This study was conducted as a descriptive and relationship seeker to determine the relationship between emotional intelligence and self-compassion in nursing students. The sample of the study consisted of 581 nursing students. The data of the research were collected with Personal Information Form, Schutte Emotional Intelligence Test and Self-Compassion Scale. Descriptive statistical analyzes (frequency, arithmetic mean, minimum and maximum), correlation analysis (Spearman Rho Correlation Analysis) and difference tests (Mann-Whitney U Analysis, Kruskal Wallis Test) were used in the analysis of the data. 59.9% of the students were female (n=348) and 40.1% were male (n=233). The Schutte Emotional Intelligence Test mean score of the students included in the study was 123.93±16.88. The mean score of the Self-Compassion Scale was determined to be 3.23±0.53. A statistically significant and positive correlation was determined between the Schutte Emotional Intelligence Test total score and the Self-Compassion, Self-Judgement, Sharing Awareness, Isolation, Consciousness and Extreme Identification sub-dimensions, and the Self-Compassion Scale total score (p < 0.01).
Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinde duygusal zekâ ve öz duyarlık arasındaki ilişkiyi belirlemek amacı ile tanımlayıcı ve ilişki arayıcı olarak planlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 581 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, Kişisel Bilgi Formu, Schutte Duygusal Zekâ Testi ve Öz-Duyarlık Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel analizler (frekans, aritmetik ortalama, minimum ve maximum) ilişki analizi (Spearman Rho Korelasyon Analizi) ve fark testleri (Mann-Whitney U Analizi, Kruskal Wallis Testi) kullanılmıştır. Öğrencilerin %59.9’u kadın (n=348) ve %40.1’i erkektir (n=233). Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin, Schutte Duygusal Zekâ Testi puan ortalaması 123.93±16.88’dır. Öz-Duyarlık Ölçeği toplam puan ortalamasının 3.23±0.53 olduğu belirlenmiştir. Schutte Duygusal Zekâ Testi toplam puanı ile Öz Sevecenlik, Öz Yargılama, Paylaşımların Bilincinde Olma, İzolasyon, Bilinçlilik ve Aşırı Özdeşleşme alt boyutları ve Öz-Duyarlık Ölçeği toplam puanı arasında istatistiksel açıdan anlamlı ve pozitif yönde bir ilişki belirlenmiştir (p < 0.01).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 3 |
The journal is indexed in Sobiad Citation Index, Turkish Education Index and Turkey Citation Index.