BibTex RIS Cite

Hemşirelik Öğrencilerinde Mesleki İmaj Algısının Profesyonel Tutuma Etkisi

Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 14 - 29, 01.01.2020

Abstract

Araştırmanın amacı, hemşirelik öğrencilerinin mesleki imaj algısının profesyonel tutuma etkisini belirlemektir. Tanımlayıcı tipteki bu araştırmanın örneklemini, Aydın ilinde bir Sağlık Yüksekokulu’nda 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Hemşirelik bölümünde öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı kabul eden 646 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak; araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ile “Hemşirelik İmajı Ölçeği” ve “Öğrenci Hemşirelere Yönelik Profesyonellik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Öğrencilerin, “Hemşirelik İmajı Ölçeği” toplam puan ortalamaları 72.61±7.8, “Öğrenci Hemşirelere Yönelik Profesyonellik Tutum Ölçeği” toplam puan ortalamaları ise 110.92±16.22 bulunmuştur. Hemşirelik imajı ile öğrencilerin profesyonel tutumları arasında anlamlı pozitif fakat zayıf bir ilişki olduğu belirlenmiştir p

References

  • Ak, B., Cerit, B., Dikmen, Y., Erol, F. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel tutumları ve etkileyen faktörler. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(4), 232-242.
  • Cerit, B.,& Temelli, G. (2018). Hemşirelik öğrencilerinde profesyonel davranışların cinsiyet ve sınıf düzeyine göre incelenmesi. Journal of HealthandNursing Management, 5(3), 164-171.
  • Cheng, C.Y.,Liou, S.R., &Hsu, T.H. (2013). Preparingnursingstudentsto be competentforfuture Professional practice: Applyingtheteam-basedlearningteachingstrategy. Journal of Professional Nursing, 30(4), 347-356.doi:10.1016/j.profnurs.2013.11.005
  • Çelik, B., Karadağ, A., & Hisar, F. (2012). Instrument of professionalattitudeforstudentnurses (IPASN): A confirmatoryfactoranalyticstudy. NurseEducationToday, 32(5), 497–500.doi: 10.1016/j.nedt.2011.06.008
  • Çelik Durmuş, S.,& Erdem, Y. (2019). Bir kamu üniversitesi sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik bölümü öğrencilerinin profesyonellik tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(2), 126-133.
  • Çelik, S.,& Hisar, F. (2012). Theinfluence of theprofessionalismbehaviours of nursesworking in healthinstutiations on jobsatisfaction. International Journal of NursingPractice, 18(2), 180–187. doi:10.1111/j.1440-172X.2012.02019.x
  • Çevik, K.,&Khorshid, L. (2012).Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel davranışları uygulayabilme durumlarının belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi,28(2), 23-30.
  • Çınar, Ş.,&Demir, Y. (2009). Toplumdaki hemşirelik imajı: Bir ölçek geliştirme çalışması. Atatürk Üniversitesi. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(2), 24-33.
  • Çıtlık Sarıtaş, S., Derin, N., Sarıtaş, S. (2014).Hemşirelik Öğrencilerinde Mesleki İmaj Algısının Meslekte Kalma Niyeti Üzerine Etkisi. İnönü Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 29-32.
  • Dehghani, A.,Salsali, M., Cheraghi, M.A. (2015).Professionalism in Iraniannursing: Conceptanalysis. International Journal of Nursing Knowledge,27(2), 111-118.doi: 10.1111/2047-3095.12082
  • Deppoliti, D. (2008). Exploration how newregisterednursesconstructprofessionalidentity in hospitalsettings. TheJournal of ContinuingEducation in Nursing, 39(6), 255-62.doi: 10.3928/00220124- 20080601-03
  • Dikmen, Y. (2016).Hemşirelerde profesyonel değerler ve ilişkili faktörlerin incelenmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi,25(5), 197-205.
  • Dost, A.,&Bahçecik, A.N. (2015). Hemşirelik mesleğine yönelik imaj ölçeği geliştirilmesi. Gaziosmanpaşa Taksim Eğitim ve Araştırma Hastanesi. Journalof AcademicResearch in Nursing, 1(2), 51-59.
  • Durmuş, S.Ç., Ekici, D., Yıldırım, A. (2018). Thelevel of collaborationamongstnurses in Turkey. International NursingReview, 65(3), 450-458. doi:10.1111/inr.12440
  • Elibol, E. (2014). Anadolu Sağlık Meslek Lisesinde Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleğe Yönelme, Mesleki İmaj ve Beklenti ile Gelecek Planlarına İlişkin Görüşleri. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelikte Yönetim Anabilimdalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Emeghebo, L. (2012). Theimage of nursing as perceivedbynurses. NurseEducationToday, 32, 53. doi:10.1016/j.nedt.2011.10.015
  • Eşer, İ.,Khorshıd, L., Denat, Y. (2008). Effects of firstclinicalexperience on perceptionthenursingprofession. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 24(1), 15-26.
  • Eşer, İ., Orkun, N., & Çetin, P. (2017).Hemşirelik imajı ve 1950’li yıllarda bir seri ilan. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi,10(4), 275-278
  • Hisar, F., Karadağ, A., Kan, A. (2010). Development of an instrumenttomeasure Professional attitudes in nursingstudents in Turkey. NurseEducationToday, 30(8),726-730.
  • Hoeve, Y.T.,Jansen, G., &Roodbol, P. (2014). Thenursingprofession: publicimage, self‐conceptandprofessionalidentity. A discussionpaper. Journal of Advanced Nursing, 70(2),295- 309.doi: 10.1111/jan.12177
  • Karadağ, A., Hisar, F., Çelik, B., Baykara, Z.G. (2016). Determiningprofessionalism in Turkishstudentsnurses. Journal of Human Sciences, 13 (1), 674-82.
  • Karadaş, C., Özdemir, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik farkındalık ve tutumlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(3), 30–39.
  • Kızğut, S.,Ergöl, Ş. (2011). Sağlik yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği algılayışı hemşirelik rollerine ve hemşireliğin geleceğine bakışı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2), 10- 15.
  • Kızılcık-Özkan, Z., Ünver, S., Avcıbaşı, İ.M., Semerci, R., Yıldız-Fındık, Ü. (2017). Bir grup hemşirelik öğrencisinin mesleğe yönelik imaj algısı. TurkishJournal of Research& Development in Nursing, 19(1), 38-47.
  • Kim, I.K.,& Kim, J.H. (2016). TheRelationshipbetweennurseımageandnursingprofessionalismaccordingtonursingstudents' gender. Advanced ScienceandTechnologyLetters; l32 (Healthcare andNursing), 30-36.doi: 10.14257/astl.2016.132.06
  • Korkmaz, F., Görgülü, S. (2010). Hemşirelerin meslek ölçütleri bağlamında hemşireliğe ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 17(1), 1-17.
  • Lai, H.L., Lin, Y.P., Chang, H.K., Chen, C.J., Peng, T.C., &Chang, F.M. (2008). Is nursingprofessionmyfirstchoice? A followupsurvey in pre-registerationstudentnurses. NurseEducToday,28(6), 768–76.doi: 10.1016/j.nedt.2008.01.001
  • Öner-Altıok, H., Üstün, B. (2014). Profesyonellik: Kavram analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 7(2), 151-155.
  • Özdelikara, A., Mumcu-Boğa, N., Çayan, N. (2015). Hemşirelik öğrencilerine ve sağlık alan dışındaki öğrencilere göre hemşirelik imajı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 1-5.
  • Özsoy, S.A. (2000). Toplumda hemşirelik imajının belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 16(2), 1-19.
  • Sand-Jecklin, K.E.,&Schaffer, A.J. (2006). Nursingstudents' perceptions of theirchosenprofession. NursingEducationPerspectives, 27(3), 130-135.
  • Seo, E.H. (2009). Nurses' imageperceivedbynursingandhealthalliedcollegestudents in Korea. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 15(4), 610-616.
  • Sis-Çelik, A.,Pasinlioğlu, T., Kocabeyoğlu, T., Çetin, S. (2013). Hemşirelik mesleğinin toplumdaki imajının belirlenmesi. FlorenceNightingale Hemşirelik Dergisi, 21(3), 147-153.
  • Şimşek-Kaynar, A.,& Alpar, Ş.E. (2019). Toplumun hemşirelik mesleğine yönelik imaj algısı: Sistematik derleme. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 2(1), 32-46.
  • Yılmaz, M., Gölbaşı, Z., Türk, K.E., & Hançer A.T. (2019). Hemşire, hekim ve hastaların hemşirelik imajına ilişkin görüşleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2), 38-44.

The Effect of Professional Image Perceptions of Nursing Students’ on Professional Attitude

Year 2020, Volume: 1 Issue: 1, 14 - 29, 01.01.2020

Abstract

The present research was conducted to determine the effect of professional image perception on professional attitude in nursing students. The sample of this descriptive research consists of 646 students who have agreed to participate in the research and have been trained in Nursing Department in the education years 2016-2017 in the College of Health in Aydın province. Data were collected with “Individual Information Form” which is prepared by researchers via literature and “Nursing Image Scale” and “Professional Attitude Scale for Student Nurses”. Total point average of “Nursing Image Scale” of the students was found as 72.61±7.8 and the total point average of “Profesyonel Professional Attitude Scale for Student Nurses” was 110.92±16.22. It was determined a significant positive but weak correlation between the nursing image and the professional attitudes of the students p

References

  • Ak, B., Cerit, B., Dikmen, Y., Erol, F. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel tutumları ve etkileyen faktörler. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi, 27(4), 232-242.
  • Cerit, B.,& Temelli, G. (2018). Hemşirelik öğrencilerinde profesyonel davranışların cinsiyet ve sınıf düzeyine göre incelenmesi. Journal of HealthandNursing Management, 5(3), 164-171.
  • Cheng, C.Y.,Liou, S.R., &Hsu, T.H. (2013). Preparingnursingstudentsto be competentforfuture Professional practice: Applyingtheteam-basedlearningteachingstrategy. Journal of Professional Nursing, 30(4), 347-356.doi:10.1016/j.profnurs.2013.11.005
  • Çelik, B., Karadağ, A., & Hisar, F. (2012). Instrument of professionalattitudeforstudentnurses (IPASN): A confirmatoryfactoranalyticstudy. NurseEducationToday, 32(5), 497–500.doi: 10.1016/j.nedt.2011.06.008
  • Çelik Durmuş, S.,& Erdem, Y. (2019). Bir kamu üniversitesi sağlık bilimleri fakültesi hemşirelik bölümü öğrencilerinin profesyonellik tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 12(2), 126-133.
  • Çelik, S.,& Hisar, F. (2012). Theinfluence of theprofessionalismbehaviours of nursesworking in healthinstutiations on jobsatisfaction. International Journal of NursingPractice, 18(2), 180–187. doi:10.1111/j.1440-172X.2012.02019.x
  • Çevik, K.,&Khorshid, L. (2012).Hemşirelik öğrencilerinin profesyonel davranışları uygulayabilme durumlarının belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi,28(2), 23-30.
  • Çınar, Ş.,&Demir, Y. (2009). Toplumdaki hemşirelik imajı: Bir ölçek geliştirme çalışması. Atatürk Üniversitesi. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(2), 24-33.
  • Çıtlık Sarıtaş, S., Derin, N., Sarıtaş, S. (2014).Hemşirelik Öğrencilerinde Mesleki İmaj Algısının Meslekte Kalma Niyeti Üzerine Etkisi. İnönü Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 29-32.
  • Dehghani, A.,Salsali, M., Cheraghi, M.A. (2015).Professionalism in Iraniannursing: Conceptanalysis. International Journal of Nursing Knowledge,27(2), 111-118.doi: 10.1111/2047-3095.12082
  • Deppoliti, D. (2008). Exploration how newregisterednursesconstructprofessionalidentity in hospitalsettings. TheJournal of ContinuingEducation in Nursing, 39(6), 255-62.doi: 10.3928/00220124- 20080601-03
  • Dikmen, Y. (2016).Hemşirelerde profesyonel değerler ve ilişkili faktörlerin incelenmesi. Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi,25(5), 197-205.
  • Dost, A.,&Bahçecik, A.N. (2015). Hemşirelik mesleğine yönelik imaj ölçeği geliştirilmesi. Gaziosmanpaşa Taksim Eğitim ve Araştırma Hastanesi. Journalof AcademicResearch in Nursing, 1(2), 51-59.
  • Durmuş, S.Ç., Ekici, D., Yıldırım, A. (2018). Thelevel of collaborationamongstnurses in Turkey. International NursingReview, 65(3), 450-458. doi:10.1111/inr.12440
  • Elibol, E. (2014). Anadolu Sağlık Meslek Lisesinde Öğrenim Gören Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleğe Yönelme, Mesleki İmaj ve Beklenti ile Gelecek Planlarına İlişkin Görüşleri. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelikte Yönetim Anabilimdalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Emeghebo, L. (2012). Theimage of nursing as perceivedbynurses. NurseEducationToday, 32, 53. doi:10.1016/j.nedt.2011.10.015
  • Eşer, İ.,Khorshıd, L., Denat, Y. (2008). Effects of firstclinicalexperience on perceptionthenursingprofession. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 24(1), 15-26.
  • Eşer, İ., Orkun, N., & Çetin, P. (2017).Hemşirelik imajı ve 1950’li yıllarda bir seri ilan. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi,10(4), 275-278
  • Hisar, F., Karadağ, A., Kan, A. (2010). Development of an instrumenttomeasure Professional attitudes in nursingstudents in Turkey. NurseEducationToday, 30(8),726-730.
  • Hoeve, Y.T.,Jansen, G., &Roodbol, P. (2014). Thenursingprofession: publicimage, self‐conceptandprofessionalidentity. A discussionpaper. Journal of Advanced Nursing, 70(2),295- 309.doi: 10.1111/jan.12177
  • Karadağ, A., Hisar, F., Çelik, B., Baykara, Z.G. (2016). Determiningprofessionalism in Turkishstudentsnurses. Journal of Human Sciences, 13 (1), 674-82.
  • Karadaş, C., Özdemir, L. (2015). Hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik farkındalık ve tutumlarının değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(3), 30–39.
  • Kızğut, S.,Ergöl, Ş. (2011). Sağlik yüksekokulu öğrencilerinin hemşireliği algılayışı hemşirelik rollerine ve hemşireliğin geleceğine bakışı. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2), 10- 15.
  • Kızılcık-Özkan, Z., Ünver, S., Avcıbaşı, İ.M., Semerci, R., Yıldız-Fındık, Ü. (2017). Bir grup hemşirelik öğrencisinin mesleğe yönelik imaj algısı. TurkishJournal of Research& Development in Nursing, 19(1), 38-47.
  • Kim, I.K.,& Kim, J.H. (2016). TheRelationshipbetweennurseımageandnursingprofessionalismaccordingtonursingstudents' gender. Advanced ScienceandTechnologyLetters; l32 (Healthcare andNursing), 30-36.doi: 10.14257/astl.2016.132.06
  • Korkmaz, F., Görgülü, S. (2010). Hemşirelerin meslek ölçütleri bağlamında hemşireliğe ilişkin görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 17(1), 1-17.
  • Lai, H.L., Lin, Y.P., Chang, H.K., Chen, C.J., Peng, T.C., &Chang, F.M. (2008). Is nursingprofessionmyfirstchoice? A followupsurvey in pre-registerationstudentnurses. NurseEducToday,28(6), 768–76.doi: 10.1016/j.nedt.2008.01.001
  • Öner-Altıok, H., Üstün, B. (2014). Profesyonellik: Kavram analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 7(2), 151-155.
  • Özdelikara, A., Mumcu-Boğa, N., Çayan, N. (2015). Hemşirelik öğrencilerine ve sağlık alan dışındaki öğrencilere göre hemşirelik imajı. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 1-5.
  • Özsoy, S.A. (2000). Toplumda hemşirelik imajının belirlenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 16(2), 1-19.
  • Sand-Jecklin, K.E.,&Schaffer, A.J. (2006). Nursingstudents' perceptions of theirchosenprofession. NursingEducationPerspectives, 27(3), 130-135.
  • Seo, E.H. (2009). Nurses' imageperceivedbynursingandhealthalliedcollegestudents in Korea. Journal of Korean Academy of Nursing Administration, 15(4), 610-616.
  • Sis-Çelik, A.,Pasinlioğlu, T., Kocabeyoğlu, T., Çetin, S. (2013). Hemşirelik mesleğinin toplumdaki imajının belirlenmesi. FlorenceNightingale Hemşirelik Dergisi, 21(3), 147-153.
  • Şimşek-Kaynar, A.,& Alpar, Ş.E. (2019). Toplumun hemşirelik mesleğine yönelik imaj algısı: Sistematik derleme. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 2(1), 32-46.
  • Yılmaz, M., Gölbaşı, Z., Türk, K.E., & Hançer A.T. (2019). Hemşire, hekim ve hastaların hemşirelik imajına ilişkin görüşleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(2), 38-44.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Nihal Taşkıran This is me

Rahşan Çevik Akyıl This is me

Ayşegül Kahraman This is me

Neşe Erdem This is me

Seyhan Çıtlık Sarıtaş This is me

Publication Date January 1, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Taşkıran, N., Çevik Akyıl, R., Kahraman, A., Erdem, N., et al. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinde Mesleki İmaj Algısının Profesyonel Tutuma Etkisi. Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(1), 14-29.

The journal is indexed in Sobiad Citation Index, Turkish Education Index and Turkey Citation Index.