Yönetim sürecinin verimliliğe ulaşma araçlarından
biri uzmanlaşmadır. Sanayi Devrimiyle örgütler büyük bir değişime uğramış
hacimleri, yönetim ilkeleri ve hedefleri farklılaşmıştır. Bu durum, teknolojiye
uyum sağlamak, üretim sürecini hızlandırmak gibi nedenlerle karmaşık bir
nitelik taşımıştır. Çalışanlardan maksimum düzeyde yararlanılması için işbölümü
ve uzmanlaşma ilkesi benimsenmiş ve örgütlerde çalışanlar, örgüt
faaliyetlerinden biri üzerinde uzmanlaşmaya başlamıştır. Bilimsel yönetim
anlayışıyla başlayan yönetim incelemelerinde daha fazla verimliliğe ulaşmak
için kullanılabilecek araçlardan biri olarak uzmanlaşma görülmüştür. Kuramların
evrimiyle zaman zaman insan ögesi öne çıkarılmış ve örgütlerin amaçlarına
ulaşmada kullandıkları araçlarda değişiklikler görülmüştür. Ancak bu durum
çalışanlardan mevcuttan daha fazla katkı sağlanması arayışını değiştirmemiştir. Özel sektör karakterinde uygulanması daha
kolay olan bu fikirler 1980’lerle birlikte kamu yönetimine de aktarılmıştır.
Kamu örgütlerinde de verimliliği sağlama odaklı düşünce geliştirilmiş,
çalışanların nitelikleri ve çalışma kriterleri gibi unsurlar bu düşünceyle
uyumlu hale getirilmiştir. Uzmanlaşma da bahsedilen amaçlara yönelik bir araç
olarak hem özel hem de kamu sektöründe gelişmiştir. Bu çalışma kapsamında Türk
kamu yönetiminde uzmanlaşma, bakanlık örgütlenmesindeki ‘uzman’ kadroların
nicel ve nitel durumu sunularak incelenmiştir.
One of the instruments of the administrative process
to achieve efficiency is specialization. Organizations have undergone a
significant change with the Industrial Revolution; therefore, their scope,
management principles, and objectives have differentiated. The transition was complicated
by reasons such as adopting new technologies and efforts to accelerate the production
process. In order to maximize the benefit from the staff, the principle of
division of labor and specialization has been adopted and each employee working
in an organization has started to specialize on one of the activities of the organization.
In management reviews that started with a scientific management approach,
specialization has been regarded as one of the tools that can be used to
achieve greater efficiency. Occasionally, the evolution of theories has brought
forward the human element and changes have been observed in the means used by
organizations to achieve their goals. However, this has not changed the search
for more contributions from employees. These ideas which are easier to implement
in the private sector have been transferred to the public administration in the
1980s. The notion focusing on the provision of efficiency in the public organizations
was developed, and elements such as qualifications and employment criteria of
the employees were aligned with this idea. Specialization has developed in both
the private and public sectors as a tool for the mentioned objectives. Within
the scope of this study, the specialization of Turkish public administration
was examined by presenting the quantitative and qualitative status of the ‘expert’
staff in the ministerial organization.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Main Section |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 20 Issue: 3 |