İcra ve İflâs Kanunu’nun on altıncı babı, cebrî icranın kesintisiz ve etkin bir biçimde işleyişini korumak amacıyla bir yandan hapis veya adlî para cezasını gerektiren icra suçlarını, diğer yandan yükümlülük ihlallerine özgü disiplin ve tazyik hapsini düzenler. Hapis/adlî para cezası yaptırımına bağlanmış fiiller, ceza hukuku anlamında suç niteliği taşır. Disiplin ve tazyik hapsi ise borcun ifasına yönelen, yükümlülük yerine getirildiğinde infazı derhâl sona erdirilen kamu gücü araçlarıdır. İcra ceza yargılaması kuralları, genel ceza yargılamasından farklılık gösterir: Şikâyete tabi suçlarda süreç doğrudan icra mahkemesinde başlar, duruşmada Cumhuriyet savcısı bulunmaz ve belli şartlarda sanığın yokluğunda yargılama (İİK m. 349/5) yapılabilir. Şikâyete tabi olmayan suçlarda ise Ceza Muhakemesi Kanunu’nun ilgili hükümleri uygulanır. Uzlaştırma kurumu bakımından 2016 yılı ve sonrası farklı yöndeki uygulamalar, Yargıtay Ceza Genel Kurulu’nun 2021 tarihli kararıyla, amaçsal ve usûlî yapıdaki uyumsuzluk ile mükerrer icra takibi riski gerekçeleri üzerinden icra ceza yargısında uzlaştırmanın uygulanamayacağı yönünde sonuca bağlanmıştır. İİK m. 354, şikâyetten feragat veya borcun ödenmesi hâlinde dava ve cezanın düşmesini sağlayan kendine özgü bir mekanizma sunar; kanun yoluna başvuru bakımından ise İİK m. 353 ve CMK hükümleri esas alınır.
İcra suçları İcra ceza yargısı İcra ceza yargılaması Disiplin ve tazyik hapsi İcra iflâs suçları.
The sixteenth chapter of the Enforcement and Bankruptcy Code regulates, on the one hand, enforcement offenses punishable by imprisonment or judicial fines, and, on the other hand, disciplinary and coercive imprisonment specific to breaches of obligations, with the aim of safeguarding the uninterrupted and effective functioning of compulsory enforcement. Acts sanctioned with imprisonment or judicial fines constitute crimes in the sense of criminal law. Disciplinary and coercive imprisonment, however, are instruments of public authority directed at the performance of the debt, the execution of which immediately ceases once the obligation is fulfilled. The rules of enforcement criminal procedure differ from those of general criminal procedure: in offenses subject to complaint, the proceedings commence directly before the enforcement court, the public prosecutor does not attend the hearing, and, under certain conditions, trial in the absence of the accused (Article 349/5) may be conducted. For offenses not subject to complaint, the relevant provisions of the Code of Criminal Procedure apply. As regards the institution of reconciliation, divergent practices since 2016 were resolved by the 2021 decision of the Court of Cassation General Criminal Assembly, which concluded that reconciliation is not applicable in enforcement criminal proceedings on the grounds of purposive and procedural incompatibility and the risk of repeated enforcement proceedings. Article 354 of the Enforcement and Bankruptcy Code provides a sui generis mechanism under which the case and the penalty lapse in the event of waiver of complaint or payment of the debt; as for appeals, Article 353 of the Enforcement and Bankruptcy Code and the provisions of the Code of Criminal Procedure are decisive.
Enforcement offences Enforcement criminal adjudication Enforcement criminal procedure Disciplinary and coercive imprisonment Enforcement crimes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context (Other) |
Journal Section | ÖZEL HUKUK |
Authors | |
Publication Date | October 14, 2025 |
Submission Date | September 1, 2025 |
Acceptance Date | October 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 29 Issue: 4 |