Research Article
BibTex RIS Cite

Akıcı Okuma Üzerine Hazırlanmış Çalışmaların Bibliyometrik Özellikler Açısından İncelenmesi

Year 2023, , 1600 - 1619, 24.09.2023
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1195873

Abstract

Bu çalışma, 1980-2022 yılları arasında akıcı okuma üzerine hazırlanmış makalelerin yıllara ve atıflara göre dağılımını, ortak yazar-yazar ağ yapısını, ortak üniversite ağ yapısını, ortak atıf kaynak ağ yapısını, ortak anahtar kelime yapısını tespit etmek amacıyla hazırlanmıştır. Araştırma betimsel tarama modeline uygun olarak hazırlanmıştır. WOS veri tabanından 1980-2022 yılları arasında okuma akıcılığına ilişkin hazırlanmış 871 araştırmaya ulaşılmış, bu araştırmaların yıllara göre dağılımı belirlenmiş, en çok atıf alan makaleler tespit edilmiş, ortak yazar ve atıf analizi gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre 2000 yılından itibaren okuma akıcılığı üzerine yapılmış çalışmaların sayısında artışın olduğu belirlenmiştir. 2015 (1091 atıf, 57 yayın) ve 2016 (1299 atıf, 60 yayın) yıllarında, okuma akıcılığı üzerine gerçekleştirilen çalışma ve bu çalışmalara yapılan atıf sayısının diğer yıllara göre daha yüksek olduğu görülmüştür. Okuma akıcılığı üzerine hazırlanan araştırmalarda en çok atıf alan çalışmanın Stanovıch, KE tarafından hazırlanan “Toward an interactive-compensatory model of individual-differences in the development of reading fluency” isimli makale olduğu tespit edilmiştir. Okuma akıcılığı alanında en fazla yayın yapan araştırmacıların Georgiou, George K. (n=47); Parrila, Rauno (n=26); Vaughn, Sharon (n=22); Petscher, Yaacov (n=18) ve Fletcher, Jack M. (n=17) olduğu belirlenmiştir. Akıcı okuma alanında en çok atıf alan araştırmacıların Georgiou, George K. (n=2242), Parilla, Rauno (n=1454), Vaughn, Sharon (n=987), Petscher, Yaacov (n=694) ve Fletcher, Jack M. (n=641) olduğu bulunmuştur. Okuma akıcılığı üzerine en fazla yayın yapan dergilerin ise Reading and Writing (44 makale/989 atıf), Frontiers in Psychology (25 makale/286 atıf), School Psychology Review (22 makale/844 atıf), Psychology in the Schools (22 makale/275 atıf) ve Reading Teacher (19 makale/1087 atıf) olduğu tespit edilmiştir. Akıcı okuma üzerine en fazla araştırma yapan ülkeler USA (625/26427), Kanada (100/4593), Hollanda (56/2184), Finlandiya (56/2059) ve İngiltere (43/1890) olarak sıralanmıştır. Çalışma sonucunda özellikle eğitim konusunda ciddi atılım ve yatırım yapan ülkelerin akıcı okuma çalışmalarına ağırlık verdikleri söylenebilir. Bu çalışmaların sayısının 2000’li yıllardan sonra daha da artması okuma becerisinin öneminin ne denli kritik olduğunu ve son dönemlerde bu çalışma alanının daha çok önemsendiği göstermektedir. Bu anlamda ülkemizde de akıcı okuma ve anlama çalışmalarına daha çok önem verilmeli ve bu alanda gerçekleştirilecek çalışmalar teşvik edilmelidir.

References

  • Akaydın, Ş. ve Çeçen, A. (2015). Okuma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 40(178), 183-198.
  • Álvarez-Cañizo, M., Cueva E, Cuetos F, Suárez-Coalla P. (2020). Reading fluency and reading comprehension in Spanish secondary students. Psicothema, 32(1), 75-83. doi: 10.7334/psicothema2019.196. PMID: 31954419.
  • Ateş, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(12), 306-317.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8. baskı). Pegem Akademi.
  • Ceran, D., Aydın, M. ve Onarıcıoğlu, A. S. (2018). Okuma eğitimi üzerine yapılan tezlerde eğilimler: bir içerik analizi çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2377-2392. DOI: 10.29299/kefad.2018.19.03.016
  • DiSalle, K. ve Rasinski, T. (2017). Impact of short-term intense fluency instructions on students’ reading achievement: a classroom-based, teacher-initiated research study. Journal of Teacher Action Research, 3, 1-13.
  • Guo, X. (2022). A bibliometric analysis of child language during. Frontiers in Psychology 13, 1-17. doi: 10.3389/fpsyg.2022.862042
  • Harrison, C. (2004). Understanding reading development. (1nd ed.), SAGE Publications Ltd.
  • Ismail, H. ve Edi. (2021). A bibliometric analysis of EFL reading fluency from 2016 to 2021. English Review: Journal of English Education, 10(1), 139-148. doi: https://doi.org/10.25134/erjee.v10i1.5364
  • Kuhn, M. R, Schwanenflugel, P. J. ve Meisinger, E. B. (2010). Aligning theory and assessment of reading fluency: automaticity, prosody, and definitions of fluency. Reading Research Quarterly, 45 (2) (2010), 230-251.
  • Landerl, K., & Wimmer, H. (2008). Development of word reading fluency and spelling in a consistent orthography: An 8-year follow-up. Journal of Educational Psychology, 100(1), 150–161. https://doi.org/10.1037/0022-0663.100.1.150
  • Martín-Ruiz, L. ve González-Valenzuela, M. J. (2022). Analysis of reading comprehension and disabilities among teenagers. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 38(2), 251–258. https://doi.org/10.6018/analesps.419111
  • Mraz, M., Nichols, W., Caldwell, S., Beisley, R. ve Sargent, S. (2013). Improving oral reading fluency through readers theatre. Reading Horizons, 52(2), 153-180.
  • Rasinski, T., Blachowicz, C., Lems, K. (2012). Fluency instruction: Research-based best practices. (2nd ed.), Guilford Press, New York, NY.
  • Sénéchal, M. (2006). Testing the home literacy model: parent ınvolvement in kindergarten is differentially related to grade 4 reading comprehension, fluency, spelling, and reading for pleasure. Scientific Studies of Reading, 10(1), 59–87. https://doi.org/10.1207/s1532799xssr1001_4

Examination of Studies on Fluent Reading in Terms of Bibliometric Characteristics

Year 2023, , 1600 - 1619, 24.09.2023
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1195873

Abstract

This study was conducted to determine the distribution of studies on fluent reading based on years and citations, the structure of co-authorship networks, university networks, citation source networks, and keyword networks between the years 1980 and 2022. The research was prepared in accordance with a descriptive scanning model. A total of 871 studies related to reading fluency between 1980 and 2022 were obtained from the WOS database. The distribution of these studies by years was determined, the most cited articles were identified, and co-authorship and citation analyses were conducted. According to the research results, there has been an increase in the number of studies on reading fluency since the year 2000. In the years 2015 (1091 citations, 57 publications) and 2016 (1299 citations, 60 publications), it was observed that the number of studies conducted on reading fluency and the citations to these studies were higher compared to other years. The study that received the most citations in studies related to reading fluency was identified as the article titled "Toward an interactive-compensatory model of individual differences in the development of reading fluency" by Stanovich, KE. The researchers with the most publications in the field of reading fluency were Georgiou, George K. (n=47); Parrila, Rauno (n=26); Vaughn, Sharon (n=22); Petscher, Yaacov (n=18); Fletcher, Jack M. (n=17). The researchers with the most citations in the field of fluent reading were Georgiou, George K. (n=2242); Parrila, Rauno (n=1454); Vaughn, Sharon (n=987); Petscher, Yaacov (n=694); Fletcher, Jack M. (n=641). The journals with the most publications on reading fluency were found to be Reading and Writing (44 articles/989 citations), Frontiers in Psychology (25 articles/286 citations), School Psychology Review (22 articles/844 citations), Psychology in the Schools (22 articles/275 citations), and Reading Teacher (19 articles/1087 citations). The countries that conducted the most research on fluent reading were ranked as follows: USA (625/26427), Canada (100/4593), Netherlands (56/2184), Finland (56/2059), and UK (43/1890). As a result of the study, it can be said that countries that are particularly committed to and invest heavily in education prioritize research on fluent reading. The increasing number of these studies, especially after the 2000s, indicates the critical importance of reading skills and the growing significance of this research field in recent years. In this regard, it is important for our country to place more emphasis on studies related to fluent reading and comprehension, and to encourage research in this field.

References

  • Akaydın, Ş. ve Çeçen, A. (2015). Okuma becerisiyle ilgili makaleler üzerine bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 40(178), 183-198.
  • Álvarez-Cañizo, M., Cueva E, Cuetos F, Suárez-Coalla P. (2020). Reading fluency and reading comprehension in Spanish secondary students. Psicothema, 32(1), 75-83. doi: 10.7334/psicothema2019.196. PMID: 31954419.
  • Ateş, M. (2017). Ortaokul öğrencilerinin okuduğunu anlama düzeyleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(12), 306-317.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8. baskı). Pegem Akademi.
  • Ceran, D., Aydın, M. ve Onarıcıoğlu, A. S. (2018). Okuma eğitimi üzerine yapılan tezlerde eğilimler: bir içerik analizi çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 2377-2392. DOI: 10.29299/kefad.2018.19.03.016
  • DiSalle, K. ve Rasinski, T. (2017). Impact of short-term intense fluency instructions on students’ reading achievement: a classroom-based, teacher-initiated research study. Journal of Teacher Action Research, 3, 1-13.
  • Guo, X. (2022). A bibliometric analysis of child language during. Frontiers in Psychology 13, 1-17. doi: 10.3389/fpsyg.2022.862042
  • Harrison, C. (2004). Understanding reading development. (1nd ed.), SAGE Publications Ltd.
  • Ismail, H. ve Edi. (2021). A bibliometric analysis of EFL reading fluency from 2016 to 2021. English Review: Journal of English Education, 10(1), 139-148. doi: https://doi.org/10.25134/erjee.v10i1.5364
  • Kuhn, M. R, Schwanenflugel, P. J. ve Meisinger, E. B. (2010). Aligning theory and assessment of reading fluency: automaticity, prosody, and definitions of fluency. Reading Research Quarterly, 45 (2) (2010), 230-251.
  • Landerl, K., & Wimmer, H. (2008). Development of word reading fluency and spelling in a consistent orthography: An 8-year follow-up. Journal of Educational Psychology, 100(1), 150–161. https://doi.org/10.1037/0022-0663.100.1.150
  • Martín-Ruiz, L. ve González-Valenzuela, M. J. (2022). Analysis of reading comprehension and disabilities among teenagers. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 38(2), 251–258. https://doi.org/10.6018/analesps.419111
  • Mraz, M., Nichols, W., Caldwell, S., Beisley, R. ve Sargent, S. (2013). Improving oral reading fluency through readers theatre. Reading Horizons, 52(2), 153-180.
  • Rasinski, T., Blachowicz, C., Lems, K. (2012). Fluency instruction: Research-based best practices. (2nd ed.), Guilford Press, New York, NY.
  • Sénéchal, M. (2006). Testing the home literacy model: parent ınvolvement in kindergarten is differentially related to grade 4 reading comprehension, fluency, spelling, and reading for pleasure. Scientific Studies of Reading, 10(1), 59–87. https://doi.org/10.1207/s1532799xssr1001_4
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Turkish Education, Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Emine Sur 0000-0002-6594-8885

Gürbüz Çalışkan This is me 0000-0002-7120-4428

Publication Date September 24, 2023
Submission Date October 28, 2022
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Sur, E., & Çalışkan, G. (2023). Akıcı Okuma Üzerine Hazırlanmış Çalışmaların Bibliyometrik Özellikler Açısından İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 1600-1619. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1195873