It is unclear which legal provisions apply to such hazards and potential damages during the installation and use of electric vehicle charging units. Furthermore, there is insufficient research in the literature on whose liability should be invoked. This study will determine who is responsible for damages that may occur during the installation and use of electric vehicle charging units and will examine the legal provisions under which these individuals are liable. The study is limited to liability for damages arising from electric vehicle charging units in privately owned and condominium-owned buildings.
Electric car Car park Charging station Electric vehicle charging unit Responsibility of the building owner
Günümüzde motorlu araç sayısındaki artış, daha fazla yakıt ve enerji ihtiyacını da beraberinde getirmektedir. Otomobillerin enerji ihtiyacı petrol ve türevleri gibi fosil yakıtlardan karşılanmakla beraber bunlar sürdürülebilir enerji kaynağı olarak kabul edilmemekte ve çevre kirliliğine neden olmaktadır. Fosil yakıtların tükenecek olması ve diğer olumsuz etkileri dolayısıyla alternatif enerji kaynakları ile çalışan araçlar ortaya çıkmıştır. Bu alternatiflerden en yaygın olanı elektrikli araçlardır. Fosil yakıtlara nazaran çevre dostu olması ve düşük maliyetlerle enerji ihtiyacını karşılaması sebebiyle elektrikli otomobiller halihazırda tüketiciler tarafından daha fazla tercih edilmektedir. Tüm bu faydalarına rağmen elektrikli araçların bazı olumsuz yönleri de vardır. Elektrikli şarj istasyonlarının sayı olarak yetersizliği, sıra bekleme ve şarj sürelerinin uzunluğu elektrikli araçların dezavantajları olarak sıralanabilir. Bahsedilen nedenlerle, elektrikli araç sahipleri araçlarını kendi konutlarında şarj etmek istemektedir. Nitekim elektrikli araç sahiplerinin kendi konutlarında araçlarını şarj etmesi maliyet ve süre bakımından daha avantajlı olmaktadır. Ancak yapılarda elektrikli araç şarj ünitesi kurulması ve kullanılması sürecinde yangın, patlama vb. risklerin her an ortaya çıkması olasıdır. Bunun sonucunda maddi, manevi ve bedensel zararlar meydana gelebilir. Elektrikli araç şarj ünitesinin kurulumu ve kullanımı süresince bu tür tehlikeler ve ortaya çıkabilecek zararlar bakımından hangi hükümlere ve kimlerin sorumluluğuna başvurulacağı konusunda ise öğretide yeterli çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışmada, elektrikli araç şarj ünitelerinin kurulumu ve kullanımı süresince ortaya çıkabilecek zararlar ve bu zararlardan kimlerin, hangi hükümlere göre sorumlu olması gerektiği konusunda inceleme yapılacaktır. Çalışma, özel mülkiyete konu ve kat mülkiyeti kurulmuş yapılardaki elektrikli araç şarj ünitelerinden doğan zararlardan sorumluluk ile sınırlıdır.
Elektrikli otomobil Otopark Şarj istasyonu Elektrikli araç şarj ünitesi Yapı malikinin sorumluluğu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context (Other) |
Journal Section | ÖZEL HUKUK |
Authors | |
Publication Date | October 14, 2025 |
Submission Date | July 26, 2025 |
Acceptance Date | October 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 29 Issue: 4 |